ANNONS
Annons

Fota kattuggla - men hur nära vågar man gå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Drazil

Aktiv medlem
Hej!

Sprang av en slump på en kattuggla häromdagen vid ett skogsparti några hundra meter från sommarstugan. Min bror och jag skulle se om det gick att gå uppför en stor sten (4 meter hög) för att använda som fotoplattform, men den visade sig för brant för att mäkta med. Rätt som det var såg jag dock en kattuggla flyga iväg rakt ovanför mig. Snacka om att jag stod som förstenad. :) Tydligen hade vi ovetandes trängt oss på och skrämt iväg den från sitt daghål i en gammal ek.

Så, efter denna introduktion, hur nära vågar man gå ett kattugglebo? Litteraturen talar om ibland ilskna kattugglor som anfallit och rivit sönder ögon med sina klor. Myt eller sanning? Just den här ugglan verkade dock inte fullt lika aggressiv vilket är tur.

Vilka är era erfarenheter? Hur nära är ni i meter när ni fotar era ugglor. Man vill ju inte riskera att förstöra en häckning eller ett öga. Det skulle smaka allt annat än fågel även om man fått en ugglebild eller två i utbyte. :D

Kattugglebitna hälsningar,
Daniel

Senast ändrad:
hehe Tack för tipset, men hade tänkt köra "tänk först och handla sen"-taktiken för att just undvika en skallfraktur. :)

Vid det här laget har ugglorna halvstora ungar, vilket innebär att föräldrarfåglarna MYCKET OGÄRNA överger dom. Under ruvningen är dom däremot mycket lättskrämda, med spolierad häckning som följd.

Hur nära kan/törs man gå...?
Det ger sig självt, men ett lugnt och försiktigt närmande med stenhård koll på ugglan (ögonkontakt!) rekommenderas. Du märker när den börjar tycka att din närvaro är besvärande. Den kan röra på sig, stirra dig tvärstint i ögonen, knäppa med näbben mm mm.

Att ugglor går till attack är ingen skröna eller myt! Vid olämpligt uppträdande (allt för närgången vid närvaro av ungar eller härmningar under deras spelperiod), kan leda till direktattack. Det skiljer dock lite mellan olika ugglearter när det gäller hur pass benägna till attack dom är.

Hursomhaver, ett tele är givetvis att föredra i dessa lägen, både för fotografens hälsa och ugglans välbefinnande...

Fridens
Oscar

Tack för svar, Stefan!

Med tanke på att inga ugglar var i syne ruvar honan antingen ägg sent, eller så blev det ingen häckning i år. Jag har ett tele till hands (Canon 200) som med digital förlängning ger 320mm så lite avstånd får jag. Det enda som skulle funka toppen vore att sätta upp ett gömsle en bit framför bohålet uppe på en sten, men jag är rädd att det är lite nära, ca 2 meter till trädets fot och ytterliggare några meter upp till där ugglan bor. Får närma mig försiktigt från håll och se hur ugglan reagerar. Sist jag var där klättrade min bror uppför stenen som ligger precis bakom ugglans boträd och jag stod på den nämnda stenen och pratade och skrattade och då tog det rätt lång tid innan ugglan flög iväg.

Jag hoppas att hon(?) ruvar men det kanske inte är en realitet om du menar att ugglorna har halvstora ungar redan? (Ugglan finns för övrigt i södermanland.)

Bra att få det bekräftat då att ugglor kan vara aggressiva.

En annan fråga om ugglor och väl foto av rovfågel om natten:

Ibland ser man bilder tagna på fåglar med blixt. Om vi tar ugglor som specifikt exempel, borde inte de bli otroligt störda av att få en blixt rätt i "ansiktet" när det annars är beckmörkt ute? Precis som vi människor ser "stjärnor" efter plötslig exponering av starkt ljus när pupillerna vant sig vid mörker. Borde inte ugglorna bli "blinda" ett tag, eller kan de hantera det bättre än vi människor? Svaret på frågan fäller avgörandet om det är lämpligt att fotografera ugglor med blixt om natten...

Drazil skrev:
Ibland ser man bilder tagna på fåglar med blixt. Om vi tar ugglor som specifikt exempel, borde inte de bli otroligt störda av att få en blixt rätt i "ansiktet" när det annars är beckmörkt ute? Precis som vi människor ser "stjärnor" efter plötslig exponering av starkt ljus när pupillerna vant sig vid mörker. Borde inte ugglorna bli "blinda" ett tag, eller kan de hantera det bättre än vi människor? Svaret på frågan fäller avgörandet om det är lämpligt att fotografera ugglor med blixt om natten...

Visst blir de också blinda. Speciellt om det är kolsvart ute och man kör en blixt på full effekt mitt i synen på dem. Upplättningsblixt mitt på dagen lär inte göra så mycket. Återhämtningen går dock ganska snabbt, det handlar om minuter innan de kan se vettigt igen. Men fullt mörkerseende kan ta upp till en halvtimme.

För mera info, läs den här artikeln.

/Pontus

Senast ändrad:
Tack för länktipset! Nu vet jag hur jag bör förhålla mig till blixt om natten. Mycket sparsamt med andra ord.

Hälsningar,
Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar