Annons

Fota i mässhallar

Produkter
(logga in för att koppla)

Zpider

Aktiv medlem
Efter att ha fotat massor på Emlia mässan med väldigt blandat resultat så undrar jag om lite tips gällande D70 och fota i mässhallar med massa spottar och blänkande detaljer. Vad är lämpligt isotal och vad bör man tänka på? Kör på kit linsen, än sålänge...

Kan du beskriva lite mer vad som går snett?

- Ett högre ISO-tal brukar man ju gärna köra med inne för att hålla sig på vettiga exponeringstider.
- Blandat elljus ställer ju till det med färgerna men blixt är ingen bra lösning för det mesta. Man får jobba lite i PS i stället.
- Du kör väl NEF så du har större möjlighet att rädda taskiga bilder.

Det var i alla fall ett par påskråd från mej.

/AnWi

Kör du på jpg kan du ju göra en ny vitbalansering varje gång du förflyttat dig eller byter motiv. Brukar oftast duga fint. Ha ett vitt papper i fickan bara som du plockar fram och siktar på när du gör din vitbalansering.

Zpider skrev:
Efter att ha fotat massor på Emlia mässan med väldigt blandat resultat så undrar jag om lite tips gällande D70 och fota i mässhallar med massa spottar och blänkande detaljer. Vad är lämpligt isotal och vad bör man tänka på? Kör på kit linsen, än sålänge...

Svårigheten med sådan miljö är att det dynamiska omfånget hos sensorn inte räcker till. Dvs kameran förmår inte återge de stora kontrastförhållanden som är i dessa bilder.
Rent tekniskt skall du alltså välja det iso tal som har störst förmåga till att återge det ljusaste till det mörkaste i bilden .Det är i så fall 200Iso vad det gäller din kamera. Blandljus med spottar är fruktansvärt svårt att få snyggt. Jag hade kört D70 på 400Iso exponerat efter högdagrarna och lättat upp bilden med blixt. På dettta sätt kan du få de ljusaste parierna i bilden, spottar, lampor rätt exponerade och samtidigt ger blixten stöd för upplättning av de mörka delarna i bilden.

Att gasa på upp till 1600 iso krymper bara kamerans dynamiska omfång med mera färgbrus brus i skuggor som följd.
Detta gäller alla digitalkameror

Erfarenhetsmässigt vet jag att D70 kameran tillsammans med Nikon sb blixt fungerar bra i den miljö du beskriver och rekommenderat iso blir således 200 till 400 för bästa dynamiska omfång och minsta brus.

Hälsning mikael.

Jag fotade också på Elmia. Här är resultatet! Funkade fint med 400 ISO film i befintligt ljus och kamera på frihand. Fast jag hade också en väldigt ljusstark optik samt en lite ljussvagare med extrem brännvidd som går ganska bra att ta på frihand med 1/15 sek. Vet inte hur det funkar med digital kamera i dessa ljusförhållanden men det talades ju om "dynamiskt omfång" i bildsensorn som har svårt att klara kontrasterna. Med film är det dock inga problem bara man anpasar framkallningen därefter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar