Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota direkt till datorn med Canon 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Miso

Aktiv medlem
Alltså, den gamla, innan den fick romerska siffror. Inköpt 2007.

Jag stångar mig bodig för att kunna fotografera direkt in i datorn, vilket jag inte gjort hittills, men nu absolut vill göra!!!!

Jag har laddat ner EOS utility för Lion. Men när jag kopplar in kameran med USB-sladden så kommer det upp en ruta "ERROR. Failed to communicate with camera. Check connections."

OK, jag har checkat connections. Sladdarna är så i som dom kan vara.

Vad kan det vara för fel?

Är kameran för gammal för att samarbeta med nya systemet Lion??

Snälla, hjälp!!!

/Jenny

Kör med Lightrrom istället. Det finns en fullt fungerande 30 dagars demo att ladda ner på Adobes hemsida. Där finns stöd för direktfångst in i programmet.

Det är möjligt att du sitter lite dåligt till.

Canon gör sepparata program för alla deras kameror som dom senare inte uppdaterar speciellt länge. Min sambo har den ett år ännu lite mer antika Canon 20D och det är bara att glömma att få den att fungera i Windows 7 64-bitar vilket råkar vara vad jag använder.

Apple släppte också på en stor del av bakåtkompabiliteten i och med Lion, alla program som gjordes för att fungera med PPC (äldre processor som användes av Apple vid tidpunkten för 5D och 20D) stödjs inte längre i Lion.

Canonrävarna här på forumet brukar dock känna till tredjepartsprogram som kanske kan lösa problemet för dig. Själv löste jag problemet med hjälp av en virtuell installation av Linux, men det är inte den lättaste lösningen och förmodligen inte att rekommendera om du inte känner dig som en datornörd.

/Karl

Jag stångar mig bodig för att kunna fotografera direkt in i datorn, vilket jag inte gjort hittills, men nu absolut vill göra!!!!

Jag har laddat ner EOS utility för Lion. Men när jag kopplar in kameran med USB-sladden så kommer det upp en ruta "ERROR. Failed to communicate with camera. Check connections."

Snälla, hjälp!!!

/Jenny

Använd programmet Image Capture (Bildinsamling) som finns installerat från början på din dator.

När du startat programmet och kopplat in kameran väljer du Arkiv->Ta bild.

(Har själv samma problem och har för mig att Apple ändrade usb-drivrutinerna till Lion och att detta är anledningen. Har också mejlat Canons support, fick aldrig fram någonting vettigt där.)

Använd programmet Image Capture (Bildinsamling) som finns installerat från början på din dator.

När du startat programmet och kopplat in kameran väljer du Arkiv->Ta bild.

(Har själv samma problem och har för mig att Apple ändrade usb-drivrutinerna till Lion och att detta är anledningen. Har också mejlat Canons support, fick aldrig fram någonting vettigt där.)

Prövar detta nu, Arkiv->Ta bild går ej att markera, den är grå..

Snälla, hjälp!!!

/Jenny

Du har möjligen inte råkat ut för något som liknar detta problem?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=140900&highlight=EOS+Utility
Lösningen finns i så fall i #6.

Hjälpe en annan som fått ett liknande problem och som med ledning av detta löste problemet. Se den tråden här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142774&highlight=EOS+Utility

Du har möjligen inte råkat ut för något som liknar detta problem?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=140900&highlight=EOS+Utility
Lösningen finns i så fall i #6.

Hjälpe en annan som fått ett liknande problem och som med ledning av detta löste problemet. Se den tråden här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142774&highlight=EOS+Utility

Blir osäker på svaren här, jag jobbar med MAC.
Ska jag ta bort EOS Utility igen alltså??
/J

Kontrollera att kameran är inställd på datoranslutning under Kommunikation. Annars kanske det börjar fungera om du startar om kameran.

Lovely! Nu är vi nåt på spåren! Jag kan ta bild med datorn, elle rkamerna nu och det kommer upp en bild i datorn, MEN... den är bara stor som en tändsticksask!? Går det att få den större???
/J

Lovely! Nu är vi nåt på spåren! Jag kan ta bild med datorn, elle rkamerna nu och det kommer upp en bild i datorn, MEN... den är bara stor som en tändsticksask!? Går det att få den större???
/J

Kryssa i rutan "hämta nya bilder till" och välj någon vettig mapp. Sedan är jag rädd för att du måste använda Lightrooms funktion för automatisk import (Arkiv-> automatisk import) som du pekar till den valda mappen. Då borde den senast tagna bilden dyka upp i LR.

Kryssa i rutan "hämta nya bilder till" och välj någon vettig mapp. Sedan är jag rädd för att du måste använda Lightrooms funktion för automatisk import (Arkiv-> automatisk import) som du pekar till den valda mappen. Då borde den senast tagna bilden dyka upp i LR.

Aha... men jag har inte Lightroom... jag använder Bridge för RAW-importen.
/J

Blir osäker på svaren här, jag jobbar med MAC.
Ska jag ta bort EOS Utility igen alltså??
/J
Nej, är det samma fel som jag relaterar till så ska Du ta bort hjälpfiler som programmet/programmen skapar så att de nyskapas. Man jag kan inget om Mac så mer än så kan jag inte tipsa Dig om.

Aha... men jag har inte Lightroom... jag använder Bridge för RAW-importen.
/J

Fabian Ström, underbara människa! Det funkar, även med Bridge. SOM jag har slitit med detta, i nu 4 timmar, och så var det en så enkel lösning...

I LOVE YOU och alla ni andra som tagit er tid att försöka hjälpa mig!

Fantastiskt att det här forumet funkar så jäkla bra, en fredagkväll klockan 11. :D

Om Du kontaktar Lasse Åbom i tråden jag tipsade om så kanske Du får reda på var han hittade filerna i en Mac? Han hade nämligen Mac.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto