ANNONS
Annons

Fota kompis

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tänkt att börja fota kompisar i sommar.
Är det någon som har råd och tips om vad man ska tänka på så är jag jättetacksam.
Behöver man ha dyr utrustning eller hur funkar det?

Reflexskärm

Det räcker till att börja med, utnyttja naturligt ljus och ha reflexskärmen för att lätta upp skuggor på motsatt sida. Som bakgrund kan du använda ett tygstycke (om du nu vill ha en bakgrund)

Fota kompisar

Tack för dina råd.

Jag tänkte fota ganska mycket i sommar och gärna ute för det är ju så vacker årstid.
Kanske hålla mig till vanliga situationer, badar har kul, kanske nån fest o så...
Är man helt fel ute om man ibland använder sin Iphone 5?
Blir man utslängd från denna grupp då :) ?

Tack för dina råd.

Jag tänkte fota ganska mycket i sommar och gärna ute för det är ju så vacker årstid.
Kanske hålla mig till vanliga situationer, badar har kul, kanske nån fest o så...
Är man helt fel ute om man ibland använder sin Iphone 5?
Blir man utslängd från denna grupp då :) ?

Du är lite ospecifik i dina frågor. Men mitt råd är att bara ge dig ut och fota. Kör på med din mobilkamera om du tycker det funkar bra!
Vill du ta fotandet till en annan nivå tycker jag du ska investera i en "riktig" kamera och kanske gå en fotokurs/läsa fotobok/onlinekurs etc.

Fota intei direkt solljus.
Folk kisar o ögonen som är så viktiga försvinner.
Behöver du mer ljus än skuggan kan ge så använd en diffusor. En diffusor än ngt så enkelt som lampan(läs solen) lyser igenom, vitt givetvis.
Finns speciella men du har säkert ett gammalt lakan hemma som man kan spänna upp o fota under.
Att du vill ha vit diffusor beror på att annars färgar du motivet.

Som reflexskärm funkar en vit vägg/frigolit men bäst är givetvis att köpa sig en reflexskärm. De är liksom lättare att hantera.
Är det flera kompisar på en gg så kan du låta en hålla skärmen.
Reflexskärmarna finns också i guld(ger solnedgångskänsla) silver(mer reflex) vit...vet inte om det är fler när man köper skärmar.
Desto större desto bättre o desto dyrare o desto mer otympliga.
En liten kan kasta ín ljus i tex bara ett ansikte men det syns ju också på bilderna om reflexen är stark.

Var inte rädd för att dirigera runt modellen. De lyder om bilderna blir bättre. O de blir det.

TÄNK först!
HUR vill jag avbilda just den här kompisen.
Stolt, undergiven, som ett skogsrå, med ett speciellt klädesplagg, vältränad, sexappeal osv
Titta på andra bilder för att se om det är ngt speciellt du vill uppnå.
Om du har en sådan bild klar i huvudet innan ni startar o dessutom får med dig modellen på noterna genom att visa en skiss eller förklara vad du är ute efter så blir det mycket lättare.

Ha kul!

Fota kompisar

Tack!
Jättemånga fina råd, är jättetacksam för detta.
Har inte fotat så mycket än men det verkar så kul, att liksom skapa något.
Jag har alltid gillat att fota människor i olika vardagliga situationer.
Har många vänner från olika nationaliteter, så lite kul att blanda så också eller bara ta på nån enskild kompis.

Kan man lägga upp foton här för att få kommentarer och lära sig av det?
Hur gör man då?

Nej aldrig utslängd. Om DU tycker om bilden är den ALDRIG fel. Den är rätt för DIG. Om en bredare massa gillar den eller inte är en annan sak.

Det går att ta riktigt bra bilder med en ajfån, i synnerhet makrofoton har jag märkt. Det korta fokusavståndet och den lilla sensorn som ger bra skärpedjup gör det lätt att fota makro med den.

Det går att ta riktigt bra bilder med en ajfån, i synnerhet makrofoton har jag märkt. Det korta fokusavståndet och den lilla sensorn som ger bra skärpedjup gör det lätt att fota makro med den.
Nu skrev jag inte med tanke på bildkvalite'.
Jag skrev med tanke på bildens kvalité.
Det finns de som plåtar med lomo o det blir bra bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar