** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Skall ut och fota en bekants barn (Ett par månader gammalt och ca 1,5 år gammal) om ett par veckor.

Tänkte kolla vad jag skall tänka på och så?

Tänkte fota utomhus, nu när det är fina höstfärger och så!

Tänkte eventuellt köpa en begagnad reflexskärm tills dess eventuellt också, då jag varken har blixt (förutom den inbyggda) eller nått annat för att ljusa upp!

Så tips, idéer, tankar, insperation, varningar och allt annat välkomnas!

/Jocce

Fota barn är väl det enda jag specialicerat mig lite på - om än lite äldre som skolbarn då - och fått lite efterfrågan av de bilderna. Men likafullt har jag inte några fototekniska tips av värde att ge.

Men även bekanta tar jag väldigt noga reda på att det är OK att publicera. Väldigt noga för man vet aldrig om framtiden och föräldrarelationer som kan ändras. Barn ska man vara noga att ha alltid ha målsmans tillstånd, (skriftlig tar jag) vid varje publicering, oavsett hur harmlöst publiceringen sker. En förvånad mamma som finner foto av sitt barn på Internet kan bli en tigrinna. . .

Jocce skrev:
Skall ut och fota en bekants barn (Ett par månader gammalt och ca 1,5 år gammal) om ett par veckor.

Tänkte kolla vad jag skall tänka på och så?

Tänkte fota utomhus, nu när det är fina höstfärger och så!

Tänkte eventuellt köpa en begagnad reflexskärm tills dess eventuellt också, då jag varken har blixt (förutom den inbyggda) eller nått annat för att ljusa upp!

Så tips, idéer, tankar, insperation, varningar och allt annat välkomnas!

/Jocce

Fota som attan :)

Nu e jag ju tyvärr inte heller nån mästare på sånt men jag kan tänka mig att en lövhög skulle vara bra. Barn ser glada ut när dom hoppar i lövhögar och det kan vara ett bra sätt att få barnet att vara på ett och samma ställe. Sen fota mycket är nog viktigt med. Men hur man ska göra med ljus osv får nog även jag lämna till någon kunnigare. Ska bli intressant att få höra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar