ANNONS
Annons

Fota fjärilar på lördag 30/11 - Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas80

Aktiv medlem
Hej.
Funderar på att åka till fjärilshuset i Hagaparken för att få lite värme och testa att fotografera lite. Är en glad amatör som tyvärr inte fotar allt för ofta. Men tänkte åka dit med ett 100mm mackro för att se om jag kan fånga någon fjäril. Annars har dom vist flera djur som fåglar, ödlor, hajar, fiskar mm så något djur lär man väl kunna fånga på foto.
Om någon vill göra sällskap är ni väldigt välkommna att följa med.
Vi kan ses utanför entrén vid 12:00 på lördag inträde 135:-.

Läste i någon tråd om att man bör lägga kameran i en tätslutande plastpåse innan man går in för att slippa kondens.

Skriv gärna en komentar eller skicka ett mail om du vill med så jag vet ifall jag ska vänta.

Läste i någon tråd om att man bör lägga kameran i en tätslutande plastpåse innan man går in för att slippa kondens.

Det hjälper inte. Har du haft kameran utomhus så är den kall när du kommer in och då bildas kondens. För du hade väl inte tänkt fota från insidan av en plastpåse?

Häng kameran runt nacken och gå runt och titta i en timme så att den hinner aklimatisera sig. Efter det kan du börja fota.

Kommer man med bil kan man ju försöka transportera kameran på något varmt sätt, exempelvis innanför jackan, mellan parkeringen och Fjärilshuset.

Det hjälper inte. Har du haft kameran utomhus så är den kall när du kommer in och då bildas kondens. För du hade väl inte tänkt fota från insidan av en plastpåse?

Häng kameran runt nacken och gå runt och titta i en timme så att den hinner aklimatisera sig. Efter det kan du börja fota.
Var i fjärilshuset i Wien för några månader sedan. Kameran immade igen totalt efter några sekunder. Men det var så varmt och fuktigt där inne att jag var tvungen att gå ut efter 10 minuter med en fortfarande igen-immad kamera.

Man får väl låta kameran ligga kvar i påsen tills den har blivit varm, men att gå runt och bara titta i någon timma är inte fel det heller.
Ta det som en liten "utlands" semester:)

Jag var i fjärilshuset för ett par veckor sedan och så fort jag kom innanför dörren immade glasögonen igen. Hade en liten videokamera med men den gick inte att använda bland fjärilarna på över en timme. Men det var en kille där med systemkamera och stora gluggar så det går nog. Det är i alla fall vääldigt fuktigt där :).
Har man otur som vi hade förra året så finns det inga fjärilar alls. Jo kanske ett par stycken men inte fler. De kunde ha förvarnat om det i kassan.

Det blev rätt så immigt trots plastpåse jo. Men men efter ett tag fungerade det.
Dock borde jag haft stativ med mig blev lite för darrigt för att fota i mackro:( men några hyfsade bilder blev det väl.

Det blev rätt så immigt trots plastpåse jo. Men men efter ett tag fungerade det.
Dock borde jag haft stativ med mig blev lite för darrigt för att fota i mackro:( men några hyfsade bilder blev det väl.

Ett vanligt stativ blir nog väldigt jobbigt att ha med sig men jag brukar ha ett enbensstativ och det blir perfekt. En annan bra sak att ha med sig är en extra t-shirt för om man fotograferar där någon timme är den genomvåt av den höga luftfuktigheten, och väldigt otrevligt att ha på sig på hemvägen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar