Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i fuktig miljö - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor86

Avslutat medlemskap
Hej!

Funderar på att åka på en resa till central amerika om ett tag. Som djurintresserad är detta ett paradis och jag tänkte fotografera så mycket som möjligt i regnskogen där nere. Tänkte att jag skulle få lite träning på att fota insekter och annat innan jag åkte iväg så jag besökte fjärilshuset på zoo köpenhamn. Men när jag skulle fota så immade linsen igen på nolltid, var ingen idé att torka av för de immade igen direkt. Hur skall man bära sig åt för att slippa detta väl på plats? Berodde det endast på att jag gick från ganska kallt in i denna hyffsat varma och väldigt fuktiga miljö och kanske därför hade blivit bättre om jag bara väntat ett tag och låtit kameran så samma temperatur, eller kommer man att uppleva samma sak i den "riktiga" regnskogen?

MVH
Viktor
 
Jag misstänker att det till största delen berodde av temperaturskillanden. Finns väl ingen anledning till såå mkt kondens om kameran är samma temperatur. Men det är nog en bra ide att ta med nåt som är effektivt att torka med, och vara noga med att skydda kameran från fukten.

Jag fotade i en grotta i sommras som hade 99% luftfuktighet. Iofs 8 grader bara så inte lika mkt fukt som i regnskogen, men ändå. Hade inga problem med kondens överhuvudtaget. Svängde ihop ett fuktskydd av några plastpåsar.

Mvh Sara
 
En grotta är kallare än en regnskog och det ska normalt inte kondensera på linsen i grottan. I en regnskog är det i princip 100% hela tiden, och kondenserande, oavsett temperatur på kameran. Enda sättet som jag set det är att bygga in kameran i ett kondensskydd och torka frontlinsen med jämna mellanrum. En dykpåse från EwaMarin kanske?

En vädertätad kamera är definitivt att föredra, tillsammans med zoomar som inte drar in luft, alternativt fasta objektiv.
 
Viktor86 skrev:
Berodde det endast på att jag gick från ganska kallt in i denna hyffsat varma och väldigt fuktiga miljö och kanske därför hade blivit bättre om jag bara väntat ett tag och låtit kameran så samma temperatur, eller kommer man att uppleva samma sak i den "riktiga" regnskogen?

Ja, det är för att kameran är kall och därmed kyler ner luften,som därmed inte kan hålla lika mycket vattenånga utan det kondenserar på kameran.

Samma fenomen som drabbar oss glasögonbärare när vi går in på vintern när det är kallt ute.

Om du kommer direkt från luftkonditionerat klimat kan samma fenomen uppstå på riktigt i regnskogen, men om du ger kameran en halvtimme eller så att acklimatisera sig så försvinner imman.
 
Lite off topic men bara så att du inte blir allt för besviken på regnskogen.(jag har iofs bara erfarenhet från afrika)

De mesta av livet rör sig i trädtopparna som kan ligga 30-60 meter upp från marken. Där uppe är det en kakafoni av insekter och djur men nere på marken är det förvånansvärt tomt och livlöst.

Ett annat problem är att många djur har en tendens att försvinna utom synhåll så fort en människa rör sig i närheten (ofta p.g.a tjuvjakt etc.).

Så ska du ta bra foton se till att få en bra lokal "tracker" och var beredd på att sitta i gömslen vid kända matställen och vänta ut djuren. Det kan vara så att man måste upp i trädkronorna, något som kräver erfarenhet och utrustning.

Och även om man tar med sig ett rejält tele så är det lika mörkt på marken i regnskogen som innomhus i sverige så det gäller att ha ljusstarka grejor med sig.

Och det är inte myggen, inte fukten, inte de taggiga växterna som är värst... det är myrorna.

PS. Bli inte avskräckt, åk för det är en upplevelse men gör gärna lite research innan, "locals" vet säkert var alligatorernaa ligger och solar sig och var pappegojorna bor. DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.