Annons

Fota folk i utlandet?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexandraX

Aktiv medlem
Jag har ganska bra koll på vilka regler som gäller för bilder tagna i sverige, gäller dessa också om jag fotograferar folk utomlands? Och är det skillnad om bilden är tagen i Tex London eller Bombay? Hmm...
 
Vilka regler menar du?

Om du undrar över hur bilder får användas/publiceras så gäller lagarna i det land där bilderna publiceras. Spelar ingen roll var bilden är tagen.

Vad gäller om du får fotografera folk så är det olika i olika länder.
I de flesta länder finns ingar regler mot att fotografera folk, däremot lokala seder och bruk.
Fotografera du någon i Paris och den personen inte gillar det så hjälper det inte att hänvisa till paragrafer om du får spö.

Tyskland har faktiskt lagar som säger att om någon på gatan inte vill bli fotograferad av dig så får du inte ta några bilder. Tyskland har väldigt strikta (onödigt hårda) lagar om ”rätten till ditt ansikte”.
 
I muslimska länder är det ju till exempel förbjudet att avbilda något som helst levande - men det visste ni väl redan.. Naturligtvis finns det undantag men det kan ju vara bra att veta det här. Nåja, säg inte att jag inte varnade er ifall ni kommer och klagar över era avhuggna händer sen.. =(
 
Jag har fotograferat levande människor i Iran, Turkiet och i Irak. Innan jag reste så kollade jag så klart att dessa länder var undantagna från förbudet att avbilda något som helst levande, man vill vill ju kunna hålla kameran med båda händerna även nästa resa :)
Min syster har dessutom kommit hem med många bilder och båda händerna i behåll från Afghanistan, Egypten, Algeriet och Marocko.

Den enda gång jag har blivit hotad på allvar är en gång då jag fotograferade Sverigedemokrater i Rålamshovsparken.

Om du är lyhörd så märker du om det går bra att fotografera. Det kan dessutom vara smart att vara försiktig då man fotograferar poliser, militärer, hulliganer och offentliga byggnader i en del länder.
 
QUOTE]Om du undrar över hur bilder får användas/publiceras så gäller lagarna i det land där bilderna publiceras. Spelar ingen roll var bilden är tagen.[/QUOTE]

Det var det jag funderade på. Tack för det och alla andra tips :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.