Annons

Fota i extremt ljus!

Produkter
(logga in för att koppla)

clay86

Aktiv medlem
Jag jobbar på ett smältverk där vi har ett helt extremt ljus, värre än att kolla in i solan skulle jag säga. Det lyser upp hela himlen flera km när det är mörkt ute då det tippas ut upp mot 30 ton flytande metall på marken.

Har någon erfarenhet av att fota sånt här på nått plan?
Finns det någon risk att man bränner sönder något i en kamera när man fotar i sånt ljus? Kan sensorn ta skada?

Värmen kan jag inte svara för men vad gäller ljuset i sig bör kraftiga ND-filter vara att föredra om du inte vill att det skall vara extremt korta slutartider eller minimala bländaröppningar.

/A

Den extrema värmen som blir i ett smältverk kan nog göra att kameran går för varm och bruset ökar en hel del i dina bilder även på låga ISO värden.

/ Magnus

Jag jobbar på ett smältverk där vi har ett helt extremt ljus, värre än att kolla in i solan skulle jag säga. Det lyser upp hela himlen flera km när det är mörkt ute då det tippas ut upp mot 30 ton flytande metall på marken.

Har någon erfarenhet av att fota sånt här på nått plan?
Finns det någon risk att man bränner sönder något i en kamera när man fotar i sånt ljus? Kan sensorn ta skada?

Spännande fotomotiv, tyvärr har det varit totalt fotoförbud vid mina besök på ett smältverk.

Jag tror inte du behöver vara rädd för kameran, du själv är förmodligen känsligare än kameran när det gäller värmen. Däremot skall du kanske undvika att titta igenom sökaren, det skarpa ljuset skulle kunna skada synen (jämför med fotografering av solen).

ND filter som någon föreslog är kanske nödvändiga, men jag skulle helt enkelt prova mig fram. Börja med kameran i full autoläge, se vad du får för resultat och justera inställningarna därefter (för att få den karaktär du eftersöker).

Jo det är väl egentligen fotoförbud på vårt jobb med. Men vi har ibland fått kompromissa lite om man gör det nattetid och lovar att ha bilderna till 100% eget brud och aldrig lägga upp dem nånstans. Men kul att visa släkt och vänner vad man faktiskt jobbar med då det är lite svårt att förklara med ord.

När vi jobbar har vi stora mörka skärmar vi ser igenom. Finns det någon form av "solglasögon" (mörka skydd) för kameror eller går allt att fixa via inställningar?

ND-filter nämndes tidigare och det är solglasögon för kameran.
De finns i olika styrkor och namnges ofta lite konstigt. Däremot så specificeras de alltid för hur många EV-steg de dämpar ljuset. Du bör alltså skaffa ett filter som har tre steg dämpning. Det är det kraftigaste för normal fotografering. Då får du in 1/8 av ljuset i kameran.

Jag tror inte du behöver vara rädd för kameran, du själv är förmodligen känsligare än kameran när det gäller värmen. Däremot skall du kanske undvika att titta igenom sökaren, det skarpa ljuset skulle kunna skada synen (jämför med fotografering av solen).

Läs specen på en kamera så ser du att tempintervallet är betydligt mindre än för människor. Så jag tror kameran flippar ut långt innan människan gör det. Det var annat förr när det var mekaniskt och utan batteri.

/martin

Jag tror inte ljuset är något problem, det handlar inte om små områden med mycket starkt ljus (t.ex. som solen) utan snarare större områden med medelmåttigt ljus, vilket totalt blir väldigt ljus! Dock ingen fara att det blir en skarp punkt som bränner något!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar