Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota 50-tal vill ha tips,råd,kommetarer

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Tacksam för kommentar av temat, erfarenheter av er som kan utveckla sessionerna.
Skall fotografera 50-tal. Planerar 4 sessioner under våren/sommaren, två utomhus och två i studion.

Förutsättningar
Har modell med ”rätt” figur och utseende och stylist.
Har 6-7 byten –fräscha äkta utstyrslar med alla accessoarer.
Har bil, moped, dammsugare och annan äkta 50-talsrekvisita.
Har två manliga modeller som komplement, en 50-talare och en extrem Punkare


Teman

1. Nostalgikort ”det var bättre förr”, ”kommer du ihåg” ”Picknick i det gröna”, ”utflykt med moppen”, ”på stranden”, ”reklam för dammsugare”
2. 50-tals romantik. ”Stina träffar Nisse” ”bilkultur”
3. Kontrast ”Punk/50-tal” -punkaren skall stå och vara ”hård och från framtiden” han kommunicerar inte i bilden. Kvinnan ser på honom med ohöljd förvåning och förundran.

Vad är typiskt 50-tal för dig?
Har du förslag eller tips&råd så kommentera gärna.

//Janne
 
Om du tänker plåta i Stockholm, så finns fina gatumiljöer på Rindögatan och även Brantinggatan.

Nostagibilder är oftast en minnesbild av hur det var förr, vilket inte alltid överenstämmer med verkligheten. Ett intressant bildverk att titta i är Allhems landskapsserie som visar det moderna och aktuella Sverige landskap för landskap.
 
En ball sak du kan testa är att köra sessionen med dia-film gärna Kodak E200. Men kör den som 160. När bilderna e klara så RAMAR du dem, sätter in dem i plastfickor, och sedan kommer det roliga:

Häng fickorna (genomskinliga) i ett fönster med MYCKET ljus och låt de hänga i fullt solsken ett par veckor. Efter ett tag så blir de "dassiga" i färgerna och de får den där "Tidningen Top Hat looken".

Ja det var mitt tips........

Niklas, som tycker om Tidningen Top hat och har kvar flera av pappas gamla tidningar........
 
Upploppen i Berzeliepatrk icke att förglömma, men samtidigt framtidstro och snart får vi bilar i Sverige, men det är fortfarande i början av 50.talet hårda ransoneringar av utländsk valuta. Koreakriget pågår och Suezkrisen med bilförbud på söndagar 1956. Motorvägar börjar byggas. Först ut är Malmö-Lund, sedan kommer Roslagvägen i Stockholm. Vi kör på vänster sida och vi har fri fart under ansvar, vilket inte alls var så fort med tanke på vägnätet som till stora delar var grusvägar. Det var mindre farligt att åka bil förr, för bilarna gick inte sönder vid krockar och säkerhetbälten behövdes inte. Bilarna i Stockholm parkerades i garage, för ddet var förbjudet att att nattparkera på gatan.

Har för mig at vi fick semster under denna tid med två veckor och vi cyklade fortfarande mycket, samt åkte rälsbuss och tåg. Tågen drogs av elektriska lok i enhetlig brun färg på SJ:s järnvägar, men även ånglok förekom rikligt.

Fina miljöer för fotografering av arbetare vid industrinfinns i Avesta.
 
LÅter som en rolig fotografering! Kan inte så mycket om 50tal, men det är väl mycket pasteller, underkjolar, svartvita bilder och sånt...

NK gjorde en julbroschyr för ett par år sedan där alla årtionden från förra seklet var representerade. På 50talet poserade folk ganska stelt med hushållsapparater. Mycket husmorsromantik med kastruller och de nya elektriska hjälpmedlen i köket.
 
Gå till biblioteket och be dem gräva upp tidningen FOTO från 50-talet. Där hittar du det mesta av känslan, mode, tekniken, etc. Du kan ju höra om de har "Bildjournalen" också fast tyvärr, tyvärr är nog chansen liten att de hade den i tidskriftshyllorna. Det var en tidning för dåtida ungdomskultur så det var nog knappast "fint nog" för biblioteken då. Men tidningen "Se" har de säkert, där finns mycket uppslag och idéer att hämta.
Men gör litet research först, gå inte bara på hur du tror att det var, jag har sett bilder tagna av personer som gissat och det blir så fel så fel.
Lycka till!!
Us
Ps. Din Husqvarna Novolette är mycket fin.
Den fanns i flera versioner men den blå (som bilden) med kåpor över motorn var vanligast. Utan kåpor som på bilden fanns ju också men den budgetvarianten var ovanligare.
DS
 
Senast ändrad:
Tack för konstruktiva tips: Jag skall gå till ett antkvariat och titta på veckotidningar för att se hur annonserna såg ut.

Kom gärna med mer tips, inga tips är för små.

Intressant att veta hur dagens unga 20-30 uppfattar 50-talet.


/Jan
 
handcolorera för hela pengen!

Jag tänker mig att många bilder från den tiden var fotograferade i s/v och sedan färglagda med lite rosa på kinderna, en blond lugg, röda läppar, pastellaktiga kläder etc.

Jag var ju inte född då, men jag har en vag uppfattning om att det var vanligare på den tiden.
 
Det kom ut en fin fotobok med färgbilder från Stockholms 1950/60 tal för något år sedan. Den är säkert värld att ta en titt på.

Sedan är det det med Photoshop, du måste nog trixa lite för att få färgerna att bli tidstypiska, eller så som vi uppfattar dem som tidstypiska.
 
50's

Should be a cool shoot!
Anders - Mill - I just left a few comments on your page, image 5...=*^) - mine are more from the late 1800, early 1900 "upscale bordello in New Orleans"..

If you color these images, a little more rose/pink in the images instead of red will probably bring out some of the color images we connect with "older times". Color was actually used quite a bit at that time but with age the color will have faded just as was suggested in an earlier post - the one to hang the chromes in the window - but you can get the same effect from Photoshop..

Please let us knwo when they are donw so we can have a look see..=*^)

Cheers,

Christer
 
christer: heh, i wasn't referring to my own pics, they were someone else's. no self promotion here :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.