Annons

Fota kampsport

Produkter
(logga in för att koppla)

Cooltrain

Medlem
Jag tänker i första hand på att fota i träningslokalen, med snabba rörelser vid Sparring i boxning. Och det på 2-6meters asvstånd?

Även kampsport, fast inte på träningslokalen utan för tex Hovet/Globen och 15-20meters håll...

Gissar att det sistnämnda kräver ett ljusstarkt 200/300objektiv eller nåt sånt eller är det fortfarande för nära?
 
1. Vilken kamera har du tänkt köra med?
2. Vilka objektiv har du tillgång till idag?

Frågan är högst hypotetisk innan man vet svaren på åtminstone fråga 1
 
Har ingen alls men köper imorgon.

Högst troligen en Nikon D5000. Alternativet är Pentax K-7

Objektivet jag köper till är ett
Nikon AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR eller liknande.

Vill ha ett som jag kan börja mitt fotande med, men jag kommer fota mkt kampsort (i träningslokalen) eftersom det är en stor passion och kan mkt väl tänka mig att köpa ett separat för det om det nu skulle behövas.
 
Hej!

Skall du få bra kampsportbilder (eller några bra bilder över huvud taget) så är det först av allt två saker du behöver:

1) Ett bildseende, en känsla för vad som gör bra bilder
2) Kunskap om och passion för det du fotograferar

Bägge de här sakerna betyder mer än vilken kamera och vilket objektiv du väljer. Nummer 1) kan du träna upp om du inte redan har det, nummer 2) har du sannolikt om du är intresserad :)

Visst spelar kamera och objektiv roll, att påstå något annat vore naivt. Men faktum är att du kan ta koola kampsportbilder (och andra bilder) även med en billig kompaktkamera. Problemet med en sådan är att du får en massa begränsningar som hämmar dig och gör fotograferandet både jobbigt och frustrerande.

En D5000 eller en K-7 kommer bägge vara drastiskt mycket bättre än en kompaktkamera på det sättet att du får färre begränsningar.

De är å andra sidan sämre än en dyr proffskamera med ljusstarka proffsobjektiv, där får du minimalt med begränsingar. Men det är ju ett ohyggligt dyrt alternativ och i de flesta fall ingen möjlig väg.

Så om vi utgår från en D5000 eller en K-7 så tror jag ett objektiv som en 18-105/3,5-5,6 G ED VR (eller motsvarande för Pentaxen) är en bra början. Inte så att det är något perfekt objektiv för kampsport - sådana kostar smärtsamt mycket mer - men en början i alla fall.

Det som antagligen mer än något annat kommer att begränsa dig är bristen på ljus där du fotograferar. Det innebär att en maxbländare på 3,5-5,6 är en begränsning och ett hinder. En zoom med maxbländare på 2,8 ger dig mer möjligheter, men kommer att kosta dig mer pengar.

Ett alternativ är att skaffa ett fast ljusstarkt objektiv, antingen nu direkt (om du har råd) eller senare (när du har :) Till Nikon D5000 skulle ett AF-S 35/1,8 vara ett förslag. Det är billigt, är ett bra objektiv i allmänhet, har stor maximal ljusstyrka - men är nog ofta i kortaste laget. Du måste gå väldigt nära. Ett AF-S 50/1,4 kostar lite mer och är inte så mycket längre men kan vara ett bättre alternativ. Till Pentaxen har du också en 50/1,4 eller det lite längre 70/2,4 men det senare är lite dyrt. kan du lägga så mycket skulle jag satsa på en begagnad Sigma 70-200/2,8 (som finns för bägge kamerorna).
 
Så om jag tar mig friheten att tolka ditt svar så tycker du att jag ska köpa ett Sigma 70/200.2,8 (Pris ca 8400kr på CyberPhoto?)

Det är dyrt men inte för dyrt om det är riktigt bra.

Om det är ett riktigt bra objektiv för dom pengarna och för mitt ändamål så ska jag absolut fundera på att köpa det, och kommer troligen att göra det oxå.

Jag har passionen men inte bildseendet men jag jobbar på det. :)

Hur funkar ett sånt Sigma på ca 4-8meters håll?
 
Så om jag tar mig friheten att tolka ditt svar så tycker du att jag ska köpa ett Sigma 70/200.2,8 (Pris ca 8400kr på CyberPhoto?)

Det är dyrt men inte för dyrt om det är riktigt bra.

Om det är ett riktigt bra objektiv för dom pengarna och för mitt ändamål så ska jag absolut fundera på att köpa det, och kommer troligen att göra det oxå.

Jag har passionen men inte bildseendet men jag jobbar på det. :)

Hur funkar ett sånt Sigma på ca 4-8meters håll?

Efter att ha kört lite olika 70-200 så vill jag faktiskt påstå att sigmas 70-200 är väldigt bra. Den är något oskarp vid närgränsen men annars har jag ingenting att klaga på.

OBS! Se till att du får ett objektiv som börjar med serienummer 104XXXXXXXXXXX

Det är en smyguppdaterad variant.
 
15 meter är ganska exakt mitten på en hockeyrink (d.v.s. från kanten till målet då rinken är 30 meter bred). För om åren körde många med 85mm fasta objektiv och på en cropkamera så borde det fungera bra då bristen på ljus oftast är den största boven.

ett 85/1.8 borde fungera bra just för detta ändamål och ligger bra i pris
 
15 meter är ganska exakt mitten på en hockeyrink (d.v.s. från kanten till målet då rinken är 30 meter bred). För om åren körde många med 85mm fasta objektiv och på en cropkamera så borde det fungera bra då bristen på ljus oftast är den största boven.

ett 85/1.8 borde fungera bra just för detta ändamål och ligger bra i pris

Tänkte först samma sak :)
Men det ger ingen AF med en D5000.
 
Så om jag tar mig friheten att tolka ditt svar så tycker du att jag ska köpa ett Sigma 70/200.2,8 (Pris ca 8400kr på CyberPhoto?)

Det är dyrt men inte för dyrt om det är riktigt bra.

Om det är ett riktigt bra objektiv för dom pengarna och för mitt ändamål så ska jag absolut fundera på att köpa det, och kommer troligen att göra det oxå.

Jag har passionen men inte bildseendet men jag jobbar på det. :)

Hur funkar ett sånt Sigma på ca 4-8meters håll?

Tänker du fotografera mycket sport så är 70-200/2,8 ett objektiv du definitivt kommer att ha väldigt mycket glädje av.

4-8 meter är mycket bra arbetsavstånd för ett sådant objektiv.
 
Det billigaste (och bästa!) sättet att komma undan med kombinationen zoom i medel-tele-avsnittet och F/2.8 i kombination är nog Sigmas 50-150F/2.8.

På pentaxen får du bildstabilisering på köpet, men i kampsport/snabb sport så är slutartiderna viktigare än bildstabilisering...

Billighetsvarianterna som jag ser det är NikonD5000 + 50-150, alternativt Pentax K-x med samma objektiv. Vilket som helst av alternativen är/blir mycket mångsidiga, och ger dig många möjligheter som du inte hade haft med en "bara" ett par enstaka tusen kr billigare kombination. Nikon+Sigma - ca 13.000kr, samma för Pentax K-x. K-7'an blir ju en femtusenlapp dyrare, men Pentax har en "cash-back" kampanj just nu där du får tillbaka en tusenlapp om du handlar för över 10kkr.

Standardkit-objektivet du får med kamerorna (18-55) tillsammans med 50-150 klarar du dig riktigt länge på... När du INTE klarar dig på detta längre får du börja titta på fasta objektiv.
 
Vad är det för kampsport du ska fotografera och i vilka sammanhang? Jag fotar själv en hel del kampsport, främst mma/bjj. Dock är det mest i träningssammanhang och på mindre tävlingar.

Anledningen till att jag frågar är att det ju skiljer sig en del på hur nära man kommer, vilken typ av ring (eller oktagon) det är och om kombattanterna står upp eller ligger och kramas på mattan.

Själv har jag en 400D och objektiven jag använder är Sigma 18-50 2.8 och Canon Ef 70-200 4. Det har funkat kanon för mig, även om jag vill ha fler bilder/s.
Känner inte till Pentax objektivprogram, men till Nikon funkar ju 18-50. (Eller gör den det på D5000?).

Oavsett vilket tycker jag en ljusstark normalzoom och ett tele (så ljusstarkt du har råd med) är det du behöver.

Räkna dock inte att du kan sitta långt upp på läktaren och få skarpa bilder på K1 i Globen eller liknande. Då måste du spränga din budget rejält.
 
Det billigaste (och bästa!) sättet att komma undan med kombinationen zoom i medel-tele-avsnittet och F/2.8 i kombination är nog Sigmas 50-150F/2.8.

Just ja, den hade jag glömt bort - men håller helt med. Också ett mycket bra objektiv som fungerar bra för sport.

Standardkit-objektivet du får med kamerorna (18-55) tillsammans med 50-150 klarar du dig riktigt länge på... När du INTE klarar dig på detta längre får du börja titta på fasta objektiv.

Håller med även om detta, standardkit-objektiven är inga häftiga objektiv (fast just Pentax har ett som är riktigt bra). Men de är små, lätta, bättre än sitt rykte och definitivt väldigt prisvärda.

Sigmas 18-50/2,8 som någon annan nämnde är ett mycket bra "lyx-kitobjektiv", kan också vara en variant att fundera på.
 
Vad är det för kampsport du ska fotografera och i vilka sammanhang? Jag fotar själv en hel del kampsport, främst mma/bjj. Dock är det mest i träningssammanhang och på mindre tävlingar.

Anledningen till att jag frågar är att det ju skiljer sig en del på hur nära man kommer, vilken typ av ring (eller oktagon) det är och om kombattanterna står upp eller ligger och kramas på mattan.

Själv har jag en 400D och objektiven jag använder är Sigma 18-50 2.8 och Canon Ef 70-200 4. Det har funkat kanon för mig, även om jag vill ha fler bilder/s.
Känner inte till Pentax objektivprogram, men till Nikon funkar ju 18-50. (Eller gör den det på D5000?).

Oavsett vilket tycker jag en ljusstark normalzoom och ett tele (så ljusstarkt du har råd med) är det du behöver.

Räkna dock inte att du kan sitta långt upp på läktaren och få skarpa bilder på K1 i Globen eller liknande. Då måste du spränga din budget rejält.

K-1 galan hade jag gärna fotat på, men förstår att det kostar omdet ska bli hyfsat...

För att få en okej bild från läktarplats, vad skulle jag behöva köpa?

Jag ska fota Thaiboxning på klubben i första hand, och det är riktigt bra belysning där, fast lysrör om det har med saken att göra?

Sen är det k-1 galan, SM-turneringarna och mindre tävlingar i andra hand...
 
Jag fotade Thaiboxningen för 1:a gången i mars i år. Jag körde med en Canon 50D - Sigma 18-50 2,8 samt en Canon 430ex blixt. Tyckte det var svårt att få till den rätta känslan. Sigma blixten autofokus är inte det snabbaste så en 85mm 1,8 skulle ha passat bättre för mig i detta läge.

Här kan du titta lite på de bilder jag tog, inge vidare men va f*n det var första gången + lokalen fylld med lysrör i taket gör inte saken lättare! :)

http://tlphoto.zenfolio.com/f396918573

Bocka i shooting info så får du slutartid mm
 
K-1 galan hade jag gärna fotat på, men förstår att det kostar omdet ska bli hyfsat...

För att få en okej bild från läktarplats, vad skulle jag behöva köpa?

Jag ska fota Thaiboxning på klubben i första hand, och det är riktigt bra belysning där, fast lysrör om det har med saken att göra?

Sen är det k-1 galan, SM-turneringarna och mindre tävlingar i andra hand...
På klubben, ringside, är det knappast några problem med en vanlig normalzoom. Tänk bara på att man alltid överskattar inomhusljus. Att ögat tycker det är ljust innebär inte att kameran håller med. Och man behöver korta slutartider när man fotar sport. Bländare 2.8 är nästan ett krav. Eller en kamera som klarar höga ISO. Nikon är ju bra på det.

Från läktarplats så behöver du ljusstarka telen på minst 300 mm skulle jag säga. Helst mer. Och det är, tyvärr, riktigt dyrt.

Jag tycker du ska börja med en bra normalzoom och ett tele(zoom). På klubben och på mindre tävlingar behöver du inte mer och det är bra ställen att börja kampsportsfota.

Det är lättare att ge konkreta tips när du valt hus. Lycka till!
 
Enbart för eran sanna skadeglädje-tarm kan jag ju säga att jag köpte en D5000 för 2 månader sen, och fick den stulen innan jag hann hem....oförsäkrad.....hehe

Japp, det blir Mediamarkt imorrn, dom har ju oftast "allt" hemma där i motsats till dom andra...


Gör inte det här till en hem/drulle-försäkringtråd nu please.. :)
 
Jag körde med en 70-200/2,8 på min gamla hederliga F70(analog) under en lokal Goshindo tävling för några år sen (några bilder finns bland mina album).
Fick stå ca 3-4 meter ifrån killarna på mattan och tyckte det funka riktigt bra.

/Irene
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.