Annons

Fota blixtar, Inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Weather Boy

Medlem
Hejsan!

Jag är 15 år och har blivit grymt intresserad av foto, speciellt att fota vädret och naturfenomen t.ex. blixtar osv.

Jag har en Sony DSLR A200 med 18-70mm objektiv och ett sigma 70-300mm. På kameran kan man välja kreativa inställningar (konstrast, mättnad och bildskärpa). På varje inställning kan man välja styrkan på en skala från -3 till +3.

Jag undrar vilka inställningar man ska ha när man fotar BLIXTAR?...för att få med blixten och ljuset som den lyser upp omgivningen med!

Jag fotar bara i manuellt läge!

Sätt de kreativa inställningarna på något i mitten av skalan, det funkar för de flesta bilder oavsett motiv. Om du vill ha särskilt mycket kontroll över skärpan vid något tillfälle kan du sänka den inställningen och pilla med det i efterarbetet i stället.

Blixtar fångar du med långa slutartider. Det är förstås lättast att få till om det åskar på natten. Använd stativ och testa dig fram med utgångspunkten högt bländarvärde och 20 sekunders slutartid. Försök öka slutartiden till så lång som möjligt utan att det blir överexponering. Då ökar chansen att du råkar få med fler blixtar på samma bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar