Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota brinnande tennisbollar

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hur konstigt den an kan lata sa ar det exakt vad jag ska gora, eller rattare sagt sa ska jag fota en kille som "jonglerar" (i brist pa battre ord) med brinnande tennisbollar. Det jag nu undrar ar om det ar nagot speciellt man bor tanka pa. Jag hoppas att det ar morkt i rummet, det borde det vara for effektens skull, for i sana fall kan jag anvanda blixt synkan pa andra ridan, det borde ju ge ganska snygga spar av elden.
Vad mer ska man komma ihag?
halsningar Daniel
(som ar i USA och saknar det svenska alfabetet lika mycket som den svenska maten)

Hejsan!

Jag har tagit liknande bilder en gång. Då var det inte tennisbollar, men det snurrade och brann ordentligt.

Det är riktigt att du bör använda 2:a ridån, som du skrev. Annars hamnar ju elden framför bollarna.

Använder du blix ska du komma ihåg att använda en lååång slutartid, absolut inte en 1/250, för då blir det helt platt. Utan gå ner till kanske en 1/30 eller 1/15 åtminstone. Ha också en storbländare, för då får du mer bakgrundsljus (dvs eld) och mindre blixt ljus på samma slutartid. Kör med TTL.

Men, prova också utan blixt. Lyckas du kommer det bli MYCKET bättre. Använd stativ och någon sekunds slutartid. Min kamera lyckades riktigt bra när den bara mätte ljuset själv och exponerade efter elden. Den bilden ligger i mitt galleri här på fotosidan. Du kan kolla!

Lycka till!

PS. Slösa film! DS.

/Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar