Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota hästhoppning, inomhus...

Produkter
(logga in för att koppla)

atterstam

Ny medlem
Hej!
Jag är nyfiken på lite erfarenheter fotografering av hästhoppning inomhus. Ofta sker detta på lite avstånd och blixt får inte användas. Så handfasta tips och erfarenheter mottages tacksamt.
MVH Jocke

Dåligt ljus inomhus och rörligt motiv... då är det väl bara tre alternativ:

• mer ljus, eller
  • hög ISO, eller
  • ljustarkt objektiv

Eller kan man bota sin nyfikenhet med lite sökningsarbete.

Och detta är bara EN sökkombination.

Objektiv till ridsport blandannat? Hjälp. Igår 19:58
av Dr Dake 4 156 Köpråd
Hysterisk jakt på höga ISO ( 1 2 3 4 5) 2008-09-30 20:49
av Jeppe 66 3 430 Fototeknik
Amatörfråga om rörliga objekt ( 1 2) 2008-07-28 17:10
av Bokeh 18 858 Fototeknik
Brusbild hos Nikon 200 ,5d ( 1 2 3 4 5 ... Sista sidan) 2007-07-05 23:23
av vectrex 514 38 183 vs.
Skulle också behöva lite tips på ridhus 2005-09-27 13:48
av lottawe 5 288 Datorn
Ljusförhållanden i tex ridhus? 2004-08-31 12:08
av sukram 11 419 Kringutrustning & Tillbehör

Försök hålla slutartiden på 1/200 sek eller kortare. Du bör ha ett objektiv med ljusstyrka f/2.8 eller bättre. ISO 3200 eller högre går troligen åt. Lång brännvidd typ 200-300mm ger snyggare bakgrund, väggarna i ridhus brukar se lite trista ut :)

Lycka till!

Otroligt svårt, särskilt mörka hästar är nästan hopplösa att fånga detaljer på (fyndigt va). Har du tur så är det ett ljust ridhus.

Så hög ISO man vågar och vet att kameran kan prestera bra bilder med. Skarpa bilder kräver korta slutartider, 1/200 tycker jag personligen är för lång men det räcker om ljuset kräver det. Jag har även experimenterat ganska mycket med menyn "Bildkontroll" på min D300. Det går att göra egna finjusteringar på dem som jag upplever ger något bättre bilder.

Att inte få använda blixt är ingen nackdel om du inte kan komma in på banan och fota på nära håll.

De bilder jag har från inomhushoppningar har ISO mellan 1000 och 1250 och en slutartid på minst 1/200. Jag är inte nöjd med dem, för mycket brus om jag använder högre ISO och för dålig skärpa med längre slutartid.

Sigma 70-200 f/2.8 använder jag oftast.

De bilder jag har från inomhushoppningar har ISO mellan 1000 och 1250 och en slutartid på minst 1/200. Jag är inte nöjd med dem, för mycket brus om jag använder högre ISO och för dålig skärpa med längre slutartid.

Du har en D300? Bruset vid 1250 på den typen av bilder tycker jag i princip är omärkbar. Om man inte sitter i 100% förstoring och synar. Tycker tom att foton med ison över det funkar.

Modern cropkamera, 85/1.8 och ISO 1600 borde vara tricket.Bruset är bara att acceptera.

Per.

Fast optik och hästhoppning går inte ihop om man inte har möjlighet stå på banan.

Med ISO 1600 och bländare 1.8 har jag i sämsta ridhus kommit upp i 1/250, knappt tillräckligt. Så en kamera som klarar ISO 3200 är att föredra.

Man borde få rätt fina resultat med en 5D mkII eftersom den har superba brusegenskaper men seriebildstagningen är inte tillräcklig. En häst gör ett hopp på ca. en sekund och med 3,9 bild/sek riskerar man att missa "rätt" läge.

Fota manuellt, det är oftast lysrör i ridhus vilket ger ojämn vitbalans men det går ej komma ifrån tyvärr.

Du har en D300? Bruset vid 1250 på den typen av bilder tycker jag i princip är omärkbar. Om man inte sitter i 100% förstoring och synar. Tycker tom att foton med ison över det funkar.

Det är möjligt att jag har helt fel inställningar i övrigt, men jag tycker det är enormt mycket brus. Tycker att jag har provat det mesta men det blir inte bra. Eller så är jag överkänslig.

Som sagt tidigare är bristen på belysningen problemet.
Särskilt på träning när man bara tänder vart tredje lampa( Tacka el-prist för det)
Inomhus använder jag canons fasta 50/1,4 eller 85/1,8.Båda två är bra och kostar inte skjortan.
På träning använder jag 50/1,4 med tiden 1/600-1/800 och kör upp ISO´t.
Idag var det tävling och mer lyse och jag använde 85/1,8 och 1/800.
Jag tycker att det fungerar riktigt bra om man inte ligger med luppen och kollar eller skall skriva ut i A1.
Dom jag fotar brukar vara nöjda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar