Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota inne i modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrBear

Ny medlem
Jag vill få "innifrån-känslan" i en hus-modell i skala 1:10.
Kraven blir då:
- Kameran ska rymmas inom kub på 5cm.
- Närgräns 5-10 cm
- Helst också kunna filma/preview'a så att man kan
titta på pc'n att man riktar rätt.
- Kvalitet har inte så stort prioritet.
- Hobby - så får inte kosta skjortan.

Jag tänkte direkt på en webb-kamera, men de har sällan
info om närgräns. Och där jag sett info så verkar det
handla om 50cm eller så.

Har också hittat små filmkameror avsett för övervakning
och dyl. Men de levererar oftast video, så då måste man
ha ett fram-grabber-kort i pc'n.

Alla tips uppskattas!
/ Björn

Knappast billigt, Olympus Endo är onekligen en mycket liten och behändig kamera, tar två bilder per sekund, har ett skärpedjup på 20 mm och yttermåtten 11x26 mm - och då ingår inbyggd blixt och radiosändare :)

http://www.olympus-global.com/en/news/2005b/nr051013capsle.cfm

Det är alltså en kamera du sväljer så läkare kan fotografera och lista ut hur ditt matsmältningssystem fungerar. Tänk va de hittar på.

Nå, knappast något för dig, men tyvärr är det här med extremt små kameror en mycket liten (...) nisch, vilket ger små tillverkningsvolymer och därmed höga priser. I alla fall om man vill köpa färdiga produkter.

Ett alternativ för den (hyfsat) händige är väl att plocka isär en liten kompaktkamera med vinkeloptik (typ alla små extremt platta kameror) där du antagligen kan plocka loss just delen med sensor + optik och bygga in de delarna i en liten klump som via sladd pratar med resten av kameran (batteri, minneskort, knappar, skärm osv) som då kan befinna sig en bit bort. Fast då tvingas du ha sladd in i modellerna. Men fördelen är att de ofta har just bar närgräns, du har sökarbild på skärmen osv.

Leta upp någon billig begagnad kompakt med vinkeloptik, plocka isär och kolla :)

Jag vill få "innifrån-känslan" i en hus-modell i skala 1:10.

Det är ju rätt stor modell i alla fall. Det måste ju vara runt dockskåp i hobbyskala (inte lundby alltså?). Har inte modellen fönster? Eller går det att ta av en vägg, eller taket? Eftersom jag bygger modellbyggsatser kanske jag kan ha ideer?

Stoppar man in kameran i huset får man samma problem som när man fotograferar riktiga lägenheter. Man får känslan att det är för trångt och att man inte kommer tillräckligt ifrån. Att försöka göra kameran liten tror inte är rätt väg.

Viktigare är stort skärpedjup och en hel del påhittighet. Modelljärnvägsbyggare brukar köra med speglar som de ställer ner i ca 45 graders vinkel på spännande positioner i modellandskapet och fotar ovanifrån genom spegeln. En spegel tar mindre plats än en kamera och har inga sladdar som du riskerar att skada modellen med. I ditt fall kanske du kan fota genom fönstren. Det gäller att hitta lite bra lägen för spegeln och det gör inget om det blir upp-och-ner och bak-i-fram. Det vänder man rätt i photoshop och kom det med ytor utanför spegeln så klipper man bort det. Fotar man genom fönstren eller genom att ta av en vägg (om det går) kan en del bilder bli rätt lyckade även utan spegel.

Jag tror samma grejor som insektsfotografering funkar fint. Med lite tele behöver kameran inte ens befinna sig nära modellhuset.

Det enda som kan ställa till det är att vanliga speglar kan ge lite dubbelbild då bilden reflekteras i två ytor, em för det mesta syns det inte. Annars finns speglar som har försilvringen på framsidan, typ projektorer och liknande. Jag är lite osäker var man skaffar sånna. Jag hade en sån just från en skrotad overhead.

När jag fotar mina modellbyggsatser i plast brukar jag behöva macro-tillbehör typ försättslins eller mellanringar och minsta bländaröpping som är praktiskt genomförbart. Själv tycker jag skärpedjupet är det som är svårast att få till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar