Annons

Fot(o)beklädnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

stef-n

Aktiv medlem
Ursäkta den dåliga ordvitsen i rubriken, men jag kunde inte låta bli.

Är det någon som har någon riktigt bra idé vad man skall ha på fötterna när det är riktigt kallt och man fotar rally? Grejen är ju att har man hittat en bra plats så måste man ju bevaka den och kan alltså inte knata runt för att hålla värmen. Övriga kroppen brukar ju inte vara så himla problematisk att hålla varm när det är kallt, men just fötterna är väldigt svårt, tycker jag. Jag har funderat på sådana där batteridrivna värmeelement att stoppa i några riktigt varma kängor/stövlar. Nackdelen är givetvis att det blir rätt dyrt, sådana element ligger väl på en 1500 kr, pengar man kan köpa roligare fotoprylar för... :) Hur gör ni när ni måste stå still i kylan och vill hålla fötterna varma?
 
ju mer du har mellan marken och fötter desto längre håller fötterna värmen.

Dubbla sulinlägg i något filtmaterial. Varma sockar. Lite plats i skorna så du kan röra tårna.
Stå på en liten pall du tagit med dig, eller planka, eller kanske ett sittunderlag. Alltså något som inte leder kylan så bra.

Varma skor är ingen nackdel heller :)
(en fotdel alltså ;) tihi
 
Har aldrig provat

men en stadig bit liggunderlag att lägga på marken och sedan ställa sig på borde göra susen.

Annars kan jag rekommendera meindls kängor och dubbla helyllesockor från lundhags :)

Mvh

Martin
 
Om du ska stå still länge i kraftig kyla krävs rejäla skodon. Meindl kängor är inte varma i sig även om det kan funka om det inte är alltför kallt (om man har rejäla sockar).

Däremot finns det kängor som klarar riktigt låga temperaturer och som inte kostar så mycket, tex Kamik (finns hos www.northstar.se). Andra alternativ är Jörnkängans antifrys, eller Nokias gummistövlar med tjock filtinnersko (som jag använde i lumpen på jägarskolan i Kiruna ner till -45 grader).

Kamiks enklare modell kostar 749:- och med dom och ett par rejäla sockar lär du klara dig ett bra tag. Tipset att stå på något funkar men man bör nog ha något tjockare än ett liggunderlag. En bit frigolit, styrofoam eller liknande fungerar bättre.

vh
David
 
Det går heller inte att nog betona vikten av vad man har på sig i skorna. Bomullsstrumpor, tubsockar o.dyl. ska man verkligen undvika. Ull är det som gäller eftersom det värmer även om det blir fuktigt. Innerst så kan man iofs ha en tunn syntetstrumpa som släpper igenom fukt men sen rekommenderar jag Ullsockar!
Själv använder jag yllestrumpor (kodiak) från Taiga som är både billiga och bra:
www.taiga.se

/D
 
Senast ändrad:
enkelt

Köp dig ett billigt sittunderlag på coop:en eller dylikt och stå på det!
Skitbilligt och funkar strålande!
/Micke
 
dJb skrev:
Det går heller inte att nog betona vikten av vad man har på sig i skorna. Bomullsstrumpor, tubsockar o.dyl. ska man verkligen undvika. Ull är det som gäller eftersom det värmer även om det blir fuktigt. Innerst så kan man iofs ha en tunn syntetstrumpa som släpper igenom fukt men sen rekommenderar jag Ullsockar!
Själv använder jag yllestrumpor (kodiak) från Taiga som är både billiga och bra:
www.taiga.se

/D

Håller med dig fullt ut men vissa ex. jag är allergisk mot ull.
 
Tack för ett helt gäng bra förslag och idéer, om jag kombinerar alla borde det bli riktigt varmt och skönt. :)
 
Mysiga Vinterkänga 90:eek:r med tillhörande sockor och om det behövs extrainlägg är jättemysigt varmt på vintern.
 
Granris, jag tycker det funkar ok.
Trampa upp en yta och lägg lite granris där.
Det använde man jämt i lumpen som isolering när man stod vakt ute i skogen.
Tycker det låter vanskligt och stå på ett liggunderlägg, blir det inte halt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.