Annons

fota djur

Produkter
(logga in för att koppla)

victon

Ny medlem
hej! :D
Har börjat fota djur lite grann..
Det började när jag och min kompis gick och fotograferade svanar..sedan dess är jag fast.
kan tänka mig att fota vilket djur som helst...
Har några åkrar här i närheten..har inte tillgång till bil..bor ute på landet. har skog också i närheten..
Har ni något tips?
Hur hittar jag djur?vilka som helst.vilka finns på åland.gillar fåglar extra mycket. kan vara ugglor,örnar,rävar,svanar,tranor,rådjur,älg osv.
hur hittar jag dom?Går det att köra med något ljud som lockar dit dom..vilken tid på dygnet är bäst?
Jag kör med en Canon d40 och ett objektiv som är 100 mm..kan tänka mig att det inte är speciellt bra för ändamålet..vad ska man ha för objektiv?

tack på förväg
// vicce
 
Utan att vara någon erfaren djurfotograf så kan jag ju ge några tips som jag snappat upp om djurfoto, jag som Du håller ofta till i skärgårdsmiljöer men i Svenska skärgården dock.

Börja med den vanliga djuren som Du kan mata fram hemmavid som småfåglar, montera en foderautomat på ett lämpligt ställe som Du kan fota men även då hålla Dig lite dold och med ett 100mm måste Du dessvärre komma riktigt nära, men som start glugg funkar det såklart.

Blanda foder så får Du fler arter, spika gärna upp en fläsksvål då den lockar lite andra fåglar än vad frön gör, lägg också ut lite nötter så komemr nog ekorren med.

Ska Du ge Dig på större djur så lär Du behöva skaffa lite värre glugg (objektiv) många förordar ett fast på 400mm eller mera vilket nog är ett bra val, har själv endast zoomgluggar och för djur använder jag ett 50-200 som på min Pentax pga cropvärdet motsvarar ett 300mm och det räcker en bit men skulle inte skada med mera men allt är en kostnadsfråga och en kompromiss.

Bästa tiderna är gryning och skymning var på plats iaf 1 timme före och stanna kvar minst 1 timme efter i båda fallen och använd något naturligt skydd så att de inte ser dig och var tyst!!

Får Du för markägaren så mata även fram större djur till en lämplig fotoplats , men detta kräver oftast markägarens tillstånd så fråga först men brukar inte vara något problem, rådjur älskar frukt och gönsaker men även hö och annat foder, finns älg i området kan den komma med.

Räv äter i princip allt men köttrester är poppis, men även fisk funkar har jag märkt.

Men innan Du ger Dig på de större djuren så läs på om djuren för ju mer Du vet om deras beteende och naturliga vistelseplatser ju större chans har Du att fånga dem på bild.

Lite tips att börja med så kommer det fler vartefter andra sser denna tråd.

PS Glömde ju en viktig sak, stativ är nästan ett måste för riktigt bra djurbilder framförallt när Du skaffar starkare teleoptik. DS
 
Tack för tipsen :D
ska ta nästa helg och fota lite..
har någon något till tips så skriv gärna
 
Tack för tipsen :D
ska ta nästa helg och fota lite..
har någon något till tips så skriv gärna

om du inte är skraj och hittar en överkörd hare eller annat så ta upp den med en spade och lägg den i en säck och lägg ut den på ett bra ställe funkar kanom att locka fram räv eller rovfåglar och som sagt ett gömsle är ett måste och tänk på att försöka sitta mot vinden för räven är bra på att känna lukten av människa,lycka till
 
Ett litet tips från en Norrlänning.
Köp en burk surströmming och häll ut innehållet på lämplig plats i skogen, då kan jag garantera att ni får se räv.

Annat tips för fågelfoto: Nu på våren så spelar orren på vårisarna, var beredd på att vara ute väldigt tidigt

Har Canons 55-250 oftast på 1000D, nätt och lättjobbad. 55-250 kan jag rekommendera tycker den är mycket prisvärd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.