Annons

Fota folk digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hej!

Jag kan väldigt lite om digitalkameror men tycker det är kul att fota och tycker det är viktigt om bilderna inte ser alltför kassa ut.

Har en fråga angående att fota folk. Jag kör auto-läget på min kamera eftersom jag är alldeles för dålig för att få skapliga bilder i manuellt läge. i auto-läget finns då lite olika program som väljs själv av kameran eller av mig. T.ex. så finns porträttprogrammet. Om jag ska ta en bild på en person som står ca 2-3 m från kameran, just för att få med lite av bakgrunden, ska jag då använda mig av porträttprogrammet eller inte? Fråga är alltså när jag ska använda mig av det, vi vilket avstånd till personen. Även om personen befinner sig relativt när och jag fokuserar på dennes ansikte så väljer den inte alltid programmet för porträtt. Ska jag då välja detta själv eller ska jag köra på som kameran vill?

Kanske blev rörigt nu, och är är verkligen nybörjare.

Tacksam för svar.

Jag är inte heller expert på området men eftersom du fotar digitalt så går det ju snabbt att se vilken inställning som blir bäst.
själv tycker jag att det är den stora fördelen med just den digitala tekniken att man snabbt och enkelt ser vad olika inställningar ger för resultat.
Jag skulle nog ta fem bilder med automatisk och fem med programintällning och sen jämföra resultaten.

Lycka till!

/p-a

Om jag har fattat dessa program rätt så funkar det på följande sätt:

Sportprogram
----------------------
Kameran försöker att använda en så snabb slutartid som möjligt. Detta kan medföra att den kompenserar med bländaren för att få så mycket ljusinsläpp som möjligt. Vilket ger en oskarp bakgrund.

Porträttprogram
--------------------
Kameran strävar efter en så stor bländare som möjligt för att få motivet att stå ut från en suddig bakgrund.

Så i grund och botten så kan dessa två program leverera liknande resultat beroende på omgivningens belysning. Tar man bilder med sportprogrammet och belysningen är väl kommer nog bländaren att minska något för att även se till att bakgrunden blir skarpare.

Nån som har nån annan vinkling på detta?

Med porträttprogrammet så får du kortare skärpedjup med (kameran använder sig av största möjliga bländaröppning, ex 1.8, 2.8, 4,5 osv desto lägre tal desto kortare skärpedjup) vilket gör att bilden blir skarp där du har fokuserat och "luddigt" framför och bakom.

Landskapsprogrammet ger större skärpedjup (Bländare 8,0, 11, 16 osv), vilket också gör att slutartiden blir längre.

Så vil du ha bakgrunden tydligare ska du högre bländartal. Ex bl.8

ph0tech skrev:
Om jag har fattat dessa program rätt så funkar det på följande sätt:

Sportprogram
----------------------
Kameran försöker att använda en så snabb slutartid som möjligt. Detta kan medföra att den kompenserar med bländaren för att få så mycket ljusinsläpp som möjligt. Vilket ger en oskarp bakgrund.

Porträttprogram
--------------------
Kameran strävar efter en så stor bländare som möjligt för att få motivet att stå ut från en suddig bakgrund.

Så i grund och botten så kan dessa två program leverera liknande resultat beroende på omgivningens belysning. Tar man bilder med sportprogrammet och belysningen är väl kommer nog bländaren att minska något för att även se till att bakgrunden blir skarpare.

Nån som har nån annan vinkling på detta?

Ok, men bländartalet går väl inte att ställa om själv då man kör auto-läget? Jag vet att jag kan ställa in bländaren till f15 som mest, men då i manuellt läge. Men om jag fotar i soljus bort mot horsisonten och kameran väljer landskapsprogramemt så väljer den bländare f6 som mest...

Men även om en person står framför kameran och jag vill ta ett proträttfoto av denne så väljer inte kamerna jämt proträttprogrammet. Ska jag själv göra det då? Eller inte? Ofta väljer kamerna inget program alls.

DIFference skrev:
Ok, men bländartalet går väl inte att ställa om själv då man kör auto-läget? Jag vet att jag kan ställa in bländaren till f15 som mest, men då i manuellt läge. Men om jag fotar i soljus bort mot horsisonten och kameran väljer landskapsprogramemt så väljer den bländare f6 som mest...

Men även om en person står framför kameran och jag vill ta ett proträttfoto av denne så väljer inte kamerna jämt proträttprogrammet. Ska jag själv göra det då? Eller inte? Ofta väljer kamerna inget program alls.

Ojoj oj.... många frågor här :)

Jag antog att du hade fler valbara program på din kamera (Vilken kamera är det?). Dvs, Auto, Sport, Porträtt, Natt, Landskap... osv.

Autoläget på en sån kamera innebär inte att kameran listar ut vilket program den bör välja av de som finns att tillgå. Autoläget fösöker istället ställa in så du får en korrekt exponering i så många fall som möjligt. Detta görs oftast med vissa regler. Så som att slutartiden bör vara "rättså låg" så skakningsoskärpa inte uppstår samt att bländaren fösöker hålla sig något sånär i mitten av skalan (För där är objektivet som skarpast).

De olika programmen är således bara en förändring av dessa "regler" för att få bilden att bli mer anpassad efter det ändamål du väljer. Sport är oftast snabbt och därför prioriteras snabb slutartid i det programmet för att man skall "frysa" alla rörelser. Men ett porträtt däremot kräver oftast ett kortare skärpedjup och därför kommer bländaröppningen att vara så stor som möjligt i detta program. (ju större bländare desto kortare skärpedjup... och ju högre bländartal du har destå mindre blir själva bländaröppningen... jo det är avig det tycker alla i början)

Har du ett manuellt läge så innerbär det oftast att man har möjlighet att ratta endera slutartiden, bländaren eller båda samtidigt.

A/S/M Kan det stå på programratten.

(A) Aperture Priority - Bländarprioritet
(S) Shutter Priority - Slutarprioritet
(M) Manuellt

Kör du bländarprioritet så ställer du in bländarens storlek och kameran räknar sedan ut tiden som behövs vid din valda bländare för att kamerans uträknade exponering skall bli rätt.

Kör du slutarinställningen så ställer du tiden och kameran räknar ut vilken bländare som skall användas.

Kör du manuellt så ställer du båda själv. Men då brukar man oftast ha en indikation på hur pass mycket din framvalda exponering skiljer sig mot kamerans.

Har du tillgång till ASM på din kamera bör du använnda A läget och så litet f-tal som möjligt när du tar porträtt.

Senast ändrad:
Peter_H skrev:
Med porträttprogrammet så får du kortare skärpedjup med (kameran använder sig av största möjliga bländaröppning, ex 1.8, 2.8, 4,5 osv desto lägre tal desto kortare skärpedjup) vilket gör att bilden blir skarp där du har fokuserat och "luddigt" framför och bakom.
Tror inte detta stämmer. Har ej testat själv men har du ett 50/1.8 optik så tror jag ej du får bländare 1.8 om du har porträtt-automatik. Bl 4-5,6 skulle jag gissa på. Möjligtvis tar även kameran med avståndet i sina beräkningar och ger då större bländare på längre avstånd.

DIFference skrev:
Även om personen befinner sig relativt när och jag fokuserar på dennes ansikte så väljer den inte alltid programmet för porträtt. Ska jag då välja detta själv eller ska jag köra på som kameran vill?
Känner inte till alla kameror men jag skulle bli överaskad om det finns någon kamera som vet själv att du plåtar en människa (ett porträtt) och ställer in lämpligast värden efter det. Normalt så väljer man själv ett "porträtt-läge" eller ställer in själv en lämplig bländare.

Re: Re: Fota folk digitalt

matnyttige skrev:
Känner inte till alla kameror men jag skulle bli överaskad om det finns någon kamera som vet själv att du plåtar en människa (ett porträtt) och ställer in lämpligast värden efter det. Normalt så väljer man själv ett "porträtt-läge" eller ställer in själv en lämplig bländare.

Jo min kamera gör det, men inte alltid sa jag :) Har en Minolta Dimage F300.

Jo jag har ASM i manuellt läge :) Men jag tror ändå att bilderna blir bättre i autoläget pga att jag kan för lte ännu :/

Men du, fokusrutan då? Vet inte om jag fått svar på det, vart så många frågor på en gång. Den är ju ganska liten. Om jag tex vill fota London Eye och står ca 100 meter från det. Om jag då trycker in avtryckaren halvvägs (som alltid) så fokuserar den på ett visst ställe och låser sen, men rutan är ju så liten. ca 1/20 av hjulet är ju bara in om den fokusrutan. Hur vet man då att hela hjulet blir skarpt? För jag menar, man kan ju tvinga fokusrutan till höger/vönster eller upp/ner elle rmitten om man vill även i autoläget. Vad gör DET för skillnad?

Är det möjligen så att om fokusrutan fokuserar i mitten på London Eye t.ex. så blir hela hjulet skaprn pga att alal delar i hjulet är på ungefär samam avstånd till kameran sett? Kanske är det så det funkar?

Oftast blir ju bilderna skarpa och bra så länge man inte skakar för mkt :) Men ibland vill man ju få mer sjärpa här och lite mindre där... om du förstår vad jag menar...

DIFference skrev:

Är det möjligen så att om fokusrutan fokuserar i mitten på London Eye t.ex. så blir hela hjulet skaprn pga att alal delar i hjulet är på ungefär samam avstånd till kameran sett? Kanske är det så det funkar?

Precis som du säger så bör det bli skarp hela vägen ut i bilden om motivet är på samma avstånd. Däremot skiljer det sig mellan objektiv, sämre objektiv har större kantoskärpa, dessutom kan den påverkas om du använder vissa filter.

Peter_H skrev:
Precis som du säger så bör det bli skarp hela vägen ut i bilden om motivet är på samma avstånd. Däremot skiljer det sig mellan objektiv, sämre objektiv har större kantoskärpa, dessutom kan den påverkas om du använder vissa filter.

Tackar! Fick ett svar av en på ett annat forum att om jag fokuserar på ett oobjekt som är mer än 20 meter bort iaf så blir skärpedjupet oändligt. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar