Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota cross/enduro. Vilken slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Är rätt ny inom foto. Vilken slutartid bör jag ha när jag ska fota cross/enduro? Hur stor bländare bör jag köra med? Hur högt ISO tal kan man ställa upp till utan att det blir allt för dåligt (om det är riktigt mulet pissväder).

Alla tips och råd tas emot med nöje ;)

- Johan
 
För enkelhetens skull kan man alltid köra på sportprogrammet, ta ett par testbilder och sedan kika på vad kameran gjorde för inställningar.

Då har man iaf någonting att utgå ifrån.
 
Det beror ju helt på vad du vill ha för resultat... Om du tar på längre tid kan du ju panorera och få snygga skarpa bilder med rörelseoskärpa i bakgrunden.

Ju större bländare desto mindre ljus krävs och du får snabbare slutartider. Väljer du höga ISO så får du ju också snabba lsutartider och om syftet är att frysa hela bilden så är det snabba tider som gäller. Beror ju också på vad du har för brännvidd när du fotograferar. Sitter du och trycker med en 300mm-glugg så krävs det ju betydligt snabbare slutartider än om du tar med ett normalobjektiv...

Förklara gärna lite vilken typ av bilder du har tänkt att ta och med vilken utrustning osv...

mvh //Peter
 
Utrustningen jag tänker använda är:

Canon 10D
Canon 28-70 f2,8L USM

Jag funderar på vad jag vill ha för resultat. Inte för mycket rörelseoskärpa. Räcker med att man ser att hjulen etc rör sig. Vissa tycker om mer och vissa mindre, själv gillar jag mycket skärpa på föraren. Större bländare = mindre skärpedjup med om jag har fattat rätt (har fotat i en vecka ungefär så är inte helt inne på allt sådant än ;)). Har dessutom lite svårt att hålla stilla så det kanske blir för mycket oskärpa om man har längre slutartid. Jag vill alltså att det ska synas att det rör sig men vill ha mycket skärpa på föraren och bågen. Är det rimligt att köra med bländaren på 2,8? Bakgrunden är ju ändå inget att ha eller blir det FÖR kort skärpedjup för att få bra fokus på både båge och förare. Funderar också på om man ska sätta fokuspunkten till bara en punkt så att den helt och hållet struntar i att fokusera på bakgrunden?

Hur högt kan man gå upp i ISO tal utan att det blir märkbart sämre kvalitet (för en vanlig människa alltså).

Ska se fall jag hittar ngn shysst 300 glugg att fota lite med också men varför behöver man längre slutartid då? Visserligen kanske den inte är lika ljusstark med om man bortser från det?

Jag kanske verkar lite vilse men är som sagt nybörjare ;)

- Johan







peter_wahlström skrev:
Det beror ju helt på vad du vill ha för resultat... Om du tar på längre tid kan du ju panorera och få snygga skarpa bilder med rörelseoskärpa i bakgrunden.

Ju större bländare desto mindre ljus krävs och du får snabbare slutartider. Väljer du höga ISO så får du ju också snabba lsutartider och om syftet är att frysa hela bilden så är det snabba tider som gäller. Beror ju också på vad du har för brännvidd när du fotograferar. Sitter du och trycker med en 300mm-glugg så krävs det ju betydligt snabbare slutartider än om du tar med ett normalobjektiv...

Förklara gärna lite vilken typ av bilder du har tänkt att ta och med vilken utrustning osv...

mvh //Peter
 
Med ett 28-70 kommer du inte så nära. Men det kanske du inte har tänkt heller?

Jag skulle gärna vilja rekommendera ett objektiv som jag jag själv använder till sådana sammanhang som du beskriver. Det är en 70-200/2,8L med stabilisator. Stabilisatorn gör det väldigt enkelt att följa med föraren och få riktigt skarpa och fina bilder i dåliga ljusförhållanden. Också väldigt flexibelt med zoom. Dock kanske den är lite dyr. annrs finns det ju fina fasta objektiv runt 2-300mm med bra ljusstyrka.

En tumregel när det gäller slutartider kontra brännvidd för att förhindra skakningsoskärpa är att dela 1/brännvidden... dvs på en 100mm-glugg så skulle du behöva ta på en slutartid uppåt 1/125s.

En stabilisator kan sänka den tiden upp till tre hela bländarsteg!

Jag har kört min 10D på ISO 800 ibland när det är riktigt dålig belysning. Visst blir det lite grynigt, men hellre grynigt och skarpt än slätt och suddigt... =o)

Hoppas att det gav dig något...

mvh /Peter
 
Hej!

Tanken är att det ska bli något obj upp till 300mm,hyffsat ljusstarkt och med stabilisator, tyvärr så får det vänta då jag redan har köpt en 10D och 28-70 obj. precis. Jag får se till att vara rätt så nära rent fysiskt så ska det gå okej, Jag kommer Lämpligt med det objektivet om jag zoomar nästan max är alltså ungefär 1/60s för att slippa rörelseoskärpa? Har jag fattat det rätt?

Okej! Men med ISO 800 bör jag klara mig. Så mörkt bör det väl inte bli.

Tack.

- Johan

peter_wahlström skrev:
Med ett 28-70 kommer du inte så nära. Men det kanske du inte har tänkt heller?

Jag skulle gärna vilja rekommendera ett objektiv som jag jag själv använder till sådana sammanhang som du beskriver. Det är en 70-200/2,8L med stabilisator. Stabilisatorn gör det väldigt enkelt att följa med föraren och få riktigt skarpa och fina bilder i dåliga ljusförhållanden. Också väldigt flexibelt med zoom. Dock kanske den är lite dyr. annrs finns det ju fina fasta objektiv runt 2-300mm med bra ljusstyrka.

En tumregel när det gäller slutartider kontra brännvidd för att förhindra skakningsoskärpa är att dela 1/brännvidden... dvs på en 100mm-glugg så skulle du behöva ta på en slutartid uppåt 1/125s.

En stabilisator kan sänka den tiden upp till tre hela bländarsteg!

Jag har kört min 10D på ISO 800 ibland när det är riktigt dålig belysning. Visst blir det lite grynigt, men hellre grynigt och skarpt än slätt och suddigt... =o)

Hoppas att det gav dig något...

mvh /Peter
 
Jag skulle nog rekommendera slutartider som ligger över 1/60 pga att du säkert kommer röra dig med kameran och att en motorcrossförare studsar och far ganska rejält! Kör på AV-läget på kameran och ställ in på största bländare. Då får du så snabb tid som är möjligt för det aktuella ljuset.

Ett objektiv som du skulle kunna satsa på i framtiden är kanske ett Canon 100-400 med stabilisator! Det skulle nog passa dig fint och är förhållandevis billigt. Andra här på FS har säkert mer åsikter om objektivval i olika prisklasser.

Men det viktigaste.. Prova dig fram! Du har ju en digitalkamera, så det kostar ju inget... Skjut så mycket du kan på olika inställningar och sätt dig sedan hemma i lugn och ro med resultatet och dra slutsar om vilka tider/bländare m.m som passar just ditt fotograferande! Till slut får du kläm på tekniken! öva öva öva öva... =o)

Lycka till!

mvh //Peter
 
mr_rockster skrev:
om jag zoomar nästan max är alltså ungefär 1/60s för att slippa rörelseoskärpa? Har jag fattat det rätt?
- Johan

Nej: med 1/60s slipper du bara skakningoskärpa, dvs den oskärpan som skapas av dina egna rörelser (skakiga händer, trycka av knappen osv...)

För att slippa rörelseoskärpa bör du använda dig av snabbare slutartider, ung 1/400 om du vill frysa rörelsen helt. Sen beror det givetvis också på hur långt ifrån föremålet du befinner dig, samt om du panorerar eller ej.

Men det bästa är att du provar dig fram och lär känna ditt motiv genom sökaren :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar