Annons

Fota i solsken och mörker Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!
Ska åka utomlands och får inte till några bra bilder i dessa tillfällen:

Sandstrand med solljus.

I skogen där solen skiner genom träden

I kyrkor/slott/kapell etc... Solen genom fönstret och resten av byggnaden mörk.

På restaurang med skumt ljus.

Solnedgång

Jag tänkte köpa ett stativ men vill undvika det och undrar hur jag ställer in kameran.
Jag kör oftast på P, S och A läget. Ibland M när jag vill testa lite men kan ju hålla på i timtals känns det som! :) Motivet är ju inte där hur länge som helst!

Vet att det finns inställningar som är redan gjorda som sportläge, porträttläge etc... Men vill ju fixa så det blir ännu bättre! :)

Har en Nikon D7000 och ett 18-105 objektiv.
 
Hej! Ett stativ kan hjälpa i vissa situationer men jag tror att du har mer nytta av att verkligen lära dig hur ljusmätningen funkar. Hur och var du mäter ljuset får stora konsekvenser för hur ljus/mörk bilden blir. Tänk på att motljusbilder är svåra att få till snyggt och där har du istället kanske mer nytta av en blixt för upplättning än ett stativ. Återigen handlar det om att mäta ljuset rätt för att få till rätt känsla i bilderna. Det spelar ingen roll om du använder något av PASM-lägena eller ett annat program om du inte har koll på ljusmätningen, bilden riskerar oavsett att bli för ljus eller mörk. Det är alltid mycket lättare som nybörjare att ta medljusbilder (alltså med ljuskällan i ryggen). Risken är dock att du får med en (eventuellt) störande skugga i bilderna... Exponeringen är i vilket fall som helst lättare för kameran att fixa.
Kameran är bra och ska gott och väl kunna ge dig bra bilder även under kvällen. Ett annat alternativ till ett stativ är att fundera på ett ljusstarkare objektiv, typ Nikons fasta 35mm/1,8 som kostar ca 1500 nytt. Perfekt att ha med på resan för kvällsbilder!
 
Svårt att ge råd när du inte säger något om vad som är problemet med bilderna.
Men ett bra tips när du kör i A, P och S och bilderna blir för mörka eller för ljusa är att använda exponeringskompensationen.
Är t.ex. väggen för bredvid solen för mörk så gör bilden ljusare med exp.kompensationen. Då kan iofs solen riskera att bli för ljus. Jag brukar försöka hitta ett bra mellanläge och sen hantera ljus och skugga vidare i Camera Raw, men då måste man fota i RAW.

När du är inomhus och det är mörkare, var inte rädd för att skruva upp ISO.

Och som tidigare nämnts, ett ljusstarkare objektiv är bra om man vill ha bra bilder i mörkare situationer.
 
Först och främst så bör du skippa P-läget och bara använda S-, A-, eller M-läge. Samma sak med de förprogrammerade fotosituationerna, så som sport-, porträtt-, landskap-, osv och istället börja fundera på sambandet mellan slutartid och bländaröppning och hur detta förhållande påverkar bilden. Att använda P-läge eller de förprogrammerade lägena innebär ibland att kameran inte klarar av att ge tillräckligt bra bilder, särskilt i den typ av ljussituationer du beskriver. Till del beror det också på vilken metod för ljusmätning du ställt in kameran på, om du använder matrismätning, spotmätning eller centrumvägd mätning.Olika ljusförhållanden kan kräva olika mätmetod och att du mäter ljuset mot det intressanta i objektet som du absolut vill ha rätt exponerat. och ibland kan det rent av vara bättre, om det är möjligt att mäta ljuset mot en neutralt grå del av motivet och exponera efter det och sedan fixa till bilden i efterhand i ett bildredigeringsprogram. De fotosituationer du räknar upp är förhållandevis svåra situationer att fotografera i. På stranden i starkt solljus kan det förutom att sänka ISO-värdet så lågt som möjligt att du även använder ett ND-filter och ett polarisationsfilter för att hantera ljussituationen. En restaurang med skum belysning kan kräva att du skruvar upp ISO-värdet, eller använder blixt men då kanske den där dunkla stämningen kan gå förlorad om du använder blixten fel. I skogen och i kyrkorum eller andra rum där det är mycket varierande ljus så kan spotmätning mot det intressanta motivet vara en väg runt ljussituationen. Samma sak med solnedgången, spotmätning och manuella inställningar av tid och bländare. Självklart ska du skaffa ett stativ också men det hjälper dig inte om du inte behärskar kameran och dess tekniska möjligheter och förmår utnyttja de olika ljusmätningsmetoder kameran har samt hur relationen mellan ISO-värde, slutartid och bländare påverkar bilden.
 
Hej!
Ska åka utomlands och får inte till några bra bilder i dessa tillfällen:

Sandstrand med solljus.
Samma metod som på vintern med mycket snö. Underexponera! Använd reglaget för exponeringskompenstation. Sedan tror jag att D7000 har ett program för just Sandstrand med solljus. Ställ programmratten på SCENE och välj "sandstrand".

I skogen där solen skiner genom träden
Lite knepigare. Jag skulle prova att ställa ADL på hög och dra ner kontrasten.

I kyrkor/slott/kapell etc... Solen genom fönstret och resten av byggnaden mörk.
Använd blixt för att lysa upp interiören.

På restaurang med skumt ljus.
Samma sak här: Blixt. Gärna riktad mot taket.

Solnedgång
Solnedgångar är knepiga tycker jag. Programmet "solnedgång" fungerar dock ganska bra. Annars skulle jag prova med "Vivid colours" och underexponera. Spottmätning på solen drar ner exponeringen rätt mycket jämfört med matrismätning.
 
Sandstrand med solljus.
Samma metod som på vintern med mycket snö. Underexponera! Använd reglaget för exponeringskompenstation. Sedan tror jag att D7000 har ett program för just Sandstrand med solljus. Ställ programmratten på SCENE och välj "sandstrand".

Överexponera menade du nog.
 
Exponeringsmätaren i kameran kan man ställa på olika känslighetsområden, tryck på den knapp som är mellan avtryckaren och displayen på ovansidan (den vänstra) och vrid på bakre ratten. Då ser du i displayen de olika mätområden. Genom att välja ett mindre område exponerar man efter ljuset i just det området. Se vidare sid 105 i din användarmanual.
Man kan också välja gaffla, man tar tre bilder, en med 0 komp, en med +1 och en med -1. Se vidare sid 109 i manualen.
 
Tack för alla tips!

Ska läsa igenom och öva! Har pröva lite på stranden idag samt lite sol genom moln! Går sakta men säker framåt! Ibland vet jag inte vad jag ska göra när det blir dåligt men får fortsätta träna. Ska läsa igenom manualen också iaf de delar som ni har tipsat om.
Det gäller ju att ha allt i huvudet för jag vill inte ta med manualen när jag fotar! :-D
 
Ska läsa igenom och öva! Har pröva lite på stranden idag samt lite sol genom moln! Går sakta men säker framåt! Ibland vet jag inte vad jag ska göra när det blir dåligt men får fortsätta träna. Ska läsa igenom manualen också iaf de delar som ni har tipsat om.
Det gäller ju att ha allt i huvudet för jag vill inte ta med manualen när jag fotar! :-D

Lägg in manualen som en PDF i mobilen/surfplattan ;)

Finns att ladda hem från Nikons hemsida. Och kan vara bra att ha ibland.

Sök även på Nikon/DSLR/DoF/Ljusmätare när det gäller appar, finns riktigt många bra-att-ha-appar för nybörjare. Det finns tonvis med bra info/hjälpmedel.
 
Kan man sabba objektiv eller kamera om man fotar mot solen? Ögonen tar skada om man kollar i solen.
 
Ajdå lät inte bra! Vad är det då som tar skada, objektiv eller kamera? Hur ställer man in kameran för att minimera risken?
 
Jag har inte hört talas om någon som har lyckats förstöra varken kamera eller objektiv genom att rikta det mot solen. Objektivets fokalfunkt (brännpunkt) är ju i höjd med bländaren i objektivet, så att det skulle gå att bränna hål i slutarridån tror jag inte på. Möjligen kan man lyckas överhetta sensorn om man filmar eller kör LiveView rätt in i solen med ett långt teleobjektiv under flera minuter (varför man nu skulle vilja göra det?)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.