Annons

fota hårmodeller - vad behövs för utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hej alla fotonördar :)

nu är det så att jag har blivit tillfrågad att fota några hårmodeller på en liten frisörsalong i ett litet samhälle där jag bor.
jag har ingen som helst erfarenhet av det , utan har fotat lite barn och så som folk varit väldigt nöjda med,, dock bara med befintligt ljus.
jag har blivit mer och mer intresserad av porträttfotografering och såg denna möjligheten som en chans att få träna och få lite erfarenhet.
jag berättade precis som det var att jag inte har gjort det förr men gärna gör det ändå men att dom inte kan räkna med proffsbilder, och det var helt ok med dom. blir bilderna lika bra som mina barnbilder så är dom nöjda.

eftersom mitt intresse för porträttfotografering har blivit större och större så har jag varit sugen på att köpa lite studioljus (enklare utrustning) men vet inte riktigt vad jag ska ha.

kan börja med att berätta om min utrustning som jag har.

kamera: canon 600d
objektiv som jag tänkt använda är tamron 90mm 2.8 och ett 50mm 1.8
har även en blixt. metx 50 AF-1
som ni märker är det ju bara amatörutrustning.

har kikat runt lite vad som finns när det gäller ljus och det finns ju en uppsjö med grejer.
jag har tänkt mig en enklare uppsättning med två blixtar och 2st paraplyer.
eftersom jag redan har en blixt så skulle jag kunna köpa en likadan och sen två st paraplyer med stativ och fäste.

annars kan jag ju köpa ett studioblixtpaket som innehåller två st studioblixtar, stativ, fästen och paraplyer,, då har jag ju dessutom min extärna blixt till övers som jag kan använda till att belysa bakgrunden med till exempel.
att köpa en till extern blixt och paraplyer och stativ och fästen blir ungefär lika dyrt som att köpa ett färdigt blixtpaket som jag kollat på.

blixtpaketet jag kollat på är detta kit från visico
http://www.blocket.se/stockholm/Visico__VT_200_Studioblixtar__Paraplypaket__44077092.htm

oavsett vad jag än köper så ska jag använda det efteråt till tex barnfotografering och liknanade saker, och ev lite annan studiofotografering som tex produktfoto eller andra expriment.

så verkar det vettigt att köpa ett sådant paket till att börja med? kommer det att täcka mina behov som total nybörjare inom studio/porträttfotografering?

behöver all hjälp jag kan få här.
tack på förhand
/andreas
 
Visst är det roligt med ny utrustning och ljussättning som ger nya möjligheter, men din uppdragsgivare har bilder du gjort med din befintliga utrustning och gillar dem. Dessutom är det kanske inte rätt läge att försöka lära sig helt nya saker precis under ett uppdrag.
Jag tycker att du kan göra uppdraget med de saker du har, se till att göra bilderna när det befintliga ljuset är riktigt bra, och köpa studioprylar att experimentera med utanför uppdraget. När du skaffat dig vana med de nya sakerna kan du alltid återkomma till hårstudion och berätta att du lärt dig nya tekniker som gör att de nu kan få ännu coolare bilder än första gången...
 
jag kanske skulle vara lite tydligare. det är inte exakt nu jag ska fota åt dom, utan det blir nån gång i februari/mars så jag hinner träna lite i alla fall om jag köper grejerna nu.

jag köper inte grejerna för deras skull utan mest för att jag vill ha dom själv så jag kan utvecklas.
när du skriver att jag ska fota med det befintliga ljuset så finns det inte mycket befintligt ljus inne i frisörsalongen tyvärr. kan kan ju gå ut i en park eller nåt kanske men det är inte säkert att det är så dom vill ha det.

har köpt en bok i ämnet också som jag ska läsa, samt att jag kollar på så många youtube tutorials som jag kan för att snappa upp ett och annat.

så på två månaders träning så borde jag kunna få bättre bilder med lite studioljus än bilderna jag tar idag utan ljus över huvud taget.
 
Okej, då tycker jag absolut att du ska testa blixtpaketet som du kollat på, det verkar prisvärt. Paraplyer är lättare att jobba med än softboxar tycker jag, särskilt när man ska flytta omkring sakerna och enkelt sätta upp dem på olika platser. Ett alternativ vore att skaffa ytterligare externblixt liknande den du har du redan har (plus stativ och paraplyer till dem).

Fördelar med studioblixtar är att de är mer kraftfulla och att de har modelleringsljus så att du kan se hur skuggor faller redan före exponering. Fördelar med externa är att de är mycket lättare att ha med sig och att de har snabbare brinntid (spelar bara roll när motivet rör sig mycket), plus att du har tillgång till deras automatik (inte viktigt i fasta uppställningar som t ex modellfoto). De externa blixtarnas styrka räcker till i de allra flesta fall.

Din befintliga blixt går ju hur som helst att använda tillsammans med studioblixtarna ifall du behöver en tredje ljuskälla som t ex ljus bakifrån för att få effekter i frisyrerna. Vad jag förstår går den att använda som slavblixt utan något extra tillbehör. En reflexskärm kan också vara fint att ha till hands för att lätta upp underifrån på ansiktsbilder mm.

Du kommer säkert ha mycket kul med blixtarna oavsett uppdraget och två månader räcker för att få en hel del vana.
 
tack så mycket för det lumor.
att dom externa blixtarna är smidigare att flytta runt har jag förstått, frågan är hur osmidigt studioblixtar är att flytta runt? nu följer det ju med en väska med hjul i det här paketet vilket borde underlätta.
men jag vet ju inte :)

tror nästan jag ska slå till på detta paket,, är jag inte nöjd med det kan jag ju alltid sälja eller uppgradera det.

fördelen som jag ser det är att köper jag detta paket så har jag ju 3st blixtar istället, och det är ju aldrig fel.

en reflexskärm ska jag köpa också ,, vilken färg ska man satsa på där?

såg även att det följer med radiosändare till blixtarna i paketet,, det är ju inte fy skam heller :)

får fundera ett par dagar till innan jag bestämmer mig.. jag kommer säkert med fler frågor
/andreas
 
Ja, radiosändare är mycket bättrre än alternativen.

Om du inte ska flytta sakerna väldigt ofta är nog studiosetet roligast att jobba med. Jag har övergått helt till att enbart använda studioblixtar i studion och externa när jag ska iväg på något uppdrag. Ofta är det ju blandning med befintligt ljus när man är ute och blixtrar så då har man ändå inte mycket nytta av modelleringsljus. När man ska använda blixtarna i kombination med direkt solljus behöver man däremot ofta kraftigare saker än de externa blixtarna.

Personligen använder jag nästan bara vita sidan på mina reflexskärmar. Någon enstaka gång har jag haft nytta av den silverfärgade (upplättning vid befintligt ljus, mulet väder). Guldfärgad sida har jag testat men tyckt att det givit allt för mycket färg. Det finns de som har guld-/silverrandig yta och de passar nog mig bättre än guld. Eftersom det finns guldsida måste det ju finnas en massa fotografer som bemästrar dem mycket bättre än jag lyckas med. Föreslår en vit/silver eller en som har överdrag så att man kan byta mellan alla varianterna.
 
Låter bra, då beställer jag nog ett sådant kit. Och en reflexskärm.
Har funderat lite på bakgrund. Jag tycker det är jäkligt snyggt med gråa bakgrunder till porträtt, funkar det med att hänga upp ett lakan eller va finns det för alternativ om man inte vill köpa ett stativ till det eller inte har en vit tom vägg eller nåt?
 
Tyger är hemskt svåra att få jämna så det kan bli väldigt mycket pillande i PS med sådan bakgrund. Papper är väldigt lätt att jobba med i jämförelse men det kräver ju stativ. Skadar ju inte att testa lite med tyger först förstås. Jag tycker i så fall att det är lite lättare med tyg som är flammigt, t ex krossad plysch, då ser man att man inte eftersträvat perfekt jämnhet. En vägg funkar fint, måste ju inte vara jämnt färgad. Annars kan man ju förstås fota i olika miljöer också, utan bakgrund alltså.
 
ok. jag jobbar inom pappersindustrin och och tillgång till hur mycket papper som helst på stora tullar.. tror den bredaste är 1285mm bred så det kanske skulle funka till halvkroppsfoton och mindre, bara att sätta upp på väggen när det behövs.

att fota utan riktig bakgrund i en frisörsalong kan nog krångla till det med alla speglar och skit som finns där.
men jag ska åka dit och kolla hur det ser ut.
 
att fota utan riktig bakgrund i en frisörsalong kan nog krångla till det med alla speglar och skit som finns där.
men jag ska åka dit och kolla hur det ser ut.

Hitta en vägg som är fri från tavlor och annat, och där du har lite utrymme så du inte står för nära den du fotar.. i själva salongen kanske det inte finns, så kolla fikarum och andra utrymmen.
Jag fotar åt en frisersalong, när dom har events, och personalen, tv-reklam osv... och då har jag använt ett ledigt utrymme jag hittat. Oftast en tom konferenslokal alldeles intill, funkar hur bra som helst..
 
Hitta en vägg som är fri från tavlor och annat, och där du har lite utrymme så du inte står för nära den du fotar.. i själva salongen kanske det inte finns, så kolla fikarum och andra utrymmen.
Jag fotar åt en frisersalong, när dom har events, och personalen, tv-reklam osv... och då har jag använt ett ledigt utrymme jag hittat. Oftast en tom konferenslokal alldeles intill, funkar hur bra som helst..



Problemet är bara att det är en väldigt liten salong utan andra rum förutom en liten vrå där dom fikar, men ja ska åka dit och kolla hur väggarna ser ut samt prata med dom.

Har i alla fall beställt blixtpaketet idag. Ska bli mycket kul att testa och se hur det är :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.