Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota lättklätt/naket på allmän plats...

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Fick en idé om en (fotografiskt) bra plats i stan där jag skulle vilja göra en session med en tjej, lättklätt eller allra helst naket.
Problemet som är, är att det här stället ligger i stadsparken, ett skogsområde med ganska mycket cykelvägar igenom.
Jag var på plats och tittade nu i kväll och provade att fota med blixt och provresultatet blev bra och jag vill gärna gå vidare och göra den riktiga fotograferingen.

Jag vet ju att lagen har åsikter om nakenhet på allmän plats och jag vill ju inte hamna i kläm med rättvisan så därför vänder jag mig till er. Tanken är ju att fota som nu, vid 21-tiden på kvällen, kanske ännu senare. Risken att det kommer förbi folk på cykel eller gåendes är ju betydligt mindre, men den finns ändå.

Hur har ni gjort?
Någon som har erfarenhet?

Om jag hade varit "tvungen" att fixa till bilden, hade jag satt ut span som kunde varna, så att tjejen hinner skyla sig innan "faran" kommer fram.

Hur jag hade gjort? Jag hade tagit kontakt med kommunen och hört vad som gällde. Tror inte att det behöver vara några problem om man kan visa att man är en seriös fotograf.

Sedan tror jag att sätta ut folk på "span" kan vara en bra idé ändå, det är ju en ganska utsatt situation modellen är i även om ni får tillstånd av kommunen.

Hur jag hade gjort? Jag hade tagit kontakt med kommunen och hört vad som gällde. Tror inte att det behöver vara några problem om man kan visa att man är en seriös fotograf.

Sedan tror jag att sätta ut folk på "span" kan vara en bra idé ändå, det är ju en ganska utsatt situation modellen är i även om ni får tillstånd av kommunen.

Det är inte kommunen som har något att invända mot nakenhet på allmän plats, det är polisen.

Det är inte kommunen som har något att invända mot nakenhet på allmän plats, det är polisen.

Ja och nej. Nakenhet på allmän plats är faktiskt inte automatiskt och alltid förbjudet i Sverige. Till skillnad från många länder har inte Sverige någon "indecency act" eller liknande som förbjuder nakenhet. Det man i så fall kan åka dit på är förargelseväckande beteende, men det beror helt på sammanhanget.

Sedan kan det finnas lokala ordningsstadgar, vilka ligger på kommunens bord.

Poängen med mitt tips att kontakta just kommunen är dels för att ta reda på vilka lokala ordningsstadgar som finns, dels att s.a.s. visa att man har seriösa avsikter. Kommunen är ju troligtvis ägare av parken, så kan man få ett OK från kommunen (gärna skriftligt) så kan ju inte polisen ingripa.

Men det skadar ju inte att ta kontakt med polisen också för säkerhets skull. Det viktiga är nog att man visar för alla parter att det man gör är seriöst och inte porr eller liknande.

Slå en signal till polisen. De svarar hjälpsamt på frågor vad som gäller och vad du bör tänka på. Du kanske behöver få något slags "tillstånd" av dem så att de känner till vad ni håller på med och när. Då behöver de inte rycka ut när tant Gustavsson ringer och skvallrar om en naken tjej som springer runt i parken med en otäck karl med kamera efter sig :)

Jag gjorde en komposition av bilder med en naken kvinna mitt pa Sergels torg, genom att ta en bild pa Sergels torg och sen bild pa modellen med en enfargad bakgrund och sen leka i photoshop.. Inte sa svart att fa till ljuset sa att de matchar.. Ska se om jag kan hitta bilden, det var kanske 6 ar sen eller sa, innan jag flyttade till USA.

Jag gjorde en komposition av bilder med en naken kvinna mitt pa Sergels torg, genom att ta en bild pa Sergels torg och sen bild pa modellen med en enfargad bakgrund och sen leka i photoshop.. Inte sa svart att fa till ljuset sa att de matchar.. Ska se om jag kan hitta bilden, det var kanske 6 ar sen eller sa, innan jag flyttade till USA.
Buh! Det är ju fusk!

Jag har svårt att förstå varför det skulle vara ett problem överhuvudtaget. Ok om man står näck och juckar mitt på Kungsgatan en lördagförmiddag, men om man hittar en någorlunda avskild del av en glest befolkad park att ta några harmlösa bilder i kan jag inte förstå varför det skulle vara olagligt, eller ens reta upp någon? Såvida inte poängen med bilden är just att få med massa cykelbanor och människor så går det väl dessutom att välja en tidpunkt då det inte är så mycket folk där?

Per

Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför det skulle vara ett problem överhuvudtaget. Ok om man står näck och juckar mitt på Kungsgatan en lördagförmiddag, men om man hittar en någorlunda avskild del av en glest befolkad park att ta några harmlösa bilder i kan jag inte förstå varför det skulle vara olagligt, eller ens reta upp någon? Såvida inte poängen med bilden är just att få med massa cykelbanor och människor så går det väl dessutom att välja en tidpunkt då det inte är så mycket folk där?

Per

Helt ratt, sa skulle jag gora i Sverige, dock sa ar det inte lagligt i USA kan jag beratta. Om nagon ser dig nar du ar naken pa allman plats har du begatt ett brott, och just nyligen har det slagits fast att "ser dig" inkluderar bilder eller video av dig naken pa allman plats..

Ja och nej. Nakenhet på allmän plats är faktiskt inte automatiskt och alltid förbjudet i Sverige. Till skillnad från många länder har inte Sverige någon "indecency act" eller liknande som förbjuder nakenhet. Det man i så fall kan åka dit på är förargelseväckande beteende, men det beror helt på sammanhanget.

Sedan kan det finnas lokala ordningsstadgar, vilka ligger på kommunens bord.

Poängen med mitt tips att kontakta just kommunen är dels för att ta reda på vilka lokala ordningsstadgar som finns, dels att s.a.s. visa att man har seriösa avsikter. Kommunen är ju troligtvis ägare av parken, så kan man få ett OK från kommunen (gärna skriftligt) så kan ju inte polisen ingripa.

Men det skadar ju inte att ta kontakt med polisen också för säkerhets skull. Det viktiga är nog att man visar för alla parter att det man gör är seriöst och inte porr eller liknande.

Då är jag med.
Ganska ny på porträtt/modellfoto och vill gärna göra alla rätt från början. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar