Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota ett band

Produkter
(logga in för att koppla)

Wuollet

Medlem
Hej, det är såhär att jag har fått mitt första betal-uppdrag och det är att fota ett band. Fotosessionen kommer att ta del i bandets replokal både "in-action" och några pose-bilder med bandet i helhet och enskilda bilder.

Jag har dock inga speciella erfarenheter av att fota band när dom väl skall posera och jag skall komma på idéer, har mestadels fotat när dom stått på scen. Vad jag skulle behöva är lite tips & Trix kanske idéer om vad jag bör tänka på, all hjälp är välkommen.

Jag kan ju börja med att säga att jag äger en Nikon D40 med en Sb-600 blixt som jag köpt till och ett stativ. Vettefasiken om ett stativ är nödvändigt att ta med men jag lär väl göra det utifall.

Någonting jag bör tänka på? Någonstans där man kanske kan få inspiration om hur jag bör kanske placera bandmedlemmarna eller skall man bara flumma och försöka hitta något fungerande på egen hand?

Tack för all hjälp som kan fås!

//Joel.
 
har själv fotat ett band för ett par år sedan utan att ha tänkt igenom det allt för mycket (var mest att jag hade kamera som gjorde att jag fick fota :p), och bilderna blev sådär.
så sätt igång å kika lite på andra bandbilder för att hitta lite inspiration kanske kan vara ett tips?
vad vill bandet förmedla via sin bandbild? brukar ju se lite olika ut beroende på vad man spelar för musik.

ta många bilder oxå, för att kunna plocka fram bilder där alla i bandet har bra ansiktsuttryck osv.
 
har själv fotat ett band för ett par år sedan utan att ha tänkt igenom det allt för mycket (var mest att jag hade kamera som gjorde att jag fick fota :p), och bilderna blev sådär.
så sätt igång å kika lite på andra bandbilder för att hitta lite inspiration kanske kan vara ett tips?
vad vill bandet förmedla via sin bandbild? brukar ju se lite olika ut beroende på vad man spelar för musik.

ta många bilder oxå, för att kunna plocka fram bilder där alla i bandet har bra ansiktsuttryck osv.

Jo jag tänkte ta med mig min laptop för att redan på plats kunna föra över bilder och kika lite närmre på hur dom ser ut och för att kunna rensa minnet och ta så många bilder som behövs.
 

Alright, nu kollade jag på myspace-sidan och bildade mig en bättre uppfattning..
Några grejjer som jag tycker är väsentliga.

Deras attityd ska återspeglas.. och eftersom dom påminner om sleaze/trash så är det inte helt osannolikt att det bästa för att spela på deras stuk vore att sätta dom i en dylik situation. Gör man en klassiker dvs, något tomt industriellt, så tycker jag att man hamnar i fällan direkt. En sån här musikstil lever ju på klyschor så varför inte spela på det. Spontant skulle jag personligen gärna se ett stageat set som består av tunga vinröda veckade sammetsdraperier som backdrop och en vulgärt överdådig soffa, antligen en chesterfield eller något rokokoartat. samt att sätta en kille på golvet. Bilden ska kännas mörk och snuskig tycker jag.

Nu finns väl kanske inte dom möjligheterna, men ändå, hellre överflådigt än tomt.

såja.. nu kanske det här blir mer än vad man kan klara av, men det skulle bli passande och snyggt!
 
Alright, nu kollade jag på myspace-sidan och bildade mig en bättre uppfattning..
Några grejjer som jag tycker är väsentliga.

Deras attityd ska återspeglas.. och eftersom dom påminner om sleaze/trash så är det inte helt osannolikt att det bästa för att spela på deras stuk vore att sätta dom i en dylik situation. Gör man en klassiker dvs, något tomt industriellt, så tycker jag att man hamnar i fällan direkt. En sån här musikstil lever ju på klyschor så varför inte spela på det. Spontant skulle jag personligen gärna se ett stageat set som består av tunga vinröda veckade sammetsdraperier som backdrop och en vulgärt överdådig soffa, antligen en chesterfield eller något rokokoartat. samt att sätta en kille på golvet. Bilden ska kännas mörk och snuskig tycker jag.

Nu finns väl kanske inte dom möjligheterna, men ändå, hellre överflådigt än tomt.

såja.. nu kanske det här blir mer än vad man kan klara av, men det skulle bli passande och snyggt!


Hmm jo det vore ju något. Men ja, trashigt och smutsigt låter som deras replokal! hehe.

Men ja jag vet inte riktigt vad det är jag har tillgång till där men jag får väl helt enkelt pröva mig fram.
Tack för tipsen!
 
Orkade inte kolla myspace.

Men. Med 15 års erfarenhet från andra sidan kameran kan jag ge följande råd: Oavsett musikstil, undvik replokalsbilder. De är helt och fullständigt värdelösa som promotion. Vill bandet ha dem för eget syfte/hemsida eller annat så kan det väl vara ok, men ur ett promotionsyfte icke!

Försök hitta en miljö som passar bandet. Låt dem posa och se till att attityd kommer fram. Deras musikstil, deras personligheter och deras attityd måste komma fram. Annars blir bilden inte bra.

Lycka till!

/M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.