Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota gamla industribyggnader

Produkter
(logga in för att koppla)

Slugg0

Aktiv medlem
Semestern börjar närma sig nu, så jag tänkte förbereda mig lite och be er om tips och råd:

Jag har nämligen åkt förbi vissa platser i Sverige, där jag sett gamla övergivna byggnader. De flesta är stora industribyggnader och oftast i tegel.
Jag har länge velat stanna vid dessa och fota, eftersom man kan se redan i förbifarten att man nog skulle kunna ta riktigt chyssta bilder där, men jag har inte kunnat stanna av olika anledningar..

Så jag undrar hur ska jag fota dessa byggnader?
Hur ska jag komponera? Vad ska jag fota? I vilka vinklar? m.m?

Främst vill jag veta hur jag ska fota utsidan av byggnaderna, då jag inte ännu vet om man kan ta sig in i byggnaderna. Men å andra sidan, om dörren är öppen när jag kommer dit, kan det ju vara bra att veta vad jag ska göra där inne....

//Leffe
 
Det är ju jättesvårt att ge råd på hur du ska få bilder som du vill ha dem :)

Mitt tips skulle vara att leta efter bilder andra tagit av liknande saker och se vad du gillar där!

Hoppas du hittar något du kan använda!
 
Semestern börjar närma sig nu, så jag tänkte förbereda mig lite och be er om tips och råd:

Jag har nämligen åkt förbi vissa platser i Sverige, där jag sett gamla övergivna byggnader. De flesta är stora industribyggnader och oftast i tegel.
Jag har länge velat stanna vid dessa och fota, eftersom man kan se redan i förbifarten att man nog skulle kunna ta riktigt chyssta bilder där, men jag har inte kunnat stanna av olika anledningar..

Så jag undrar hur ska jag fota dessa byggnader?
Hur ska jag komponera? Vad ska jag fota? I vilka vinklar? m.m?

Främst vill jag veta hur jag ska fota utsidan av byggnaderna, då jag inte ännu vet om man kan ta sig in i byggnaderna. Men å andra sidan, om dörren är öppen när jag kommer dit, kan det ju vara bra att veta vad jag ska göra där inne....

//Leffe

Hej!
Att förklara hur du skall ta bilder är som andra sagt- stört omöjligt.
Jag, tycker också att du skall stunta i vad andra har gjort tidigare.Det blir mer så att din "fotohjärna" har klart för sig hur andra har gjort och jag lovar dig att du kommer att göra som andra. Låt din egen "fotohjärna" arbeta. Det är av det som du kommer att lära dig mest. Var självkritisk -dock inte till överdrift så att du får "fotokramp".Jag har fotoat i 45 år nu och märkligt nog så tycker jag det är lika roligt och en utmaning. Jag ser inte på hur andra har fotografert något som jag vill göra.Utom som sagt "fotohjärnan" arbetar inom mig. Så "tänk bild", var lite före det du skall fota.
Hoppas inte du tycker att detta svar är torftigt och ogint, men som sagt varje fotograf är unik och kan ha sin egen still.
 
Tack för era svar.

Helmetrock sa:
Det är ju jättesvårt att ge råd på hur du ska få bilder som du vill ha dem :)

Hej!
Att förklara hur du skall ta bilder är som andra sagt- stört omöjligt.
Jag, tycker också att du skall stunta i vad andra har gjort tidigare.Det blir mer så att din "fotohjärna" har klart för sig hur andra har gjort och jag lovar dig att du kommer att göra som andra. Låt din egen "fotohjärna" arbeta. Det är av det som du kommer att lära dig mest. Var självkritisk -dock inte till överdrift så att du får "fotokramp".

Jag hade nästan räknat med att ni skulle svara så...
Problemet är bara att jag tror att jag faktiskt kommer att få "fotokramp" när jag väl är där. Det är nämligen första gången jag åker till en specifik plats för att fotografera, och jag har en känsla av att det kommer sluta med "vanliga", tråkiga bilder på ett hus, liksom...
Dessutom, eftersom jag kommer att åka ca. 20 mil till den första platsen, sedan några mil till till nästa plats osv. och det är 3-4 stopp, så tror jag att jag kommer stressa upp mig så mycket att jag bara knäpper lite snabbt och åker vidare för att hinna med alla...

....Tänkte just fråga om det kanske är några komponeringstekniker/vinklar/motiv som allmänt är mer intressanta eller gör bilden i sig mer intressant, men jag förstår att det kanske inte riktigt går att svara på, eftersom det är smaken och det specifika motivet som avgör....

Tack iallafall, ska kika runt lite och försöka se vilka typer av bilder som tilltalar mig mest.
Jag hoppas dock verkligen att det blir uppenbart för mig när jag kommer dit att "Wow, så här måste jag fota!"
 
Då kan du ju leta bland andra liknande bilder och se såna som du ogillar, se från vilka vinklar de är fotade vilket förmodligen är trista rakt framifrån, centrerade, mitt på dagen ljus, korta skarpa skuggor, med mera.. sen så gör du helt tvärtom mot vad du ser i de bilder du ogillar. Teoretiskt sett borde du då få precis de vinklar, kompositioner, ljussättning osv som du vill ha! :)

Var inte rädd för att experimentera, känns det fel, gör om och gör rätt tills du blir nöjd med vad du ser i sökaren.

/ Magnus
 
Kör gärna lite försiktig HDR också så ta med stativet så att du iaf har möjligheten - det finns ofta möjlighet att skapa spännande bilder om man kan expandera dynamiken lite - inget tonpmappad anabolaaktigt utan bara lite lite för att försöka visa hur man ser det genom ögonen.

Vidvinkel och normal är väl det som ger de mest gångbara bildvinklarna, men har du ett 60-100mm macro så ta med det också då det mycket väl kan komma till användning.

Ta tid på dig och fota långsamt - ta gärna någon bild på gråkortet till familjealbummet - det kostar inget och kan vara en hjälp när man tittar på bilden i efterhand och skall försöka reda ut vad som orsakes av ljuset och vad som orsakades av det avbildades "verkliga/upplevda" färg. Var inte rätt för att kasta bort färgen heller och blandljuset blir för svårt - färg är självklart spännande i denna typ av miljö, men utan färgen så är det tonera och formerna som måste göra bilden och gör man detta skickligt så är det ofta behagligare att titta på.

Fota RAW - det tjänar du på med tanke på att kontrasterna ofta är stora och ljusmätaren sällan träffar vad slutkonsumenten av bilden kommer att anse vara "rätt".

Skaffa bakgrundsinfo så att du vet vad du fotar och att du fotar "rätt" saker - försök dokumentera något förutom att ta fina bilder. Se dig som någon som skapar ett nutidsporträtt av en svunnen tid. Skaffa insperation av Sune jonsson sätt att jobba - ta inte hans bilder, men ta en del av hans inställning till dokumentärt fotografi - Publicerar du en bild på en fabrik och focuserar på en detalj så vet då vad det är för något, vet något om den och försök visa något mer än att rost och övergivenhet är vackert - försök berätta något så blir det konst istället för "bara" bra bilder av det du gör.

Gör något bra så att vi som gillar denna typ av bilder har mer spännande bilder att konsumera. Lycka till och glöm inte att ladda upp vad du åstadkommer !
 
Ett konkret tips som jag försöker ge mig själv varje gång är att ta fler översiktsbilder!
Jag kommer ofta hem med mängder av (fina) bilder på detaljer. Men det blir svårt att förmedla känslan av stället till andra om det bara är lösryckta detaljer utan sammanhang (d v s översiktsbilder). Både utifrån (få med hela byggnaden, kanske med omgivning) och inuti (hela rummen).

Vill ju dessutom gärna tipsa om mina egna sajter :)

http://folkfritt.se

http://blog.folkfritt.se
 
Tack igen för era toppentips!

Jag har som sagt inte sett platserna på nära håll och "rekat" något, bara åkt förbi, så jag vet i princip ingenting om platsernas historia ännu, men jag ska försöka kolla upp lite efteråt tänkte jag, så bilderna får lite hisoria till.
Alla platser ligger nock nära en väl trafikerad väg, så jag betvivlar att jag kommer att hitta något extraordinärt, förutom kanske själva byggnaderna i sig.. Dessutom är terängen runt om byggnaderna ganska platta, så jag tror inte heller att jag kommer att kunna få så mycket ovanifrån- vinklar och liknande att välja på...

Jag har letat runt lite och kollat på bilder på liknande platser och märkt att faktiskt, så gör sig en del "tråkiga rakt-framifrån- bilder" ganska bra med vissa byggnader, medan andra (de allra flesta) blir just "vanliga" och tråkiga.
Men eftersom så många olika tekniker passar på så många olika specifika platser/motiv, känns det nog mest som att jag ska gå på ren magkänsla och komma på på plats hur jag vill fota (med andra dåliga bilder i bakhuvudet för att undvika tråkkort. -Tack för tipset, Maximus3D!).

Jag kommer att ha med mig hela min fotoutrustning (bl.a. 50D (Nyinköpt, ska hämta den i morgon =) ), Canon 75-300, Sigma 17-70 Macro, Pol- filter, extern blixt och ett något ostadigt stativ).
Och så får jag börja med det enkla (överblicksbilder) och sedan arbeta mig uppåt (närbilder, vinklar, skuggor, HDR m.m.), så långt jag hinner med.


Kom att tänka på 2 andra saker när jag läste era tips:
1) HDR har jag aldrig prövat förut, men vill nog testa det på dessa motiv. Kortfattat, hur gör man? (pusslandet på datorn kan jag lära mig senare, efter fotograferingen)
-Som jag förstått det kan man välja t.ex. "Auto", slutar- eller bländarprioritet och sedan ställa in hur mycket den ska över/underexponera på bilderna 2,3(,4 och 5)?
Hur mycket ska man över/underexponera?

2) Har läst om att man ska ha gråkort/gråbalanseringskort i svart, vitt, grått och ljusgrått med sig och ta kort på, för att ställa in vitbalansen i efterhand i datorn (har Lightroom). Jag vet hur man gör i datorn, men själva gråkortet, kan man ladda ner det som bild någonstans och skriva ut, eller blir det inte bra? (Vill gärna inte köpa ett för 230:- (Cyberphoto), om det går att bara skriva ut...
 
Du kommer att få bättre bilder med ett par ljusstarka fasta objektiv. Manuella eller Autofokus spelar inte så stor roll på döa ting. Blixtar och HDR tar nog bort den känslan jag tror att du vill förmedla. Så utrusta dig med ett 14mm/2,8 vidvinkelobjktiv och en 50mm/1,4 normalobjektiv så kommer du att få trevliga inomhusbilder på minnesvärda objekt.
 
Mja, jag har funderingar på att köpa ett billigt fast 50mm objektiv av just den anledningen, men eftersom jag precis nu har uppgraderat min kamerautrustning, så ska jag nog vänta med det (vill inte köpa ett objektiv bara just för denna fotoresa), men tack för tipset iallafall!
 
Jag har några tips utöver de rent fototekniska.

Bygghjälm - inte så dumt i övergivna byggnader.
Skor med spiktrampskydd - Alldeles förträffligt i övergivna byggnader.
Förband - finns massor av krossat glas, spik och annan skit att göra sig illa på.
Ficklampa - kan vara mörkt och det finns byggnader med öppningar mellan våningsplanen för större maskiner som sträcker sig upp genom byggnaden. Finns även kulvertar som kan ha blottats när folk plockat bort skyddsgaller mm.

[moralkaka]
Sist men inte minst tänk på att det allt som oftast är olaga intrång att beträda övergivna fastigheter. De är fortfarande ägda av någon och således privat mark.
[/moralkaka]

Rent fototekniskt så är TS-optiker roligast om du ska ta bra bilder med vidvinkel, och då framförallt någon form av arkitektur. Dvs saker med räta linjer. Man kanske också ska fundera på att ta vanliga raka bilder, många inspireras säkert av Jörnmark - som visserligen hittar otroligt häftiga platser - men på slentrian lutar kameran lite hur som helst utan att det tillför bilderna något. Snarare tvärt om enligt mig.

/martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.