Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota djur kring Sthml

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Jag och min kompis har tänkt att verkligen köra hårt med naturfotografin i helgen och vi söker en trevlig skog med mycket djur.

Så vart ska man bege sig för att fota djur? Vi bor i Bromma så ut mot Ekerö är väl kanske ett passande ställe. Någon som vet något riktigt smultronställe? Vi är mest intresserade av lite större djur såsom älg och räv men fåglar kan också vara intressant.

MVH Felix Swensson

Skansen..?

Om ni ska fota vilda djur skulle jag rekommendera ett område med lågt eller inget jakttryck, t ex ett naturreservat. Jag har svårt att komma räv och älg nära på min egen jaktmark, men i Sarek sägs det att älgarna inte är lika lättskrämda när du kommer släpandes med kameran.

Det är svårt att hitta räv om du inte vet var gryten är. För de större klövdjuren, sätt dig i skogskanten vid ett öppet fält där de brukar gå fram och sitt helt tyst och stilla ett par timmar i gryning och skymning. Prata inte, vifta inte bort myggor, inga häftiga rörelser med kameran. Och försök få vinden i ansiktet.

Att fotografera vilda större däggdjur är svårt...

/Pontus

Du kan ha hjälp av någon form av gömsle också. Ett kamoflagenät uppspänt mellan några träd funkar rätt bra och behöver inte bli så dyrt om du har lite tur med att hitta ett nät.

I Göteborg finns det två ställen som säljer militärens kamouflage billigt. Ni kanske har liknande ställen i Stockholm? Överskottslagret och Överskottsbolaget har nät billigt, det fungerar kanon!

Hej. Jag var ute i morse och det var över förväntan! Många rådjur, en hare och två älgar såg vi! Men det var väldigt svårt att komma nära djuren, enda gången vi gjorde det var när vi satt i bilen påväg dit men det blev ett par bra bilder. Riktigt vackert var det när solen träffade åkrarna och dimman fortfarande låg kvar!

Men imorgon blir det en lite annorlunda taktik. Vi ska köpa ett kamouflagenät och sätta oss på ett bra ställe med vinden i ansiktet och vänta in djuren. Vi tog faktiskt hänsyn till vinden när vi försökte följa efter djuren men dom hör ju minsta lilla ljud.

Bilder kommer givetvis både här i tråden och i profilen.

/Felix

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar