horvendile
Aktiv medlem
Hej! Den här frågan uppstod vid undervattensfoto men borde kunna generaliseras till andra förhållanden, så jag lägger den här och hoppas det är rätt.
Det gäller fotografering av motiv med väldigt svag kontrast, och vad jag bör göra (skaffa) för att få vettiga resultat ur det.
Problemet är alltså inte svagt ljus, jag kan utan vidare köra på bas-iso, utan att kontrast mellan motiv och bakgrund är så låg att jag i Lightroom har svårt att trolla fram något vettigt ur raw-filerna.
Jag kan inte på något realistiskt sätt påverka kontrasten, ljus och bakgrund är som de är. Ska något göras måste det göras i kameran eller efterbehandlingen.
Jag tänker på rak arm att två saker skulle kunna hjälpa.
1: Ha så stora pixlar, eller med moderna kameror, så stor sensor som möjligt.
Tanken är att vad jag vill göra är att få små skillnader i inkommande ljus att bli hyggligt separerade i min digitala fil, och då är en större sensors omfång till hjälp. Men i DxO-termer, vad är det specifikt jag letar efter? Tonal range? Color sensitivity?
2: Kanske sekundärt till aktuell DxO-siffra, men borde inte många bitar i raw-filen hjälpa? Hellre 14 än 12 alltså. Jag vet att man brukar säga att det bara spelar någon roll i de yttersta högdagrarna om ens där, men då vet jag inte om man beaktat riktiga lågkontrastscenarier.
Men som sagt, effekten av antalet bitar i filen kanske redan visat sig i relevant DxO-mätning.
Tänker jag rätt? Har jag missat något relevant?
Det gäller fotografering av motiv med väldigt svag kontrast, och vad jag bör göra (skaffa) för att få vettiga resultat ur det.
Problemet är alltså inte svagt ljus, jag kan utan vidare köra på bas-iso, utan att kontrast mellan motiv och bakgrund är så låg att jag i Lightroom har svårt att trolla fram något vettigt ur raw-filerna.
Jag kan inte på något realistiskt sätt påverka kontrasten, ljus och bakgrund är som de är. Ska något göras måste det göras i kameran eller efterbehandlingen.
Jag tänker på rak arm att två saker skulle kunna hjälpa.
1: Ha så stora pixlar, eller med moderna kameror, så stor sensor som möjligt.
Tanken är att vad jag vill göra är att få små skillnader i inkommande ljus att bli hyggligt separerade i min digitala fil, och då är en större sensors omfång till hjälp. Men i DxO-termer, vad är det specifikt jag letar efter? Tonal range? Color sensitivity?
2: Kanske sekundärt till aktuell DxO-siffra, men borde inte många bitar i raw-filen hjälpa? Hellre 14 än 12 alltså. Jag vet att man brukar säga att det bara spelar någon roll i de yttersta högdagrarna om ens där, men då vet jag inte om man beaktat riktiga lågkontrastscenarier.
Men som sagt, effekten av antalet bitar i filen kanske redan visat sig i relevant DxO-mätning.
Tänker jag rätt? Har jag missat något relevant?