Annons

Fota för Bageri - prissättning & ljustips

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe89

Aktiv medlem
Blev frågad av min chef där jag jobbar lite ibland om jag ville ta bilder på deras bageri. Dels produktbilder, men också lite från tillverkningen. Jag skulle behöva lite tips på prissättning med lite motivering. Läste någon som tog 200 kr / produkt, men det var generiska bilder, så alla såg "lika dana ut". De vill ha mer estetiska bilder men någon som jobbar i bakgrunden, etc. Vad är rimligt? Ska man ta betalt per bild eller per timme?

Sen undrar jag om jag kunde få lite snabbtips på ljussättning. (Vet att det inte hör hemma här egentligen) Tänkte att lönen skulle i alla fall täcka delar av vad jag behöver köpa in i ljus-väg. Har en Speedlite 430EX II med radiosändare. Det här är vad jag tänkte köpa, låter det vettigt? Något annat som bör prioriteras?
* En till radiosändare. (Blixt kommer jag antingen ta en gammal eller låna en polares Speedlite)
* 2 st Softbox till speedlites, inklusive stativ.
* Reflexskärm

Har ni andra tips får ni gärna säga till!
 
Har bara en fundering kring softboxar. Personligen tycker jag att paraplyer är mycket smidigare när man ska plåta på annan plats. Förutom formen på eventuella reflexer i ögon eller annat blir får ljuset med paraplyer med vit insida i stort sett identisk kvalitet som från softboxar.

Om inte lokalerna är mycket mörka skulle jag även testa att ta bilder med befintligt ljus och att ta bilder med fönsterljus upplättade med blixt. Håll koll på att inte blanda glöd-/lysrörsljus med blixt-/fönsterljus så blir vitbalansen mycket lättare att komma överens med.
 
Fick låna paraplyer och softboxar för ett tag sedan och tyckte att paraplyn var svårare att rikta. Det var lättare att få till skuggor med softboxar helt enkelt. De flesta softboxar går ju att vika ihop rätt smidigt. Men jag kanske missade något med paraplyen? Satte blixten för långt bak?

Ska testa ta med befintligt ljus, speciellt på de från själva tillverkningen, men det är bara lysrör rakt ovanifrån som finns, tycker det lätt blir lite tråkigt. Men det får man väl se lite när man är där.
 
Vad är rimligt? Ska man ta betalt per bild eller per timme?
Det enklaste och vanligaste är förstås att ta betalt per timme, inklusive efterarbete. Och det är alltid bäst att i förväg komma överens om hur många timmars arbete som är rimligt -- dvs att komma överens om en totalsumma för jobbet.
 
Jag gillar paraplyer som jag slår blixten igenom när jag är ute så där. Du får inte samma snygga skuggor men det hela blir mjukare och mycket mer förlåtande. Det blaskar ju runt ljus lite överallt. Då blir det lättare att slänga upp blixtarna och få till ett trevligt ljus utan att jag behöver springa runt och hålla på för länge med finliret. Få brukar uppskatta att bli avbrutna i arbetet för att en fotograf ska tramsa runt.
Så jag väger att jobba snabbare och effektivare med paraplyer mot kontroll och möjlighet till mer dramatik i bilderna med softboxar.
 
Vad tycker du är ett rimligt tim-pris som grund att räkna på? Så får man väl avrunda till jämna 500?

Vi kommer göra detta efter deras arbetstid, det kommer alltså vara "riggade" foton, så tid är egentligen inte så mycket problem, men det är ju alltid trevligt när det går snabbt. Sitter och kikar lite på paraplyn istället, ni har nästan övertygat mig. :)
Det är trots allt lättare att ta bort ljus i efterhand än att lägga till, även om jag gärna låter bli.
 
Vad tycker du är ett rimligt tim-pris som grund att räkna på? Så får man väl avrunda till jämna 500?
Det är alltid en förhandlingsfråga och beror givetvis på din kompetens, vem kunden är osv. Men ett litet räkneexempel:

Om man ska ha en månadslön på 30000 kr och räknar med att ha 14 debiteringsbara dagar i månaden (vilket är ganska normalt för frilansare) behöver timlönen vara ungefär 400 kr (F-skatt, motsvarar ungefär 250 kr med A-skatt).
 
Det enklaste och vanligaste är förstås att ta betalt per timme, inklusive efterarbete. Och det är alltid bäst att i förväg komma överens om hur många timmars arbete som är rimligt -- dvs att komma överens om en totalsumma för jobbet.

jag anser att man tar betalt för vad bilderna ska användas till, tror du att en fotograf som gör ett jobb för volvo tex en annonskampanj, produktkatalog tar betalt för bara fototiden? volvo skulle vara jävligt nöjda om dom får betala 400 kr timmen x 8 timmar för en stor annonskampanj. Det finns prislistor från blf,sff som tar hänsyn till vad bilden ska användas till o har priser efter det. Sedan så tar tex prislistorna hänsyn till hur avancerad utrustning det behövs.
Räkna ut hur många timmar jobbet kommer ta o ta sedan betalt även för bildbehandling samt milersättning samt om kunden ska få använda bilderna hur lång tid som helst fritt så ta betalt för det. Om du kollar blf prislista så börjar den från 800 timmen uppåt. Du ska betala sociala avgifter o skatt på den summan så du får behålla ca hälften grovt räknat.
Grunden till prissättning är att hålla sig till blf prislista o inte gå under den för annars har vi snart inga yrkesfotografer kvar.
 
Problemet med SFF's prislista är att den är för yrkesfotografer, jag är ingen yrkesfotograf. Jag är själv kluven, jag vill inte ta betalt som en yrkesfotograf eftersom jag inte anser mig kunna hålla den kvalitén och jag vill inte beröva er på ett jobbtillfälle. Däremot har jag svårt att dra in pengar till min fotoutrustning på annat sätt (är studerande). Jag ser det som ett tillfälle att få lite bidrag till fotot samtidigt som jag får chans att testa på något nytt och spännande. Hade jag haft chansen hade jag nog hoppat av mina studier och satsat på fotografering heltid. Med denna bakgrund har jag svårt att använda mig av SFF's prislista. Jag vet t.ex. att om jag hade föreslagit de priserna hade de sagt nej direkt och inte anlitat någon annan heller. De har helt enkelt inte det behovet i den närmsta framtiden.

ErlandH's prisförslag verkar rimligt, det blir nog där i kring jag kommer landa, troligen något lägre. Beror lite på om jag skaffar F-skatt.
 
Berätta för chefen hur mycket kostnaden blir för de saker du tänkt införskaffa inför uppdraget och säg att du nöjer dig med det som ersättning. Det är väl ungefär vad du ville uppnå?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.