Annons

Fota intreör, hur göra med ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskärpt

Aktiv medlem
Hej alla,

Vill gärna ha lite tips hur man på bästa sätt fotar ett hus. Min bror håller på att bygga om en gammal kåk och nu är övervåningen snart klar. Han vill gärna att jag ska fota hela villan både utsidan och insidan, så fort den är klar.

Från utsidan tror jag att jag löser det ganska bra men hur fotar man rum på ett bra sätt?

Hur gör jag med ljuset?

Har sett många fina bilder i diverse heminrednings tidningar men aldrig själv gjort något liknande. För tillfället har jag inga externa blixar, men det går säkert att hyra (och låna) om det behövs.

Har hört någonstans att "inrednings fotografer" använder sig av sådanadär små slav blixtar som man sätter i en vanlig lampsockel, för att få lampor som står på bord etc. se fina ut. Tycker det låter lite konstigt men, stämmer det?

Ge mig lite tips, tack!

Ken Rockwell... den guben vet inte särskilt ofta vad han pratar om - men babblar gör han i massor.

Plåtar du för din brors minne så kan du känna dig relativt trygg med hr Rockwells tips, som i huvudsak är av amatörkaraktär. Skall bilderna användas professionellt så råder jag dig att köpa några böcker i ämnet, studera andra fotografer och öva, öva, öva.

Ber om ursäkt för mitt utspel i affekt, men Ken Rockwell är välkänd för att leka expert. En varning i all välmening alltså.

Edit: Att bara gapa om hur fel andra har är förstås inte så moget. Alltså kommer jag med lite litteraturhänvisningar:

* Professional Interior Photography (Michael Harris)
* How to Photograph Buildings and Interiors (Gerry Kopelow)
* Interior Shots (Pro-Lighting) (Roger Hicks)

/G

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar