Annons

Fota dop - med min utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Hej.

Ska fota på ett dop imorgon åt en kompis. Har inte fotat i kyrka tidigare så jag undrar om någon kan svara på om den utrustning jag har duger för att fota inne i en kyrka?

Min kameraväska innehåller
Canon EOS 350D
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Starblitz 2500 BTZ Mini Twin
Sigma 70-300mm f/4-5.6 Macro
HQ Tripod40
Canon EF 50mm f/1.8 II


Ska även fota tackkortet efteråt på en får fäll utanför kyrkan, nån som har några tips på hur man kan få till detta på bästa sätt? Något jag bör tänka på?
 
Tror att du kommer få lita rätt mycket på din 50 1,8. Skulle rekommendera att du använder blixten till utomhusfotografierna. I kyrkan bör du använda 50 1,8 helst utan blixt och så på ett ställe som tillåter att du kan flytta dig två steg framåt eller bakåt för rätt komposition. Lite vidvinkelbilder med stöd av kyrkbänkar eller stativ för att få alla som står framme vid dopkärlet.

Om du kommer få fler uppdrag framöver tycker jag du skall investera i en Tamron 17-50 eller Sigma 18-50. Bägge har fast 2,8 som största bländare.
 
Har du tid, så skall du i första hand prata med prästen hur han/hon ställer sig till att du fotograferar dopet. Vanligtvis är det inga problem men genom att fråga, så kan du öka förståelsen och kanske få en bra plats. Det händer ibland att prästen inte "godkänner" blixtanvändning. Ibland är det helt kört att fotografera under gudstjäsnten utan man får vänta till allt är klart och då får man köra lite efterhandskonstruktioner.

Inne i kyrkan hade jag i första hand satsat på ditt 50 mm objektiv utan blixt.

Ute på fällen hade jag kört med ditt Sigma tele. Kitoptiken hade jag inte tagit med mig alls. Använd gärna blixten ute för att lätta upp skuggorna och ge lite liv i ögonen. (givetvis så blir det lite sol....)

När det gäller barn. Ta de säkra, traditionella korten först. Har du tur, så orkar barnet lite till och då släpper du lös kreativiteten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.