Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota i mörker
- Trådstartare gottne
- Start datum
Melker Humala
Aktiv medlem
Slå över till manuell fokus.
Scratchen
Aktiv medlem
Är det någon som kan ge tips om hur man fotar i mörker, när inte kameran hittar något att avståndsbestämma mot.
Jag har sommartid en insekt ( mätare) som bara hörs i mörkret, men jag får ju inte kameran (nicon d40) att ta någon bild i det läget. Hur gör man?
Manuell fokus, så gott det går, och chansa på avståndet. Använd liten bländare f/8 till f/11 och blixt.
Helmetrock
Aktiv medlem
Det är ju jättesvårt, utan tvekan.
Kan du lysa på den med en ficklampa under tiden du fokuserar kan det vara en lösning, så länge den inte smiter iväg då. På långt avstånd kan man ju alltid fokusera ungefär på avståndsskalan på objektivet, men på så nära håll som när man fotar en insekt måste det vara exakt.
Dessutom behövs ju antingen belysning, blixt eller stativ för att kunna ta bilden i mörkret.
Kan du lysa på den med en ficklampa under tiden du fokuserar kan det vara en lösning, så länge den inte smiter iväg då. På långt avstånd kan man ju alltid fokusera ungefär på avståndsskalan på objektivet, men på så nära håll som när man fotar en insekt måste det vara exakt.
Dessutom behövs ju antingen belysning, blixt eller stativ för att kunna ta bilden i mörkret.
perstromgren
Aktiv medlem
Är det någon som kan ge tips om hur man fotar i mörker, när inte kameran hittar något att avståndsbestämma mot.
Jag har sommartid en insekt ( mätare) som bara hörs i mörkret, men jag får ju inte kameran (nicon d40) att ta någon bild i det läget. Hur gör man?
Men Nikon har ju hjälplampa för att hjälpa AF-systemet! har du slagit av den?
Per.
martinator
Aktiv medlem
Själv kör jag "old school". Jag fångar insekten, lägger den i etylacetat över natten, nålar upp den och plåtar i studio.
Annars så kanske ett stativ, någon form av lampa (som ju används flitigt av entomologer vid insamling - typ bygglampa på stativ), en thermos kaffe, en skön stol och tålamod.
/m
Annars så kanske ett stativ, någon form av lampa (som ju används flitigt av entomologer vid insamling - typ bygglampa på stativ), en thermos kaffe, en skön stol och tålamod.
/m