Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota av målningar

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Om jag skall fotografera av en målning, canvas, stor, ca 150x150 cm, så att konstnären kan trycka upp den i fler ex, hur går man bäst tillväga?
Jag har vaga minnen av dessa lektoiner i skolan, men har dels inte haft användning av den kunskapen förrän nu, samt då jobbade vi med analogt format, dvs mediumformat och storformatkameror.
Är även osäker på om det faktiskt räcker med en DSLR? (nikon d700) eller behövs det mellanformat/storformatskameror till detta?

Tips? råd? synpunkter?

Om jag skall fotografera av en målning, canvas, stor, ca 150x150 cm, så att konstnären kan trycka upp den i fler ex, hur går man bäst tillväga?
Jag har vaga minnen av dessa lektoiner i skolan, men har dels inte haft användning av den kunskapen förrän nu, samt då jobbade vi med analogt format, dvs mediumformat och storformatkameror.
Är även osäker på om det faktiskt räcker med en DSLR? (nikon d700) eller behövs det mellanformat/storformatskameror till detta?

Tips? råd? synpunkter?

Hur stor ska reproduktionen bli? Om den ska vara i skala 1 : 1, dvs 150 x 150 cm, då behöver du en så stor fil du kan få.

Ljussättningen är kanske den viktigaste delen, framförallt att du har ett ljus av hög kvalitet, dvs att det har ett högt färgåtergivningsindex. Blixtar är väl det enklaste att arbeta med, ger dig bra kontroll över ljussättningen. Antagligen kommer du behöva 4 st för att få en jämn belysning över hela ytan.

Färgåtergivning är alltid ett problem. Ha originalet tillgängligt när den skrivs ut och jämför reproduktionen med originalet. Vi gör en hel del jobb av denna karaktär och har vi inte originalet på plats är det omöjligt att garantera att de stämmer överens.

Stefan

tack!

Ja ett jämnt ljus visste jag var a och o. Det svåra är väl just färgåtergivningen. Han vill ha den i originalstorlek att ha kvar som "minne" av en såld målning. Ska finurla lite, men verkar vettigast att skicka vidare honom till någon med den uttrustning (och kunskap) som krävs för detta jobb.
Tack! :)

Ja ett jämnt ljus visste jag var a och o. Det svåra är väl just färgåtergivningen. Han vill ha den i originalstorlek att ha kvar som "minne" av en såld målning. Ska finurla lite, men verkar vettigast att skicka vidare honom till någon med den uttrustning (och kunskap) som krävs för detta jobb.
Tack! :)

Känner några som gör detta, så vill du ha tips hör av dig.

Stefan

Mellanformat är väl att rekommendera till en så stor förstoring för bästa färgåtergivning och skärpa.
De finns att hyra.

Jag kan tänka mig att ett visst sidoljus kan vara bra för att "bevara" strukturen av canvas och penseldrag - om det är eftersträvansvärt.

Hur skulle det gå att ta flera bilder som sedan "stitchas" ihop till en helhet, som ett sätt att kompensera ett lite för litet format på sensorn?

amatörspekualtioner av :
Petter ...

Räcker!

Jag kan tänka mig att ett visst sidoljus kan vara bra för att "bevara" strukturen av canvas och penseldrag - om det är eftersträvansvärt.

Hur skulle det gå att ta flera bilder som sedan "stitchas" ihop till en helhet, som ett sätt att kompensera ett lite för litet format på sensorn?

amatörspekualtioner av :
Petter ...

Skulle absolut tro att det räcker men den kameran du har! Det är en målning det handlar om! Jag gjorde ett liknande jobb med en EOS 20D (8 Mpix) men bilden var inte så stor - ca 80x 50.
Jag hängde upp oljemålningen på skuggsidan av huset och fäste ett vitt papper under för att vitbalansera mot i efterhand (kör RAW). Jag kan säga att allt som syntes på målningen också syntes på bilden som trycktes upp på canvas hos crimson. Det blev skitbra.

Skulle absolut tro att det räcker men den kameran du har! Det är en målning det handlar om! Jag gjorde ett liknande jobb med en EOS 20D (8 Mpix) men bilden var inte så stor - ca 80x 50.
Jag hängde upp oljemålningen på skuggsidan av huset och fäste ett vitt papper under för att vitbalansera mot i efterhand (kör RAW). Jag kan säga att allt som syntes på målningen också syntes på bilden som trycktes upp på canvas hos crimson. Det blev skitbra.
´
Ja just ja, man jan ju trycka på canvas. Men då kanske man ska vara försiktig med sidoljus, för då vill man ju undertrycka orginalets canvasstruktur kan jag tänka.

Amatörspekulerar igen

Petter ...

Du kan ju alltid lägga ett gråkort, eller ett vitt papper, på målningen på en provbild. Därefter har du en referens att justera vitbalansen i efterbehandlingen med.

Du kan ju alltid lägga ett gråkort, eller ett vitt papper, på målningen på en provbild. Därefter har du en referens att justera vitbalansen i efterbehandlingen med.

Vitbalansen är det minsta problemet man har. Det största är att kamerans färgkänslighet är så annorlunda än ögats. En färg som ser ut som purpur för ögat kan se blått ut för kameran, eller för den delen rött. Två färger som ser olika ut för ögat kan se helt likadana ut för kameran.

Stefan

ANNONS