Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota artister

Produkter
(logga in för att koppla)

bapsan

Aktiv medlem
Hej!

Skulle vilja ha lite råd vad man bör tänka på när man fotograferar artister och upptädanden.
Har tänkt följa med min man på någon blues festival och vill då gärna försöka mig på att fotografera de som uppträder.

Hur ska jag ställa in min Minolta A1 för att det ska bli så bra som möjligt.

Mycket tacksam för tips och råd om detta!

mvh Siw

Lite ledsen över att ännu inte fått lite tips om plåtande av artister, någon som har lust att ge det så vore jag tacksam.

Kolla mitt första inlägg !
mvh /Siw

Nu har jag aldrig varit på en bluesfestival och plåtat, men däremot rock och hårdrocks festivaler, så jag gör ettt försök.

Försök att jobba med scenbelysningen så mycket som möjligt och hoppa över att använda blixt (om det inte är porträtt du är ute efer), det är lättare att fånga stämningen då.

Var inte rädd för att få med publiken också för att förmedla stämningen, en av mina bättre bilder är på W.A.S.P. när man ser hela publikhavet sträcka upp händerna och man bara ser siluetterna av W.A.S.P.

Svartvitt är perfekt om du har möjlighet att komma närmre, särskillt om det är äldre artister, det ger mer karaktär. Tänk bara på att kopiera det hårt i så fall så att det blir mycket kontraster och riktig svärta.

Greven

Tack snälla Daniel!
Jätte bra tips, plåtade lite i går kväll i vår stadspark på ett Blues uppträdande. Det var inte lätt med solen som låg över scenen. Jag fick inte några riktiga närbilder, men det var mitt första försök, ska lägga upp en bild senare i kväll.
mvh/Siw

Hej Siw! Roligt att du kommit igång med artistplåtandet! Tänkte bara nämna några saker som hjälpt mig vid plåtande framme vid scenkanten:

* Rör på benen! Gå runt för att hitta det bildutsnittet du verkligen vill ha, prova att både zooma in/ut och att använda apostlahästarna, och notera hur perspektivet ändras med avståndet, men inte med ditt zoomande. Att använda zoomen och att röra sig fram/tillbaka ger alltså inte samma resultat! Prova båda!

* Var inte blyg! För att få "bilden", kanske du måste skymma sikten för 200 personer i några sekunder. Fotografens lott... Men så är det!

* Håll koll på ljuset! Ofta är ljuset väldigt varierande på en konsert. Om du måste använda blixt, se till att du är tillräckligt nära för att den ska ge någon effekt. Tänk på att ljusstyrkan avtar med kvadraten på avståndet! Om du dubblerar avståndet från t.e.x. 2 till 4m, måste blixten öka sin effekt med 4 ggr för att ge samma ljus! Kolla in hur långt din blixt orkar!

Dessutom är det väldigt lätt att få en massa röda ögon om man använder den inbyggda blixten, och att använda den inbyggda "röda-ögon-reduceringen" är extremt irriterande för den som blir fotad (en massa korta förblixtar för att pupillen ska dra ihop sig).

Det går naturligtvis att ta bort röda ögon i PS, men om du fotograferar mycket med blixt är nog en extern blixt en bra sak att köpa. En extern blixt ger sällan röda ögon p.g.a. att den har större vinkel emot filmplanet; ljuset som kommer in i folks ögon reflekteras inte tillbaka emot kameran = inga röda ögon.

I övrigt: Ha alltid motljusskydd på, det hjälper både emot sol och strålkastare. Rökmaskiner är inte så kul, om man har tur kan man fokusera "förbi" röken, lätt att få slöjade bilder dock, och använder du blixt är det lätt att allt blir vitt... Idel utmaningar alltså!

Lycka till!

/R

Blues e kul att plåta, ofta har artisterna härliga ansiktsuttryck. Själv tycker jag det blir bäst sålänge man kan använda det befintliga ljuset. Ljussättarna gör ofta ett bra jobb. Ta vara på det!

Med din eminenta kamera kan du ju fota på relativt långa slutartider utan att få skakningssokärpa. Men inte ens bluesartister står helt stilla så det gäller att välja läge. Som dokumentation är det kul att ha med sej några snuttar med ljud o bild hem också ;-)

En bild från Aros Bluesfestival i höstas... en av mina första A1 bilder.

Bilagor

• minibluesscen.jpg
    minibluesscen.jpg
    15 KB · Visningar: 481
Senast ändrad:
Tack snälla Rickard och KG för tipsen !

Verkligen bra att få höra av er som hållit på ett tag. Håller med om att kan man undvika blixt så ska man göra det.Jag var lite blyg så här första gången, så jag satt kvar på min plats och plåtade därifrån så därför blev inte bakgrunden oskarp.
Blues artister är nog bland de tacksammaste att plåta, de kan verkligen visa många olika ansiktsuttryck.

Ska tänka på alla tipsen nästa gång, och tack för den fina bilden från Aros Bluesfestival, kul att den är tagen med din A1:a.

mvh/Siw

Jag tycker du fått många goda råd. Undvik blixt som sagt och eftersom du känner dig osäker så ta MÅNGA bilder. Prova med olika inställningar och utvärdera när du kommer hem vilka inställningar som funkade bäst. Det blir garanterat många suddiga bilder.
mvh/Torsten

Tack Torsten!
Jadå det ska jag göra, som sagt solen störde en del i går kväll när jag plåtade så man stöter på lite problem med ljuset.Lägger inte upp bilden här då jag tror den tappar för mycket skärpa.Men den kommer sent i kväll på sångaren i det ena bnndet.
mvh/Siw

Du behöver inte alls vara blyg o sitta kvar på din plats med en A1, häng på stora blixten så kan du sälla dej till alla pressfotografer o andra, glöm ackrediteringar, din kamera räcker bra.

Hittills har ingen stoppat mej från att kliva fram, mer än jag själv. Oftast hjälper arrangörerna till. Flyttar publik o prylar för att vi ska få bättre bilder ;-)

Ångrar som tusan att jag lämnade in Aette i garderoben (!) när jag diggade Buddy Guy i höstas! Det kommer jag aldrig mer att göra om. Man tar in kameran i en diskret ryggsäck. Skruvar ihop den o kliver fram o tar sina bilder. O ser glad ut.

Frihand, 1/15 sekund, 200 mm, trummisen skulle förstås vispa runt med huvudet också...

Bilagor

• bluesmickemini.jpg
    bluesmickemini.jpg
    35.8 KB · Visningar: 394
Hej Siw, här får du lite tankar från mig vad det gäkker foto av bluesartister.
Jag och ett gäng kompisar åker land och rike runt på bluesfestivaler och spelningar. Jag har tagit massor av bilder, de flesta mer eller mindre dåliga men ibland blir det en bra också :).

En del att tänka på:

* Att fota med en kompaktkamera är ofta svårt, eftersom det på väldigt många sådana är en fördröjning från avtryck till exponering. Svårt att fånga det rätta uttrycket på artisten då.

* Mickar borde förbjudas :) Skämt åsido så är det nästan alltid en mikrofon eller sladd ivägen. Jobba på att hitta vinklar där du slipper dom.

* Kör gärna svartvitt i befintligt ljus. Svartvitt passar bra till bluesmusik tycker jag, samma känsla på något sätt. Kör du med färg i befinligt ljus får i regel bilder kraftigt färgstick pga de färgade spottarna. Snyggt ibland men tröttande i längden.

* Använder du blixt så se till att du har en extern, för att undvika röda ögon. Gärna med diffuser eller bouncer.

* De roligaste tillfällena att fota på är på mindre spelningar, pubar mm. Du kommer ända fram till artisten och kan få roliga bilder. Glöm inte öronproppar, det är HÖGT alldeles bredvid högtalarna.

Kolla gärna in våra bilder på bluetone.se

Hoppas du får bra bilder, och gläm inte att visa upp dom!

Tack igen KG!
Jag är lite blyg av mig men ska jobba på det, vet inte när nästa tillfälle blir.
Häftig bild tack för den också.

mvh/Siw

Tack även till dig Christer!
Jag är jätte glad åt alla tipsen, japp, svartvitt passar bra till bluesbilder.
Bilder kommer kanske inte att dugga så tätt men visst ska jag lägga upp dem det lovar jag.

Det är gubbem min som är den stora blues diggaren men jag gillar också musiken, jag är storätare vad det gäller musik.

Det kanske inte är så konstigt att vår senaste hund fick namnet Blues. Namnet passar hunden förträffligt hans färg heter blue belton.

mvh/Siw

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar