Annons

Fota dia med handhållen ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
Jag har plåtat i 1,5 år med en hasselblad 500cm. Jag fotar helst svartvitt och dia. Jag har ett ljusschakt och ett prisma med ljusmätning, samt en sekonic L-398 analog ljusmätare.

Jag upplever att prismat mäter väldigt bra, vilket ju är viktigt när man skjuter dia. Men min sekonic litar jag inte riktigt på. Jag gillar egentligen schakt mer än prisma, så jag skulle vilja få till det med extern mätare på nått sätt...

Är det någon som fotat dia med extern mätare ? Vad hade ni för mätare i så fall, och hur bar ni er åt? Kanske är det bara jag som behöver träna lite, men jag tycker min sekonic gör lite som den vill. Ibland får jag inte riktigt pålitnila resultat. Speciellt är den dålig när det är mörkt...

Mvh
Johan
 
Mäter du inkommande ljus eller reflekterat ljus? Mätaren du har verkar vara gjord för att främst mäta inkommande ljus, även om man kan plocka bort "kupan" och mäta reflekterat. Jag tror frågan är om du har använt mätaren rätt.

Jag har fotat med dia och handhållen mätare, i mitt fall en Gossen Profisix SBC, med gott resultat.
 
Sekonicmätaren är en klassiker, och den är mycket enkel att använda. Man håller upp den ungefär som när man håller upp fingret för att känna varifrån det blåser; kulan ska riktas bakåt, från motivet, och mätaren ska vara placerad i samma ljus som motivet. I studio får man gå nära och mäta, utomhus är det oftast bara att hålla upp mätaren med globen riktad bakåt.

Men den är inte gjord för väldigt svagt ljus, och det är inte diafilmen heller. Exponeringen är inte proportionell vid lång exponeringstid, och färgerna kommer troligen också att förskjutas.

Jag har en sådan mätare sedan nära femtio år (L28c - Studio de Luxe), och den är mycket pålitlig fortfarande. Jag har ett antal skivor till den att stoppa in för olika kombinationer av slutartid och bländare. Mätaren visar direkt endera; den typen av mätare utvecklades framför allt för fimning, då den visade bländare direkt. Den går att mäta reflekterat ljus med också, men den är inte i första hand gjord för det.

Alltså: Glöm att kunna använda den i mycket svagt ljus; den funkar fint ner till ungefär 60 lux. Avläsningen har lite större precision när nålen slår upp nära mitten av skalan, men min mätare visar rätt ända ner till 8 på den övre skalan. Sedan får man så klart anpassa mätningen till film och kamera; det är inte säkert att man kan använda känsligheten som står på filmasken, men om det inte är fel på mätaren ska den kunna ge konsistent resultat. Jag använde 320 ASA på min för Ilford HP5 och 80 för Plus-X. Kodachrome körde jag efter 25 ASA, så jag gissar att mätaren visar ganska rätt. Det följde med ett mätprotokoll när jag köpte den, men det var mycket små avvikelser.
 
Senast ändrad:
Jag tog en bild på ljusmätaren med tillbehör för att förtydliga. L28 är samma mätare som L398, en utveckling av Norwood Director, som saknade arreteringsknapp men i övrigt är likadan.

Den plana vita skivan används när man tar repro. Om man vill mäta reflekterat ljus använder man den svarta hålade "PHOTOGRID", och för direktavläsning kan man använda blecken med hål, som kan skjutas in i ett spår i huvudet. Tabellen i fodralet anger slutartid och ISO; man kan också använda direktmätning med fast bländare och läsa av slutartid på den övre mätskalan.

Kupolen riktas från motivet mot kameran, så tar den emot samma ljus som motivet från olika håll och ger ett balanserat värde. Systemet fungerar mycket bra för diafilm, men det är inte anpassat när man använder zonsystemet. Vid normal motivkontrast funkar det bra ändå.

Knappen i mitten frigör mätnålen när man trycker in den, och resultatet låses när man släpper, så man behöver inte titta på mätaren när man mäter.
 
Jag har precis fotat två rullar dia och de ser bra ut (ej inscannade ännu).

Jag har fotat med Ikoflex 855/16 och som ljusmätare har jag kört en app i min iPhone 4 som heter "Light Meter". Jag har försökt att underexponera ett halvt steg.
 
Tack för svaren. Jo jag har ett sådant 'duschmunstycke'. Kanske detta ger bättre resultat. Jag har mest använd den vita bollen, och då upplever jag att den överexponerar en hel del (vilket iof inte är så farligt med neg film...)
 
Det ska inte bli någon skillnad i resultat om du använder den ena eller den andra metoden.

Den vita kupolen ska alltså riktas från motivet och mot kameran, så att den tar emot samma ljus som motivet får. "Duschmunstycket" riktar man från kameran mot motivet. Den senare metoden funkar också för mätning enligt zonsystemet om man går nära och mäter, men man får inte gå så nära att man skuggar det man mäter på.

Om det blir överexponerat kan det snarare hänga ihop med att fotocellen har tröttnat så att det inte längre blir lika stort utslag på mätaren. Du kan prova om den ger rimliga värden genom att hålla upp den när solen skiner på kupolen, och då ska den med skivan "HIGH" visa på ungefär 250. Om den visar på ett lägre värde blir det överexponerat, och det beror i så fall troligen på att selencellen inte längre ger full ström för att den har åldrats.

Också med en åldrad fotocell kan den fungera, men då måste man justera ASA till ett högre värde motsvarande minskningen i mätarens känslighet.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar