ANNONS
Annons

fota konserter med naturliga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

room

Aktiv medlem
Hej alla fotointresserade. Jag behöver lite tips hur jag ska få mina teater/konsertbilder att bli bra.

Jag har provat att använda blixt, och har provat utan blixt men jag stöter på ett problem. Om jag tar bilden med blixt så blir den befintliga ljussättningen på scenen förstörd, om jag istället tar utan blixt så blir det för mycket rörelseoskärpa. Jag har hört att man kan synka blixten på ett annat sätt för att få fram "originalfärgerna/ljuset" på ett annat sätt men hur går man tillväga?

Jag fotar med en Canon EOS 300D.

Tacksam för tips, för bättre bilder med bibehållen värme i tonen.

Ställ upp ISO-inställningen på max, då ska nog ljuset räcka till så att du får tillräckligt korta exponeringstider.
Här är två konsertbilder tagna med en 300D i befintligt scenljus:
Magnus och Helene
Berra

Iso 1600 och ett objektiv som har minst 2,8 som största bländare är mitt tips. Har plåtat konserter med den utrustningen och fått bra resultat.
Om det är utrustningen du har i din fotoväska som du använder tror jag att det är objektivet som ställer till det för dig...
MVH
Olav

Beroende på vilken blixt du har kan du ställa ner styrkan på blixten för att avnända den som upplättningsblixt. Då behåller du även grundljuset. Vill man göra detta direkt från 300D måste uppgradera den med den hackade firmware som finns ute på nätet (finns separata trådar om den på FS) då får man även möjlighet till att gå upp till ISO 3200 vilket kanske gör att man slipper blixten vilket ju är bäst...

Kör du med intern eller extern blixt?
När jag plåtar med extern blixt (550EX) så brukar jag oftast köra kameran manuellt med tex bländare 4-5,6 eller mindre om möjligt samt ca 1/10 sek slutartid beroende på motivets ljus givetvis. Sedan köra blixten i automatikläget samt underexponera blixten ca 0,5-1 steg (för att få mindre blixtljuseffekt).
Detta brukar kunna ge lite mer liv i bilden samtidigt som blixten fryser motivet något. Det gäller att få en bra balans av befintligt och blixtens ljus. Så expreimentera lite innan, samt kolla resultatet så gott det går under plåtningen!
Lycka till!

mvh
PG

När jag fotar konserter med min Nikon D70 så brukar jag numer alltidd köra med blixt (antingen intern eller extern SB800), fast jag ställer ner den mellan -0.5 och -3 EV lite beroende på hur mycket befintligt ljus det finns. ISO 1600 är en självklarhet, men det räcker ofta inte till, utan blixten måste användas. Är det lågt i tak (klubbspelningar t.ex.) så kan man ju studsa blixten också, men på större ställen går ju inte det. En diffuser på blixten gör ju även blixtljuset lite behagligare.

Lite exempel (alla är dock inte tagna med blixt):
http://www.pbase.com/pitchblack/concert_photography

MvH,
Henrik

nej nej nej! låt bli blixten :) högt iso-tal och ljusstarka objektiv är mycket bättre.. jag har inte så jätteljusstarka objektiv förutom ett 2.8 men det brukar funka ändå med 3.5 och 4. det gäller att fota i rätt ögonblick också eftersom ljuset på scen ofta är rörligt vilket gör att ibland kan man få till bra bilder beroende på hur ljuset rör sig. när det gäller fast ljus kan du kanske hitta någon vinkel där du får bättre tider än på ett annat ställe.

dessutom. rörelseoskärpa kan vara riktigt snyggt och ge bra liv i bilden.

inte alla arenor, klubbar eller teatrar tillåter blixt. därför kan det vara bra att öva utan blixt och att ha den som reserv (och då en extern). jag kör analogt, men med 1600 asa och bra ljusstarkt objektiv. det beror ju visserligen även på hur scenen ser ut och vad för scenbelysning som används. beroende på vad du fotograferar och vad du vill ha för känsla, kan du ju även gå ner i asa. jag har även fotat med 400 och fått väldigt färgstarka och actionfyllda bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar