Annons

Fota cykelvelodrom inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

2L8

Avslutat medlemskap
Hej!

Falun har fått Sveriges första cykelvelodrom och jag hade tänkt att fotografera lite åkare framöver! Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande? Jag är mest orolig för ljuset som antagligen inte räcker till riktigt!
Det kommer antagligen bli mest kort på åkare som åker mot kameran!
Är det något jag bör tänka på?

Min utrustning är Canon Eos 40D, Canon EF 300/2.8L IS USM samt min sneakglugg Sigma 17-70 2.8-4.5
Jag kan tänka mig att det är kamerans autofokus som är den största boven samt att jag antagligen behöver köra på iso 1600-3200!
Hur snabb tid behövs för att frysa en åkare som åker mot kameran?

Att köra manuellt är givet skulle jag tro!

/mvh
Magnus
 
Ifall autofokusen inte hänger med är ett beprövat knep att ta ut ett riktmärke, ställa fokusen på det och bara plåta när cyklisterna är där. Är förstås mycket säkrare även om det begränsar möjligheterna. Gäller bara att se till att välja riktmärke/fokuspunkt där det är störts chans att det händer något intressant.

Har du tur så funkar dock autofokusen. Även om det är mörkt så finns ju många goda förutsättningar: jämn fart och antagligen starka färger/kontraster på cyklar och dräkter.
 
Ifall autofokusen inte hänger med är ett beprövat knep att ta ut ett riktmärke, ställa fokusen på det och bara plåta när cyklisterna är där. Är förstås mycket säkrare även om det begränsar möjligheterna. Gäller bara att se till att välja riktmärke/fokuspunkt där det är störts chans att det händer något intressant.

Har du tur så funkar dock autofokusen. Även om det är mörkt så finns ju många goda förutsättningar: jämn fart och antagligen starka färger/kontraster på cyklar och dräkter.

Tack för tipset! troligen blir det svårt med att ställa fokusen i förväg då bländare 2.8 ger så pass kort skärpedjup! Men jag ska helt klart prova!

/M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.