Annons

Fortsättning från tråden "Stulet porträttfoto på porrsida?!?!"

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Sidotråd från http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=952895#post952895

iSolen.se skrev:
Det finns en pedagogisk mening med att använda ordet "stjäla" även om det inte är ett bra ord juridiskt; helt enkelt påvisa att "sno" filmer på nätet är lika allvarligt som att "sno" filmer i butiken. Det retar förstås upp "fildelarna" eftersom det är en sanning de inte vill höra av skäl nämnda i mina tidigare inlägg.
Nej, den pedagogiska poängen slår helt slint. Ingen piratkopierare kommer att gå med på att olovlig användning av upphovsrättskyddat material är att stjäla. Om du då envisas med att kalla det för att stjäla så får de ju bara vatten på sin kvarn. Det blir lättare att argumentera för sin sak om man kallar saker vid sitt rätta namn.
Fildela gärna men låtsas inte om att det är ok, det är hyckleri.
Nej, jag tycker inte att man ska uppmuntra till olaglig fildelning på det sättet.

F.ö. så tror jag inte att någon i den här diskussionen har hycklat och låtsat att olaglig fildelning är OK. Jag har då inte gjort det.
 
Vad är egentligen olaglig fildelning? Får man dela med sig till kompisar?

Nån gång när jag var liten på slutet av 80-talet så sas det att det var förbjudet att spela musik utomhus så att andra än en själv kunde höra det.

Jag har en film på VHS som heter "Gone in 60 Seconds", helt omöjlig att få tag i, och bandet är slitet, har funderat på att göra en digital kopia av den, synd om man inte fick visa den för en kompis.
 
David G skrev:
Vad är egentligen olaglig fildelning? Får man dela med sig till kompisar?

Om jag har skrivit en text, programmerat ett program, eller knäppt ett kort, som jag vill dela med mig av till andra och gör så genom ett nätverk, då fildelar jag lagligt. Kort och gott -> så länge det inte är upphovsrättskyddat material som delas ut är det lagligt.

Att göra en säkerhetskopia av en film är inte olagligt sålänge du inte delar ut den till andra, det är det ordet fildelning betyder; att dela ut en fil.
 
jimslim84 skrev:
Om jag har skrivit en text, programmerat ett program, eller knäppt ett kort, som jag vill dela med mig av till andra och gör så genom ett nätverk, då fildelar jag lagligt. Kort och gott -> så länge det inte är upphovsrättskyddat material som delas ut är det lagligt.

Att göra en säkerhetskopia av en film är inte olagligt sålänge du inte delar ut den till andra, det är det ordet fildelning betyder; att dela ut en fil.
Är inte Jimmys texter, program och bilder upphovsrättsskyddade? Jo självklart, och det är Jimmy som innehar upphovrätten och kan således lägg upp dom på sin hemsida eller fildelningsserver. Däremot kan ingen annan som har laddat ner Jimmys alster dela ut dom utan Jimmys tillåtelse.
Däremot så innehar inte David upphovrätten för "Gone in 60 seconds" och kan därför inte dela ut den på nätet. Det lär vara helt OK att göra en kopia på valfritt media för personligt bruk.
---/Thomas
 
swepri skrev:
Ok, ge mig ditt kreditkortsnummer och PIN-kod. Det är ju immateriell egendom. Du har kvar originalet och lider ju egentligen ingen skada :) Och jag har ju tänkt att skaffa ett kort, men vill testa lite gratis först innan jag bestämmer mig.

/ Paj


Och var läste du att jag ansåg att det var ok? Dessutom handlar det väl antagligen om att du ska ta mina befintliga pengar, och då är det stöld, inte upphovsrättsbrott.
Jag försvarar inte, lika lite som någon annan gjort här, upphovsrättsbrott. Men jag anser fortfarande att det är ett mindre allvarligt brott än stöld. Och i handling bevisar ju resten av svenska folket att dom delar den uppfattningen.
Sen tänker jag inte heller propagera för en lagändring. Jag tycker inte att man ska släppa fri upphovsrätten. Men att jämställa det med stöld, det är helt enkelt inte korrekt. Och jag tror som Per D att ska man strida mot detta så är det bara dumt att använda det argumentet.
 
iSolen.se skrev:
I vardagstal låter det inte bra med och är opraktiskt med "brott mot upphovsrätten" eller liknande benämningar. Det slarvigare "stjäla" duger bra och jag tror de flesta förstår skillnaden. Som sagt, bägge aktiviterna är precis lika brottsliga så korrekt benämning mildrar inte brottets allvar.

Om jag minns rätt så har både misshandel och vållande till annans död också samma straffskala.

Varför inte börja kalla brott mot upphovsrätten för vållande till annans död så att det låter riktigt allvarligt?
 
casting skrev:
Och var läste du att jag ansåg att det var ok? Dessutom handlar det väl antagligen om att du ska ta mina befintliga pengar, och då är det stöld, inte upphovsrättsbrott.

Det finns inga fysiska pengar heller, inte på ett bankkonto, så de kan inte stjälas (med piratkopierarens logik). Och skulle jag ta pengarna så finns ju kontot kvar!. Det jag egentligen reagerade på var rationaliseringen POTENTIELLA inkomster. Samma sak, men byt ut potentiella inkomster mot potentiella utgifter.

/ Paj
 
David G skrev:
Vad är egentligen olaglig fildelning? Får man dela med sig till kompisar?

Just nu sedan de ändrat lagen så är det en aning oklart.

Tidigare så var det tillåtet att för personligt bruk kopiera så gott som vad som helst. Numera så finns det begränsningar som bl.a. ungefär innebär att förlagan måste vara ett original (jo jag vet att det inte riktigt stämmer med lagtexten där de hänvisar till att förlagan måste ha getts ut i enlighet med paragraf 2(?) men jag hoppas att det går att förstå ändå. Det gör att det är ok för dig att kopiera den cd, dvd eller videofilm som du redan eller din kompis har köpt men du får inte ladda hem den från ett fildelningsnätverk (där den troligen inte är lovlig enligt ovan).

Att sprida material har "alltid" varit förbjudet. Det som hänt med den nya lagen är att den grupp som du faktiskt får sprida kopior till har begränsats. På 80- eller 90-talet så kom det en dom där en BBS med ett 40-tal medlemmar klarade sig eftersom den gruppen var tillräckligt liten. Så tror jag inte fallet är idag.

Så länge det är du som har skapat verket eller upphovsmanen gett sin tillåtelse så får du naturligtvis dela med dig av det.
 
swepri skrev:
Det finns inga fysiska pengar heller, inte på ett bankkonto, så de kan inte stjälas (med piratkopierarens logik). Och skulle jag ta pengarna så finns ju kontot kvar!. Det jag egentligen reagerade på var rationaliseringen POTENTIELLA inkomster. Samma sak, men byt ut potentiella inkomster mot potentiella utgifter.

Du ser väl själv vad du skriver, "skulle jag ta pengarna så finns ju kontot kvar"? Det är alltså pengarna du tar och inte kontot.

Men om det verkligen är vad du tror så kan vi göra ett byte - du får kopiera varenda bild jag har tagit så får jag tömma ditt bankkonto..

Men nåja, angående potentiella inkomster så är det ingen hemlighet att skiv- och filmbolagen räknar med att varenda kopia som gjorts skulle ha köpts om de inte kopierats. Naturligtvis så är det åt helvete felräknat men det blir stora belopp som lättlurade går på.

De vägrar också att inse att de som framförallt piratkopierar, dvs ungdom, har fler och andra kostsamma intressen förutom film och musik. Datorspel och mobiltelefoni är två stora utgiftsposter. Tror ni att de tar med det när de visar fram sina färgglada diagram som visar att musikförsäljningen gått ner?
 
Arctic skrev:
Du ser väl själv vad du skriver, "skulle jag ta pengarna så finns ju kontot kvar"? Det är alltså pengarna du tar och inte kontot.

Men om det verkligen är vad du tror så kan vi göra ett byte - du får kopiera varenda bild jag har tagit så får jag tömma ditt bankkonto..

Men nåja, angående potentiella inkomster så är det ingen hemlighet att skiv- och filmbolagen räknar med att varenda kopia som gjorts skulle ha köpts om de inte kopierats. Naturligtvis så är det åt helvete felräknat men det blir stora belopp som lättlurade går på.

De vägrar också att inse att de som framförallt piratkopierar, dvs ungdom, har fler och andra kostsamma intressen förutom film och musik. Datorspel och mobiltelefoni är två stora utgiftsposter. Tror ni att de tar med det när de visar fram sina färgglada diagram som visar att musikförsäljningen gått ner?

Har du tagit dina bilder i kommersiellt syfte, dvs, är det din huvudsakliga försörjning? Jag har inte för avsikt att dela ut mina kontouppgifter, lika lite som jag skulle stjäla någon annans tillhörigheter. Men exemplet tydliggör strutsmentaliteten.

Jag hoppas jag missförstod det sista stycket du skrev. Varför i hela friden ska man få bryta mot lagen för att man har prioriterat andra utgiftsposter? Allt man inte tycker sig ha råd att betala för ska alltså vara gratis, och det avgör man själv? Det är ungefär som att säga att "jag får köra för fort, mot enkelriktat och strunta i stopptecken, för jag har bråttom".

Hur skiv- och filmbolag räknar försäljningssiffror och sålda exemplar har egentligen inte alls med saken att göra. De har fortfarande upphovsrätten. Däremot borde de säkert se över prissättning och affärsmetoder. Men man kan inte motivera "stöld" med att filmbolagen räknar på ett sätt som jag tycker är fel. Man kan bojkotta bolagens produkter om man har problem med deras affärsmetoder.

/ Paj
 
swepri skrev:
Har du tagit dina bilder i kommersiellt syfte, dvs, är det din huvudsakliga försörjning? Jag har inte för avsikt att dela ut mina kontouppgifter, lika lite som jag skulle stjäla någon annans tillhörigheter. Men exemplet tydliggör strutsmentaliteten.

Som du skriver nedan, upphovsrätten gäller ändå.

Men det är inte det som är poängen. Du hävdar att det skulle vara samma sak om någon kopierar något som att ta något, i den betydelsen att ägaren också blir av med något. Tydligen så inser du att det inte fungerar i praktiken eftersom du inte vill slutföra det.

Den korta versionen - när man kopierar någonting så har ägaren kvar sitt exemplar men när man stjäl något så blir ägaren av med sitt.

swepri skrev:
Jag hoppas jag missförstod det sista stycket du skrev. Varför i hela friden ska man få bryta mot lagen för att man har prioriterat andra utgiftsposter? Allt man inte tycker sig ha råd att betala för ska alltså vara gratis, och det avgör man själv? Det är ungefär som att säga att "jag får köra för fort, mot enkelriktat och strunta i stopptecken, för jag har bråttom".

Jo du missförstod. Delvis mitt fel då det egentligen inte hade med det du skrev att göra utan jag tog med det här bara för att slippa göra ett till inlägg.

Tyvärr så sväljer en del skygglappsförsedda människor mediebolagens siffror med hull och hår och jag ville bara försöka öppna deras ögon för den propaganda som dessa mediebolag utsätter alla för.
 
Arctic skrev:
Som du skriver nedan, upphovsrätten gäller ändå.

Men det är inte det som är poängen. Du hävdar att det skulle vara samma sak om någon kopierar något som att ta något, i den betydelsen att ägaren också blir av med något. Tydligen så inser du att det inte fungerar i praktiken eftersom du inte vill slutföra det.

Den korta versionen - när man kopierar någonting så har ägaren kvar sitt exemplar men när man stjäl något så blir ägaren av med sitt.

Hur rubriceras "skimming" av kort? Kopiering är det, men vad är det för brott? Eller är det inget brott alls?

/ Paj
 
swepri skrev:
Det finns inga fysiska pengar heller, inte på ett bankkonto, så de kan inte stjälas (med piratkopierarens logik). Och skulle jag ta pengarna så finns ju kontot kvar!. Det jag egentligen reagerade på var rationaliseringen POTENTIELLA inkomster. Samma sak, men byt ut potentiella inkomster mot potentiella utgifter.

/ Paj

Det är en dålig liknelse.
För du kan inte på fullaste allvar mena att allt som piratkopieras motsvara samma teoretiska inkomst.
 
Jeppe skrev:
Nåja.. ska man nu ändå digitalisera den så...

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?ItemId=55462

Hu för den hemska filmen. Så trist, varför göra om en bra film dåligt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gone_in_Sixty_Seconds
Och på den "moderna" DVD utgåvan har dom bytt ut musiken, "I'm just a poor boy, as poor as can be, but I know that Jesus is gona save me", mot nåt soundtrack som knappas enst skulle duga till en porrfilm.

//David



Om jag hittade orginalutgåvan på nått fildelningsställe varför skulle jag inte ladda ner den? Jag har redan både VHS orginalet och den fula DVD-versionen.
 
swepri skrev:
Hur rubriceras "skimming" av kort? Kopiering är det, men vad är det för brott? Eller är det inget brott alls?

/ Paj

Om man sen olovligt använder korten så är det bedrägeri.

Jag har faktiskt fundert på att skimma mitt eget kort, magnetremsan blir så sliten ibland att kortet inte funkar i vissa läsare, då kunde det ju va bra att ha en kopia hemma, och kunna kopiera tillbaka informationen till kortet.
 
Senast ändrad:
När man använder ordet stöld för att beskriva upphovsrättsintrång så motiverar man att lagen finns med att det är förbjudet att bryta emot den, dvs. ett logiskt felslut. Man ber sin läsare att behandla rättssytemet som en auktoritet i etik. Detta eftersom stöld alltid är moraliskt fel oavsett vad lagen säger. Men upphovsrättsintrång är inte stöld, lagen refuserar den tanken, det är upphovsrättsintrång och inget annat. Det är således att hänvisa till lagen i samma mening som man misstolkar densamma. Ja, hela idén om att lagar skulle definiera vad som är rätt och fel är ett misstag i stort. Lagar är - i bästa fall - ett försök från lagstiftaren att skapa rättvisa, men att säga att lagar definierar rättvisa eller etiskt handlande, det är att vända bak o fram på saker o ting. Att då hänvisa till lagen med att skriva stöld för något som i den samma inte är det, gör att man hamnar fel och river upp tämligen okonstruktiva diskussioner som lätt går över i pajkastning.

Dock har "stöld" använts i en sådan omfattning att förståelsen av det grumlats. Kopiering av sådant man har i sin ägo är inte olagligt, men att tillgängliggöra kopior olovligen kan vara det. Stöld däremot, det är alltid fel, därför är det ett så synnerligen olämpligt ord i sammanhanget, speciellt om läsaren inte är ordentligt insatt och därmed lätt drar fel moraliska slutsatser.

Du _äger_ ditt exemplar av boken, det är din materiella egendom. Du får göra vad du vill med din egendom vad upphovsrätten anbelangar. Upphovsrätten utsträcks inte till användande av din egendom. Du får ju tom. göra ditt exemplar tillgängligt för andra, t ex. sätta ut en annons och sälja din bok begagnad, låna ut den till vänner eller ge bort den. Upphovsrätten är en immaterialrätt och handlar om spridning/framförande av det _immateriella_ verket, dvs. det vi varken kan se eller ta på, den handlar inte om exemplaret som sorterar under äganderätt. Ja samma sak gäller även för datorprogram, man får ju faktiskt sälja sin dator utan att permanent och oåterkalleligt radera hårddisken (det är dock inte säkert att köparen får använda programmen beroende på hur användaravtalen är skrivna - exekverandet ingår i upphovsrätten för datorprogram).

Upphovsrätten förbjuder inte kategoriskt kopiering, inte heller kategoriskt tillgängliggörande av exemplar. Det är kombinationen av kopiering OCH tillgängliggörande av verket som alltid är reglerad. Ur upphovsrättens andra paragraf:

"Upphovsrätt innefattar, (.klipp.), uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten".

Observera ordet "och", det står inte "eller".

En viktig begränsning av ensamrätten är att all form av tillgängliggörande som inte sker till allmänheten faller utanför det upphovsrättsliga skyddet. Detta är viktigt eftersom upphovsrätten annars skulle utsträckas till äganderättens område och närmast kunna utnyttjas som en expropriationslag där upphovsmän kan göra äganderättsliga anspråk på andras egendom, dvs. de exemplar andra människor köpt.

En annan fras som är precis lika vilseledande och förkastlig är "immateriell egendom", detta eftersom det är en motsägelse i sig. Upphovsrätten är en immaterialrätt och har inte ett dugg med egendom att göra. Fundera på vad något immateriellt är, jag lovar att ni kommer fram till att det är något man varken kan se eller ta på, detta till skillnad från något materiellt. Det är därför frasen "immateriell egendom" är en ren motsägelse eftersom äganderätt handlar om fysiska ting, saker som vi kan se och ta på, medan det immateriella inte kan ses eller tas på. Således, du äger exemplaret, inte verket eftersom det immateriella inte kan vara en egendom, varken för dig eller upphovsmannen. Upphovsmmannen tilldelas en rätt genom upphovsrätten, inte en egendom.

Bruket av "stöld" och "immateriell egendom" är ofta en mycket medveten retorik i syfte att vilseleda läsaren rent moraliskt, alternativt något redan vilseledda personer använder när de inte klarar av att argumentera. Det används ofta av stora internationella koncerner i sin lobbying av politiker och allmänhet i syfte att förändra lagstiftningen till deras fördel, som ibland handlar om rena försök att med lagens hjälp permanenta närmast oligopolförhållanden på allmänhetens bekostnad. Några "svältande artister" handlar det mycket sällan om. När en som vet att den bryter emot lagen möts av dessa vilseledande argument, då ger man bara denne en chans att vinna diskussionen genom att använda dessa uttryck, personen märker direkt att den möts av någon som är direkt okunnig i frågan och utnyttjar givetvis detta till sin fördel. När man säger "stöld" om upphovsrättsintrång så framför man ett moraliskt argument, inte ett sakligt, där det moraliska förkastas på saklig grund. Att använda retorik som slår fel är retoriskt förkastligt och är en form av det gamla ordspråket; den som gräver en grop åt andra, faller ofta själv däri.
 
Senast ändrad:
casting skrev:
Det är en dålig liknelse.
För du kan inte på fullaste allvar mena att allt som piratkopieras motsvara samma teoretiska inkomst.

Om någon sprider ditt kortnummer till 10.000 andra och var och en plockar ut en krona så tror jag att du skulle bli lite upprörd i alla fall?
Jag tror du skulle bli upprörd bara över vetskapen att ditt kortnummer cirkulerade, även om ingen har gjort något med det. Du får i det läget ganska svårt att planera din framtida ekonomi.

När det gäller musik och film har jag svårt att tro att det är bolagen själva som lägger ut första kopian på fildelarnäten. Bolaget ser nog hellre att kunderna köper ett exemplar eller biobiljett eller vad man nu säljer. Om nu inte företagsekonomi innebär något annat nuförtiden än när jag pluggade.
Att det sedan behövs nya prismodeller tycker väl alla.

En eller två fripassagerare på ett tåg gör ingen större skillnad, men 99% fripassagerare gör en väldig skillnad. Och de som drabbas i slutändan är den minskande gruppen av passagerare som vill göra rätt för sig. Högre pris och trängsel eller nedläggning.

/ Paj
 
swepri skrev:
Om någon sprider ditt kortnummer till 10.000 andra och var och en plockar ut en krona så tror jag att du skulle bli lite upprörd i alla fall?
Jag tror du skulle bli upprörd bara över vetskapen att ditt kortnummer cirkulerade, även om ingen har gjort något med det. Du får i det läget ganska svårt att planera din framtida ekonomi.

När det gäller musik och film har jag svårt att tro att det är bolagen själva som lägger ut första kopian på fildelarnäten. Bolaget ser nog hellre att kunderna köper ett exemplar eller biobiljett eller vad man nu säljer. Om nu inte företagsekonomi innebär något annat nuförtiden än när jag pluggade.
Att det sedan behövs nya prismodeller tycker väl alla.

En eller två fripassagerare på ett tåg gör ingen större skillnad, men 99% fripassagerare gör en väldig skillnad. Och de som drabbas i slutändan är den minskande gruppen av passagerare som vill göra rätt för sig. Högre pris och trängsel eller nedläggning.

/ Paj


JAg håller med dig i princip. Det är ett problem, och det ska beivras. Men din liknelse är fortfarande dålig eftersom den beskriver två olika brott ;-) (Ok, så länge inte någon har tagit ut några pengar kan väl en viss likelse finnas :)) Men jag har överseende med det och konstaterar att vi nog är i princip överrens ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.