Annons

Fota idrotter där något kastas.

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!

Håller på att fota på SM veckan och har inte en jätteavancerad utrustning en Nikon D7000 och ett Nikon 80-200/2.8.
Har fotat sporter som golf, frisbeegolf, boule och bågskytte.
Alltså sporter där en person står och kastar, skjuter eller puttar iväg nåt.
Ska nu idag iväg och fota friidrott, biljard och senare i veckan kan det blir bangolf etc...

Ja, jag tror ni har gissat frågan redan! :) Hur får jag personen och bollen/klotet/frisbeen eller vad det nu är skarpt samtidigt som personen... Jag har presskort och kan gå rätt nära och om inte sporten är farlig kan jag gå "framför".

Det har gått bra nu att fota men jag vill ju ha personen och klotet skarpt...

Har testat lite inställningar som dynamisk fokuspunkt och 9 punkter.
Har ju tyvärr inte en supersnabb kamera... Hur skulle ni göra med den jag har?

Ev. Kommer jag att få låna en äldre Nikon D300 skulle den vara bättre?

Tacksam för svar!

I boule, golf och bågskytte vet du flera sekunder i förväg var du behöver ha fokus. Fokusera då och tryck sedan av när det händer?

För det första så behöver du en slutartid som fryser rörelsen. Helikopterblad behöver ca 1/1000 dels sekund, kanske ngt snabbare. O jag gissar att en pil/spjut ligger ungefär där.
För det andra behöver du använda en bländare där alla objekt du vill ha i fokus samtidigt hamnar inom skärpedjupet.
Tyvärr går inte dessa 2 parameterar riktigt hand i hand.

Det du då kan göra är att sätta skärpedjupet så att du täcker in alla objekt o sedan belyser du var del med blixt o fryser rörelsen mha blixtens snabba brinntid. I princip sätter du tiden för att frysa personen, kanske 1/250 dels s. O låter blixten belysa det rörliga objektet. Borde funka om du kan placera ut blixten innan o använder Nikons CLS.

Det är de sätt jag vet.

Ett enkelt knep är att fotografera från sidan. Då hamnar personen och klotet/bollen i samma skärpeplan. Sedan är det bara snabb slutare (ev hög iso) som gäller. Med 1/2000 brukar man eleminera all rörelse- och skakoskärpa.

Man skulle kunna sätta kameran på f5.6, för att få tillräckligt skärpedjup, 1/2000 för att frysa bilden och låta auto-iso sköta exponeringen.

I boule, golf och bågskytte vet du flera sekunder i förväg var du behöver ha fokus. Fokusera då och tryck sedan av när det händer?

Man lär sig rörelsen hos de som idrottar men det är inte alltid man hinner med... :-(
Jag försöker trycka av och får då en skarp person men klotet blir oskarpt! :)

För det första så behöver du en slutartid som fryser rörelsen. Helikopterblad behöver ca 1/1000 dels sekund, kanske ngt snabbare. O jag gissar att en pil/spjut ligger ungefär där.
För det andra behöver du använda en bländare där alla objekt du vill ha i fokus samtidigt hamnar inom skärpedjupet.
Tyvärr går inte dessa 2 parameterar riktigt hand i hand.

Det du då kan göra är att sätta skärpedjupet så att du täcker in alla objekt o sedan belyser du var del med blixt o fryser rörelsen mha blixtens snabba brinntid. I princip sätter du tiden för att frysa personen, kanske 1/250 dels s. O låter blixten belysa det rörliga objektet. Borde funka om du kan placera ut blixten innan o använder Nikons CLS.

Det är de sätt jag vet.

Oj blixt... Jag har inte någon sån än! :)
Sen idag är det utomhus och då vet jag inte hur blixten funkar?
men det är ju som du säger svårt att få det att gå ihop...

Ett enkelt knep är att fotografera från sidan. Då hamnar personen och klotet/bollen i samma skärpeplan. Sedan är det bara snabb slutare (ev hög iso) som gäller. Med 1/2000 brukar man eleminera all rörelse- och skakoskärpa.

Man skulle kunna sätta kameran på f5.6, för att få tillräckligt skärpedjup, 1/2000 för att frysa bilden och låta auto-iso sköta exponeringen.

Testade från sidan men min kamera är inte tillräckligt snabb...
Blev först när han höll i frisbeen och sen var den borta!
Jag matade med seriebildtagning men det gick för långsamt...
Vid nåt tillfälle lyckades jag fånga frisbeen men då var den oskarp... :)
Jag gapar kanske över mycket men vill ju gärna ha allt skarpt! :)

Ok, i stället för seriebild, kan man läsa av rörelsen och ta en bild precis i ögonblicket då föremålet släpps. Funkar med lite långsammare sporter iaf.

Om frisbeen är oskarp så beror det antingen på att den inte är i fokus, eller så har du för lång slutartid så att den hinner röra sig under exponeringen. Det är enkelt att se vilket problemet är när du kollar på bilden, är frisbeen bara suddig så är den ur fokus, är den "utdragen" så är slutartiden för lång. Du behöver som sagt förmodligen använda väldigt korta slutartider, 1/2000-1/4000 s.

Sen kan du ju också fundera på om du verkligen vill ha allting skarpt och fruset. Det handlar ju om idrott med mycket rörelse, och då tycker i alla fall jag att det kan vara trevligt med lite rörelseoskärpa så att man får en känsla av rörelse på bilden. Du skulle alltså kunna testa med att göra det motsatta och förlänga slutartiden så att t.ex. personens arm som kastar frisbeen också blir lite suddig. Det kan dock vara en fin balansgång mellan att få rätt saker suddiga och allt suddigt.

Ok, i stället för seriebild, kan man läsa av rörelsen och ta en bild precis i ögonblicket då föremålet släpps. Funkar med lite långsammare sporter iaf.

fungerar bra även med väldigt snabba saker om man får till timingen, hade på fotoklubben jag är med i föreläsning från en pressfotograf som lyckats fånga projektil från artilleripjäs genom att bara få till att bilden togs vid rätt tillfälle (aka, skotträdd och tar bilden när det smäller).

Oj blixt... Jag har inte någon sån än! :)
Sen idag är det utomhus och då vet jag inte hur blixten funkar?
men det är ju som du säger svårt att få det att gå ihop...

Är själv inte heller någon avancerad fotograf, och är än så länge rätt medioker på att fotografera sport, även om också jag gärna vill bli bättre på det. Så jag har dessvärre inga konkreta tips att ge förutom de som varit uppe.

Har mest fotat lite tennismatcher (sittandes/ståendes ibland publiken), och där har jag ibland lyckats hyfsat att fånga tennisbollar "frysta" i fokus strax efter serv och tillslag (lite genom teknik som nämt här, och mycket genom tur och ta en massa bilder). Håller med om att det absolut ger en extra "dimension" till sportbilder som involverar flygande objekt.

Låter dock väligt spännande att få vara med som ackrediterad pressfotograf vid ett riktigt sportevent - är väldigt nyfiken hur lyckades du få till det, och hur svårt var det rent praktiskt? Några bra tips att dela med dig runt detta?

Är själv inte heller någon avancerad fotograf, och är än så länge rätt medioker på att fotografera sport, även om också jag gärna vill bli bättre på det. Så jag har dessvärre inga konkreta tips att ge förutom de som varit uppe.

Har mest fotat lite tennismatcher (sittandes/ståendes ibland publiken), och där har jag ibland lyckats hyfsat att fånga tennisbollar "frysta" i fokus strax efter serv och tillslag (lite genom teknik som nämt här, och mycket genom tur och ta en massa bilder). Håller med om att det absolut ger en extra "dimension" till sportbilder som involverar flygande objekt.

Låter dock väligt spännande att få vara med som ackrediterad pressfotograf vid ett riktigt sportevent - är väldigt nyfiken hur lyckades du få till det, och hur svårt var det rent praktiskt? Några bra tips att dela med dig runt detta?

Hej!
Jag har fotat åt gobiten.se och dom gör fotouppdrag i Sundsvall/Timrå området. Gå in dit via facebook och kolla på bilderna. Har ingen bra idé annars om hur man kan göra för att få presspass. De flesta idrotter gick bra att fota ändå, men vissa var bra att man kom nära. Dels för att objektivet inte passade och dels för att slippa få en massa människor i vägen.
Så kolla runt där du bor om det finns någon tidning eller liknande som vill ha någon som fotar vid större tillfällen.

En variant som kanske kan funka, beroende på vilken sport det rör sig om är att ställa skärpan först och sen slå över på manull fokus, alltså att skärpan på så sätt blir förinställd. Detta snabbar upp hastigheten avsevärt. Förusatt då att du vet ganska exakt var idrottaren befinner sig när bilden tas.
Jag har tillämpat detta på målvakten i innebandy vilket funkar bra då det ofta kan bli grötigt framför målområdet med svårighet att få fokus på MV.

... en pressfotograf som lyckats fånga projektil från artilleripjäs genom att bara få till att bilden togs vid rätt tillfälle (aka, skotträdd och tar bilden när det smäller).
Haha, ja, det där är inte så svårt som man kan tro. Det räcker för det mesta att rikta in kameran mot pjäsen och hålla avtryckaren nedtryckt till hälften. Sen sköter resten sig självt när pjäsen fyras av...

En variant som kanske kan funka, beroende på vilken sport det rör sig om är att ställa skärpan först och sen slå över på manull fokus, alltså att skärpan på så sätt blir förinställd. Detta snabbar upp hastigheten avsevärt. Förusatt då att du vet ganska exakt var idrottaren befinner sig när bilden tas.
Jag har tillämpat detta på målvakten i innebandy vilket funkar bra då det ofta kan bli grötigt framför målområdet med svårighet att få fokus på MV.

Manuell fokus skulle ha funkat för stavhopp eller höjdhopp men för vissa idrotter vet man ju inte vart dom hamnar... Eller vart redskapet hamnar. Jag fick fokusera på idrottaren och strunta i redskapet för det kommer så fort och jag hade inte möjlighet att stå på ett ställe så det blev bra.
Men ska köra mer manuell fokus och träna på det vid dessa sammanhang.

Hej!
Jag har fotat åt gobiten.se och dom gör fotouppdrag i Sundsvall/Timrå området. Gå in dit via facebook och kolla på bilderna. Har ingen bra idé annars om hur man kan göra för att få presspass. De flesta idrotter gick bra att fota ändå, men vissa var bra att man kom nära. Dels för att objektivet inte passade och dels för att slippa få en massa människor i vägen.
Så kolla runt där du bor om det finns någon tidning eller liknande som vill ha någon som fotar vid större tillfällen.

Skall kolla upp detta vid tillfälle jag skall foto någon mellanstor tennistävling (de stora evenmangen som Båstad, etc, har ju redan en massa proffsfotografer, och de minsta tuneringarna är nog inte intressanta för läsare).

Stort tack för tipsen! :)

Någon som testat nedan trick för att fota sport och flygande objekt?

Läste om detta nyss i denna tråden om att fånga insekter:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2080661&postcount=14

RICK: you can get most AF Nikon cameras to wait and release the shutter only when an object has moved into a preset focus distance if you set the AE-L/AF-L button to AF ON (set in a custom function) and then keep the shutter pressed all the way down while NOT pressing the AE-L/AF-L button. This is called Trap Focus. How does this trick work? Presuming you have the camera set to AF-S mode the camera won't shoot until it thinks the subject is in focus. By setting the AE-L/AF-L button to AF-ON the camera won't focus itself unless you press that button. If you don't press the AF button the camera has to wait for the subject to move and when the "in focus" dot lights up the camera will shoot so long as you've been holding the shutter button all the way down. This trick works so long as you have the camera and lens set to AF-S mode and keep holding the shutter all the way down.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar