Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota film i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Har fotat lite lite i studio med film, och har stött på lite problem.

Varje gång innan jag börjar fotografera så ställer jag in en digital systemkamera efter min analoga kameras inställningar, tar sedan en bild så att jag får rätt mätningar på ljusmätaren. Saken är den att det blir rätt kraftiga skillnader i ljus. De digitala bilderna blir svinbra men på de analoga så ser det ut som att det krävs mer ljus, man ser bakgrunden hur tydligt som helst och ljuset i helhet blir halvkasst. Vad gör jag för fel?

Det blir även en mörk rand på vänstersidan av negativet som om det varit för starkt ljus och jag överexponerat den delen, denna rand verkar även bli större jue snabbare slutartid jag har (1/60, 1/125, 1/250)

Om man fotar färg i studio är det Tungstensfilm man ska ha antar jag? Tips på någon bra negativ färgfilm man kan studiofota med?

Skulle uppskatta svar!

Kamerorna jag fotat med är Minolta XG1 och Minolta Dynax 800si
 
Om du får en svart rand är det för att du använder blixt och inte har ställt in blixtsynktid – oftast märkt med ett X på tidsratten. Slutaren måste vara helt öppen när blixten tänder och på en kamera med ridåslutare är det långsamma tider – sällan snabbare än 1/125 på kameror med vertikal ridå och 1/60 med horistontell ridå som på din Minolta XG.

Om du överexponerar blir negativet mörkt, men den positiva bilden blir ljus. Är det samma ISO inställt på din digitala som filmen i din Minolta?

Använder du samma blixt på båda Minoltorna och din digitala? Ljusmätaren kan inte användas med blixt (däremot extern blixtmätare) och om du har en studioblixt eller en gammaldags blixt från XG-tiden är bländaren eller filter enda sättet att kontrollera exponeringen.

Tungstensfilm (konstljusfilm) använder du bara med fotolampor. De ger ett starkt gulstick på vanlig dagsljusbalanserad film. Dock tillverkas knappt någon konstljusfilm längre, så det löser man enklare med ett färgkorrigerande ljusblått filter typ 80A, 80B eller starkare.
 
Jag tror att felet är att man behöver ha en speciell blixtmätare när man fotograferar i studio med blixtaggregat och synk kabel. kamerans ljusmätare har inte kalibrerats för att mäta blixtljus bara konstant ljus. Dessutom det är inte säkert att alla slutartider synkat för blixt på ditt analoga kamera. Den digitala kanske mäter ljuset till den så kallad "modelling light" inställningljuset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.