Annons

Fota en häst i galopp, problem med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har fotat en häst i galopp och använt mig av af servo. Men tycker inte att bilden blev så skarp.

Ni kan väl titta på bilden och se om de beror på mitt kit objektiv eller om det beror på fotografen. Har aldrig tagit några bilder på snabba objekt förut så vet inte hur bra kvalité de blir.

Här är bilden som jag beskärt lite:

http://img4.imageshack.us/my.php?image=hasten.jpg

Metadata:

Bländare: 5,6F
Slutartid:1/800
Iso: 200


Mvh Christian
 
Ser väl ut som skärpan ligger vid det bakre stängslet. Men det är ju ändå hyffsat bra skärpa ändå tycker jag.
 
Ser väl ut som skärpan ligger vid det bakre stängslet. Men det är ju ändå hyffsat bra skärpa ändå tycker jag.

När man använder af servo kan man inte påverka fokuseringen på något sätt va?

Eller hur kommer det sig att den fokuserat på stängslet?

Antar att bilderna kanske blir lite skarpare sedan när jag köper ett nytt objektiv med snabbare af.
 
Jag har fotat en häst i galopp och använt mig av af servo. Men tycker inte att bilden blev så skarp.

Ni kan väl titta på bilden och se om de beror på mitt kit objektiv eller om det beror på fotografen. Har aldrig tagit några bilder på snabba objekt förut så vet inte hur bra kvalité de blir.

Här är bilden som jag beskärt lite:

http://img4.imageshack.us/my.php?image=hasten.jpg

Metadata:

Bländare: 5,6F
Slutartid:1/800
Iso: 200




Mvh Christian


Med den lilla oskärpan ser ju bilden bara äkta ut,dvs fartfylld med hästens galopp.
 
Som sagt är bilden är inte 100% skarp.

Ett för mig ibland förekommande fel är att jag kan ha glömt att slå av bildstabiliseringen och sedan försökt panorera. Då uppstår exakt sån där oskärpa som du har på din bild.

Ev. har kameran inte hunnit med till 100% i skärpan då hästen galopperar mot kameran.
 
AF Servo är suveränt men ingen garanti på att varje bild blir skarp på nåt sätt. Seriebildstagning är ett tips för att skaka fram några "keepers" när man fotar rörliga mål. Ett proffs som har lite koll på storleken på AF-linjer och ställer AF-punkt osv kan nog skrapa fram fler keepers än oss amatörer, men oskärpan fastnar på bild ändå.

En grej som kan vara bra är att förinställa AF på ett område och sen slå över till MF och vänta in objektet till "målområdet" (med lite koll på F och skärpedjup fås en sträcka där fokus bör bli ok). Det gick ju bra för mig när jag tex fotade folkrace för bilarna passerade hela tiden samma kurva. Svårare med en häst kanske :)

Andra gillar att ställa om *-knappen för liknande syfte. Dvs * aktiverar AF Servo så länge den är intryckt. Halvpress gör då inget åt AF utan knappen sköter bara ljusmätning och slutare. Har sett här på FS att sportfotografer tydligen gillar att fota så. Görs i Custom Functions på Canon.
 
Ett proffs som har lite koll på storleken på AF-linjer och ställer AF-punkt osv kan nog skrapa fram fler keepers än oss amatörer, men oskärpan fastnar på bild ändå.

Andra gillar att ställa om *-knappen för liknande syfte. Dvs * aktiverar AF Servo så länge den är intryckt. Halvpress gör då inget åt AF utan knappen sköter bara ljusmätning och slutare. Har sett här på FS att sportfotografer tydligen gillar att fota så. Görs i Custom Functions på Canon.

Intressant där i första stycket då jag fotar mycket trav, kan du utveckla mer vad du menar?

Vad är "*" knappen för något? Du menar alltså att man kör AF-aktivering på en knapp och sedan slutaren på avtryckaren? Vad är skillnaden mot det jämfört med att hålla avtryckaren halvvägs nere och trycka av när man ska ta en bild?
 
Intressant där i första stycket då jag fotar mycket trav, kan du utveckla mer vad du menar?

Vad är "*" knappen för något? Du menar alltså att man kör AF-aktivering på en knapp och sedan slutaren på avtryckaren? Vad är skillnaden mot det jämfört med att hålla avtryckaren halvvägs nere och trycka av när man ska ta en bild?

Nu vet jag inte vilken kamera du har men ang. stycke ett så kör du tex AF servo och mittpunktsfokus så är det normala att du på en Canon kamera har en korspunkt som är större än det du ser i sökaren. AF letar alltså efter fokus på ett större område än det som sökarens indikering anger. Detta har antagligen mindre betydelse vid travfoto. Se bara till att köra enpunktsfokus, inte ngt annat då förlorar du ju kontrollen.

*-knappen finns på alla moderna Canonkameror. Sitter bekvämt vid höger tumme på t.ex 450D/500D och 40D/50D. Har inte all historia klar för mig, men funktionen är följande: fokusering/AF servo sköts med den knappen och när man är nöjd så släpps *-knappen och fokus är därmed låst och kommer inte att ändras när bilderna tas med slutarknappen. Fotade jag trav vid tex mållinjen skulle jag använda *-knappen i gruset vid mållinjen och sen vara lugn att alla mållinjebilder blir skarpa med tillräckligt kort slutartid. Notera att du du fortfarande kan utnyttja IS när du följer målet osv, det är bara AF som är låst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.