Annons

Fota krogshow med Canon 400D + kitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska på fredag fara och fota en krogshow. Lokalen är en aning upplyst med stora öppna fönster bredvid scenen dock börjar showen vid 22.00 så något dagsljus kommer det inte att vara. Mina funderingar är många, jag är total nybörjar på både systemkameror och den här typen av foto. Men jag vill lära mig!

Jag äger då en Canon EOS 400D med tillhörande kitobjektiv Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6.

Några frågor som jag kommer på spontant:
Vilket läge på kameran lämpar sig bäst?
Vilka inställningar i övrigt ska jag tänka på?

Uppskattar verkligen alla tips!

Köp en ljusstark 50/1.8 (el /1.4) mot rörelseoskärpan, kör på iso 800 (el 1600)..jag brukar köra manuell exponering men kanske Av på största eller näst största bländaren (typ bl 2) är lämpligast ifall man är nybörjare. Råformat eller glödlampsfärgbalans.

Lycka till !
/kalle

Besvarade kanske fel fråga men med kitlinsen blir det svårt, speciellt om du zoomar in så kör på en ganska vid vinkel och försök gå närmare eller använd blixten (nödlösning)../K

om du är ovan

Vet inte hur duktig du är på exponering o dyl. När jag kör med min kompakt (i lindrigt nyktert tillstånd) och fotar konserter (där bakgrunden brukar vara svart) kör jag i autoläge och ställer exponeringskompensation på -2steg. Detta brukar funka bra på 90-95 % av bilderna. Det beror förståss på hur mycket spotlights de använder. Men är det mörk bakgrun och de använder spotlight så får du räkna med ca - 2steg om du använder autoläge. Bilden från ett tillfälle med dylika inställningar. ISO så högt utan att du får alltsför mycket brus. Med din kamera max 800 ISO

Bilagor

• kajfs.jpg
    kajfs.jpg
    53.5 KB · Visningar: 402
Re: om du är ovan

Jag har ingen större erfarenhet av krog-shows fotande men skulle säga att med den kameran (som har relativt goda brusprestanda) och med det objektivet (som är relativt ljussvagt) så prova även med IS0 1600. Hellre lite brus än skakningsoksärpa.

Jag skulle också föreslå att du KNÄPPER MÅNGA BILDER med olika inställningar för ISO, vitblans samt bländare. Som nybörjare - vilket jag själv är - är det svårt att få till det direkt och genom eget experimenterade lär man sig bäst.

Räkna med att många bilder kommer att bli skit, det är ju bara att radera hemma i datorn. Ibland går det också att rädda bilder med bildbehandlingsprogrammet som man tror är förlorade.

Lita inte alltför mycket på hur bilden ser ut i displayen - den kommer att se ganska annorlunda ut när du får upp dem på datorn. Försök dock att lära dig att förstå histogrammet - det kan var till stor hjälp.

Ta ett gäng testbilder hemma i lite skum miljö så du får ett hum om hur det hela funkar.

Slutligen - spill inte öl på sensorn och lycka till! :)

Anders

ja, visst.

Ja, är man ovan så gäller det ju att testa sig fram. Mina råd var bara ett sätt att få fram en stor andel bra bilder om man var osäker på hur man skulle göra (eller om man var smått onykter som jag brukar vara vid de få tillfällen då jag fotar liknande miljöer.) ISO 1600 funkar säkert bra om man använder brusreduceringsfunktioner i efterhand. På min kompaktkamera kan jag inte använda mer än ISO200 då det motsvarar brusnivån vid ISO 1600 på din kamera. Bilden är tagen på denna inställning.(svårt att se bruset vid en sådan låg upplösning som en webbild är tagen på

Lycka till!)

Tony,
Mitt inlägg fick lite fel rubrik, det var riktat till Andreas och vad jag menade var att med en Canon 400D kan man använda ISO1600 med gott resultat.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar