Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota flyguppvisning
- Trådstartare distanser
- Start datum
Oskari Ylitolva
Avslutat medlemskap
Hej !
Ska iväg på en flyguppvisning här i Linköping om en vecka, och tänkte fota lite med mitt 70-300mm.
Undrar då om någon har lite generella tips på hur jag ska få bilderna så bra som möjligt ?
Tack i förväg
Daniel
läge A/Av 1/250s-1/500s f/8 100iso EV +1/3 är det jag brukar köra med
PS. skall själv dit också
Senast ändrad:
wfrank
Aktiv medlem
Nu känner jag inte Sony, men på Canonspråk ställar du in AI Servo - följande fokus. Har din kamera hjälpunkter kring vald fokuspunkt så kan det vara idé att aktivera dom. Är det strålande solsken kommer du behöva överexponera lite, för att undvika för mycket mörka detaljer (/lågdagrar) på flygplanen. Bästa vädret är lite molningt, allra helst molnigt med sol (gärna låg - men det är ju juni så det är väl inte att tänka på) på flygplanen. Då ska du inte överexponera. Ställ kameran på Tv, och se till att du har slutartid på högst (ca) 1/400sek. Följ flygplanen med objektivet. Är du stabil kan du ha lite längre slutartider än så då. Har du IS (sony har det i husen väl)? Kolla handboken så det inte förstör tanken med panorering. ISO kan du sätta fast till 100 eller 200 - vi talar ju dagsljus och förhoppningsvis bra väder.
Är du bekväm med M så tar du lite provbilder och inspekterar på skärm - kolla histogrammet och kompensera.
Kolla också ditt objektivs sweetspots skärpemässigt och vid vilka bländare. Ett exempel från Canon är EF 70-300 som är riktigt bra 70-200, men uppåt är det sämre. Då är det ofta bättre nöja sig stanna på 200 och (om din kamera har gott om MP) klippa. Slutresultatet blir bättre på det viset.
Lite amatörtankar, men ändå
Är du bekväm med M så tar du lite provbilder och inspekterar på skärm - kolla histogrammet och kompensera.
Kolla också ditt objektivs sweetspots skärpemässigt och vid vilka bländare. Ett exempel från Canon är EF 70-300 som är riktigt bra 70-200, men uppåt är det sämre. Då är det ofta bättre nöja sig stanna på 200 och (om din kamera har gott om MP) klippa. Slutresultatet blir bättre på det viset.
Lite amatörtankar, men ändå
Oskari Ylitolva
Avslutat medlemskap
frågan kvarstår vilket objektiv jag ska välja 70-200 eller 70-300
Oskari Ylitolva
Avslutat medlemskap
nevermind (hamnade lite fel)
Sabud
Aktiv medlem
Inte helt enkelt att fota flyg men man har ofta ganska lång tid att prova inställningar och resultat. Svårast är det när ljuset varierar kraftigt som när solen går i och ur moln lite hela tiden. Om man är helt novis skulle jag föreslå att hålla sig till ett visst utsnitt på himlen där ljuset är optimalt.
Glöm inte att propellerplan behöver lite längre slutartider för att bli `levande´. Frusna propellrar ser inte så kul ut, liknar mest plastmodeller.
Skall själv dit och som sagt, det finns tid att testa sina inställningar.
/Stephan
Glöm inte att propellerplan behöver lite längre slutartider för att bli `levande´. Frusna propellrar ser inte så kul ut, liknar mest plastmodeller.
Skall själv dit och som sagt, det finns tid att testa sina inställningar.
/Stephan
Oskari Ylitolva
Avslutat medlemskap
och glöm inte att fota i Raw om du inte redan gör det
William Spiik
Aktiv medlem
EV +1/3
Vad menar du med "EV +1/3"?