Advertisement

Annons

fota av böcker?

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Hej!
Har fått ett uppdrag från ett lokalt museum som går ut på att fota av bilder i böcker till dia. Bilderna ska användas i projektor till föredrag angående den lokala konsten, och förstås hålla så hög kvalitet som möjligt. Jag undrar om ni har några tips på hur man bör gå till väga för att uppnå bästa möjliga resultat?

Jag själv tänkt så långt som: Nåt typ av stafli där jag kan fästa böckerna plant, sedan en kartong utan botten eller toppen (bara sidor) som jag fotar igenom för att slippra ströljus in i kameran, sedan mycket (men mjukt) ljus från två(?) håll på boken. Teleobjektiv (typ 100 kanske?), bra diafilm anpassad för ljustemperaturen, stativ och självutlösare.

Vad sägs? Vad har jag inte tänkt på? Har jag tänkt fel någonstans?
 
Jag brukar använda en 35mm systemkamera med 50mm makro objektiv och ett reprostativ.

"Normal" Makroobjektiv är att föredra då de har väldigt lite distortion.

Du kommer även behöva ett blåtonat korrigeringsfilter (typ Wratten 81).

Ett reprostativ är ett stativ som ser ut som kolonnen till en förstoringsapparat. Den har alltså ett höj och sänkbart fäste för kameran och en eller flera lampor.
 
Utan att ha fotat av böcker på ett proffesionellt sätt så har jag amatöriserat.
De problem som jag har haft och skulle tänka på är att om det är boken som helhet som är viktig eller sidornas innehåll. Är det sidornas innehåll eller jag skulle vara rädd om boken så skulle jag nog välja att fota en sida åt gången med boken öppnad i 90 grader. Detta för att sidorna ska vara så plana som möjligt, kanske en glaskiva på sidan du ska fota för att platta till den.
Eventuellt ha ett UV filter för blixten/lyset för att bevara boken.
Det finns produkttält (helvitt tält som du lägger boken i och belyser utifrån) som du skulle kunna hålla till inne om du vill lyxa till det, detta skulle ge en jämn fin belysning.
Dock om du har boken öppen 90 grader så kan det ge skugga, kanske bättre med belysning ovan och underifrån.
 
Du behöver ett filter "80B" för att fotografera med dagsljusfilm i elljus, men du tänkte ju använda "anpassad film" så då behövs det inte.
 
Jag använder ett hemmagjort stativ som jag kan klämma fast böckerna i så de blir plana (bild kommer i kväll, jag sitter på jobbet nu).

Objektivet jag använder är Canon EF 100 mm f/2.8 Macro USM men då måste jag ha ett avstånd på 2 - 2.5 m för att få rum med ett A3. Det objektivet är ju skarpt ända ut i hörnen, dessutom på min 300D. Det är också helt rakteknande.

Jag brukar använda min Canon speedlight 420 blixt studsat i taket men där har du nog fått bra råd redan.

Givetvis stativ. Funkar med de flesta.

Rent generellt så behöver du ialla fall ett objektiv som är rakteknande och något att klämma fast böckerna med så sidorna blir planare.

/ Erik
 
Här är en bild på stativet. Det går att varigera lutningen så jag får det 90 grader mot kameran. Funkar bra.

Jag såg att du har Canon 28-135 till 20D och det borde funka zoomad till ca. 80 mm (zoomobjektiv är väldigt raktecknande mitt i zoomområdet). om du vill använda Minoltan ta 50 mm:arn.

/ Erik
 

Bilagor

  • scanstativ.jpg
    scanstativ.jpg
    37.9 KB · Visningar: 786
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.