Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota fyrverkeri över Stockholm - Plats?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian_

Aktiv medlem
Skansen arrangerar sitt traditionsenliga fyrverkeri tillsammans med Stockholms stad. De kommer att skjuta upp fyrverkerierna från en en båt ute i Saltsjön.

Tänkte bra höra om ifall någon kan ge mig tips på var man kan stå för att fota detta. Självklart syns ju fyrverkerierna från så gott som alla platser kring Saltsjön men jag vill gärna ha nått tips på en plats lite högre upp och där kanske inte folkmassan är allt för tät. Dyr kamera på stativ + festglada och överförfriskade människor är väl kanske inte den roligaste kombinationen.

Någon som har nått förslag?

På Kvarnholmen utanför Danvikstull har du hela stockholm framför dig.

Skansen arrangerar sitt traditionsenliga fyrverkeri tillsammans med Stockholms stad. De kommer att skjuta upp fyrverkerierna från en en båt ute i Saltsjön.

Tänkte bra höra om ifall någon kan ge mig tips på var man kan stå för att fota detta. Självklart syns ju fyrverkerierna från så gott som alla platser kring Saltsjön men jag vill gärna ha nått tips på en plats lite högre upp och där kanske inte folkmassan är allt för tät. Dyr kamera på stativ + festglada och överförfriskade människor är väl kanske inte den roligaste kombinationen.

Någon som har nått förslag?

Fåfängan skulle jag rekommendera. Har själv stått där uppe och kollat på fyrverkerier, dock i Augusti (för många år sedan, den där jäkla vattenfestivalen som jag är så glad att vi slipper numer).

Man tar sig upp via tegelviksgatan, kör ner mot kajen på alsnögatan och under Stadsgårdsleden. Sen får man parkera, för även om det är plogat upp till toppen så finns där bara ett par handikappsparkeringar.

Helt folktomt lär det inte vara, men det är bökigare att ta sig dit, så jag tvivlar på att fyllskallarna orkar ta sig dit ;)

WGS84:
N 59° 18' 53", E 18° 6' 5"
Decimal:
18.10138378081028, 59.31481103727792

http://kartor.eniro.se/m/MZeV9

Edit: På eniros karta ser det inte ut som att det går att ta sig ner med bil till Alsnögatan, men det gör det, kartan har fel :)

Har försökt med ett par av dom platserna tidigare men varit för sent ute, så mycket folk att det inte gick att komma fram så man fick fri sikt. Du måste vara ute i väldigt god tid om du ska ha chans till en bra plats.

Ett nytt försök till fota fyrverkerier mer vidvinkel skulle det varit på första bilden,Men ett GOTT NYTT ÅR alla foto vänner

Bilagor

• _EPE1805.jpg
    _EPE1805.jpg
    79.8 KB · Visningar: 1,653
  • _EPE1852.jpg
    _EPE1852.jpg
    77.9 KB · Visningar: 887
Gott nytt år alla fotovänner!

Bilagor

• IMG_5716.jpg
    IMG_5716.jpg
    77.5 KB · Visningar: 725
  • IMG_5702.jpg
    IMG_5702.jpg
    58.9 KB · Visningar: 775
Det blev ju riktigt snyggt!

Ser ut som att du hamnade någonstans borta vid fåfängan?

Gott nytt år!

Det blev ju riktigt snyggt!

Ser ut som att du hamnade någonstans borta vid fåfängan?

Gott nytt år!

Japp det stämmer. Jag stod med Per uppe vid fåfängan och mycket riktigt var där mycket folk men vi ställde oss längst fram i den djupa snön så där var inte så många som vågade sig ner där. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar