Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota öl mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
När man ska fota ÖL...hur bär man sig åt för att det ska se skummigt och nyupphällt länge? Vet att jag läst tips nångång men minns inte.

Och när man fotar mat i allmänhet. Finns det fler knep än att spraya på lite vatten?

Lite salt i ölen skall få den att skummma upp igen.. Jag har inte provat själv, jag dricker hellre upp den och slår upp en ny med skum :)

Öl i glas, med tydliga bubelstråk mot ytan, skapas lttast genm att skada glaset i botten på några ställen med en vass spets, dvs. skapa ett antal kondesationsnukleus. Kassera glaset efteråt - det kan spricka utan förvarning.

För hållbart skum gäller två skolor; antingen riktigt helmatöl med hög stamvört och bra restvört och hälla i omgångar a'la Tjeckien, eller prata med en bartender och be att få en liten liten skvätt frappée-vätska, skumbyggare till Gin Fizz mfl. Det lär fungera med äggvita också, men jag har inte provat.

Det finns andra vätskor att spraya på mat, som inte rinner av lika fort - olja ex.vis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar