Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota karate tävling, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dinomobilen

Ny medlem
Hej är helt ny på fotosidan (och inom foto bortsett från semester bilder och dylikt :s)!
Skall nu åka ner till Ungern för att titta på en karate tävling, MEN vad skall jag tänka på vid fotografering av dylikt event??
Har tidigare aldrig plåtat något sådant....
Kan tillägga att min utrustning inte är så flott! utan består av en Kodak z650 vilket innebär att det är en 6 megapixel kamera med 10x zoom...
Hoppas på många nyttiga tips som kan hjälpa mig att få till åtminstone några hyffsade bilder.
Tack på förhand!

Hej Nicolaus.
Som jag förstår det är Kodak z650 en kompaktkamera modell större.
Jag antar att evenamanget sker inomhus och då kan du räkna med att du till 99% sannolikhet kommer att få brottas med dåligt ljus.
Jag tror tyvärr det blir väldigt svårt att ta actionbilder som inte får rörelseoskärpa.
Ju mer du zoomar ut desto mer kommer du dessutom få brottas med den andra aspekten till att man får oskarpa bilder, nämligen skakningsoskärpa.

Ett annat problem med de flesta kompaktkameror är att bilden inte tas direkt när du tryckt på slutarknappen, om bilden tas en halv sekund efter så kan redan ögonblicket vara borta, särskilt i snabba sporter.

Däremot måste det finnas massor med andra intressanta bilder man kan ta i karate som inte innefattar snabba actionsekvenser. Typ ansiksuttryck i olika situationer som uttrycker koncentration, rädsla, respekt, besvikelse, lycka eller vad det nu kan vara.

Gör det till en utmaning att ta så bra bilder det går med den kamera du har, även om den inte på långa,långa vägar är optimerad för sport inomhus.

mvh
Andreas

Ett tips är att först trycka ner avtryckaren en liten bit så att kameran fokuserar, sedan då du trycker den sista lilla biten för att avfyra är fokuseringen redan gjord och kameran får en kortare reaktionstid från det du trycker på avtryckaren tills bilden knäpps.

Antar att Kodaks kompakter fungerar på detta sätt liksom andra kompaktkameror.

Det är annars mycket svårt att fånga actionbilder med kompaktkamera, man måste vara skärskådare och förutse bilden innan den dyker upp och avfyra avtryckaren före det ögonblick man vill knäppa.

Tackar för svaren! Nu tänkte jag väl inte direkt på att få några super action bilder då jag förstår att jag inte kan få till något otroligt med denna utrustning, utan mer vad jag kan göra för att få "fina" bilder.
Bör kanske tillägga att jag troligen inte kommer utnyttja zoomen till fullo då jag kommer att ha fördelen att jag kommer vara nere vid "mattan" så jag tänkte mer på vilken bländare och slutarhastighet jag bör använda om jag väljer att prova lite med manuella inställningar.
Vidare kanske jag borde angett kameran har något som heter kontinuerlig af...verkar hjälpa något för att alltid ha fokus på objektet.
Vidare tips mottages tackamt!
För redan givna tips tackas hjärtligt allt som kan få mig att bli bättre fotograf är positivt!

Glöm inte stänga av ev. inbyggd blixt.
Annar får du nog inte sitta särskilt nära mattan!

Men det har du säkert redan tänkt på....

Jo det har jag redan tänkt på! Jag tror inte de tävlande uppskattar massa blixt ljus hela tiden.

Men jag tackar för rådet kommer nog ihåg detta bättre nu!

Jag tog lite bilder på SM? i Malmö för några veckor sen och körde blixt hela tiden, det var ingen som sa ngt om det. Jag var ett par meter från mattan.