Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i scenljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Hur ska jag ställa in kameran när jag vill fota i scenljus dvs massa lampor och rökmaskiner mm.

Skulle föreslå en ljusstark optik så att du slipper allt för långa exponeringstider. Inte sämre än 2,0 - 2,8 Iso-tal 400 för film eller sensor. Stor bländaröppning. Stå nära scenen. Annars krävs ljusstark teleoptik och stativ/stöd. Fast allt beror givetvis på vad du har för kamera.

Ofta är det ju väldigt ljust på just bara personerna på scen och sen mycker mörkare i bakgrunden så se till så att du kompenserar mycket för det. Mellan -1 och -2.5 har jag behövt köra beroende på.
Allternativt så kan du ju byta till spot/centrumvägd mätning.

Eveningstar skrev:
Ofta är det ju väldigt ljust på just bara personerna på scen och sen mycker mörkare i bakgrunden så se till så att du kompenserar mycket för det. Mellan -1 och -2.5 har jag behövt köra beroende på.
Allternativt så kan du ju byta till spot/centrumvägd mätning.

Spot/utsnitt skall det vara. Centrumvägd fungerar mer som evaluerande/matrix.

Ribbe skrev:
vad är Spot/utsnitt och Centrumvägd?

Olika metdoder för att mäta ljuset:

- Spotmätning: Mäter ljuset på en viss punkt i bilden.

- Centrumvägd: Utgår från mitten och sedan viktas ett medeltal för hela bildytan.

- Utsnitt: Liknande spot, men mäter på en yta som motsvarar ungefär 10% av hela bildytan.

ANNONS