Annons

Fota konsert med panasonic gf2

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Som nybörjare inom systemkamera (panasonic gf2 är ingen riktig systemkamera jag vet) men en bra start för mig att börja med. Undrar om det finns någon grundregel att fota konserter som jag bör tänka på. Jag kommer att stå långt fram max 15 meter från scen. Bör jag ligga på 200-400 iso och bländare på 3.5. Finns det någon som kan ge något bra råd om detta. Jag vet att det finns hundratals olika alternativ men är ute efter någon grundregel.
Skall gå till nefertiti vilket äe en mycket liten lokal med max 300 pers.
Tacksam för svar johan.

Som nybörjare inom systemkamera (panasonic gf2 är ingen riktig systemkamera jag vet) men en bra start för mig att börja med. Undrar om det finns någon grundregel att fota konserter som jag bör tänka på. Jag kommer att stå långt fram max 15 meter från scen. Bör jag ligga på 200-400 iso och bländare på 3.5. Finns det någon som kan ge något bra råd om detta. Jag vet att det finns hundratals olika alternativ men är ute efter någon grundregel.
Skall gå till nefertiti vilket äe en mycket liten lokal med max 300 pers.
Tacksam för svar johan.

Om det inte finns ett överflöd av ljus (vilket det sällan finns) skulle jag råda dig att slänga upp ISO så högt du kan utan att bruset blir oacceptabelt (kanske 1600 på din kamera?) och använda största bländare. Sen blir ju slutartiden vad den blir. Förmodligen finns det en risk att du inte får så pass kort slutartid som du kanske hade velat och då hade jag rått dig att försöka gå närmre så att du kan använda kortare brännvidd – då blir chansen att få en skarp bild större.

Min egen grundregel är alltså: Högsta acceptabla ISO och största möjliga bländare. Och öronproppar! ;)

Och om det skulle visa sig att det finns mycket ljus – så bra att slutartiderna är snabbare än nödvändigt – så hade jag gått ner i ISO så långt det gick.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar