Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota katter vid Kattutställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Christelle

Medlem
Jag vill ha tips och råd om hur jag ska få bra bilder när jag fotar på kattutställningar? Kattutställningar arrangeras oftast i ishallar och sporthallar. Tycker det är svårt att få rätt ljus och skarpa bilder, de blir ofta suddiga då katterna rör sig. Blixten är också svår att ställa in bra för att inte bilderna ska få dåligt ljus och att det blir reflexer i kattögonen. Jag skulle vilja ha tips på hur jag ska ställa in kameran för att få fina skarpa bilder. Jag har en Sony A200 och en extern blixt Sony HVL-F43AM.
 
i bur är det rätt hopplöst.
buren kan delvis trollas bort om du har kort skärpedjup. men du får ha svag blixt och gärna ligga i 30° vinkel från motivet. är takbelysningen bra så hade jag valt en reflektorskärm hellre som någon håller åt dig.

vid bedömming.
f/4 200mm. minst 1/300 i tid och så låg iso kameran / lensen kan.
lätt upplyftblix kanske..
du kan prova fota i förväg och hitta en bra exponering och sen se till att du är på samma avstånd till motivet vid bedömningen sen.

lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.