ANNONS
Annons

Forna dagars fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Marquis

Medlem
Är det fler som tycker att gamla fotografier visar ett lugn och en enkelhet som inte finns idag??

Det var en slags oskuldsfullhet. På 30-talet var vardagen inte så komplicerad. Husen enkla, och bilarna var det vi idag ser som veteranbilar. Människorna gick lite styltig och hälsade med hatten och praatade lite annooorlunda. "Hej käcka gossarne! Se såå fiiint sooolen skiiner på våra blomstrande rabatter!" Kvinnorna hade ett mer kluckande tal, så det gav upphov till glåpord som "hönor". Jämställdheten var inte så bra på den tiden...

Färgfilm fanns inte, och det behövdes egentligen inte för färgerna på modet var ju brunt, grått, vitt och svart.

Kamerorna var roliga med strutar med en glasbit som objektiv. Inga zoomar med 14 linser här inte! Det fanna också kameror av papper, kartong. Sk boxkameror. Filmkamerorna var itne heller så bra. Bilden hoppade och var repig. Men det var nästan gudomligt då att se människor röra sig på bild. Biograferna var fulla med människor som ville se miraklet med film.

Det var en oskyldig tid som är svår att efterlikna idag.

Välkommen till Fotosidan Joel! Jo, nog så finns det saker som säkert var bättre för i tiden då dog inte människorna av stressrelaterade sjukdomar direkt utan tvärtom av utslitna kroppar av ärligt hårt kroppsarbete istället. Vet inte riktigt vilket alternativ som är bäst?

Ärligt talat så är jag nog glad att jag vandrar min tid på jorden just nu. Vi vill gärna ge forna tider ett guldskimmer kanske men det var ju verkligen hårda bud det mesta av tiden och betänker man bara på en sådan sak som vårt skyddsnät som samhället är utrustat med idag så är mitt val inte svårt.

Men jag kommer fortfarande ihåg vilken fantastisk känsla det var när vi skaffade första Tv hemma i början på 60-talet. Glömmer aldrig vadslagningen det blev när vi såg Beatles första gången, var det lösperuker eller inte :) För att inte tala om när min mosters man köpte en super-8 filmkamera (utan ljud) och vilken familjesammankomst det blev när det blev filmvisning någon gång.

Idag så skall det till något extra ordinärt för att man skall höja nämnvärt på ögonbrynen och detta kan nog vara något som jag saknar från den "gamla goda tiden". Idag så tar vi allt som självklart tyvärr. Häls//Ronney

Jag tror mest att man pratade så "speciellt" på gamla filmer pga att filmernas skådespeleri efterhärmades från teatern. Gesterna och mimiken bl.a. Styltande gång beror på att hastigheten vid inspelningen och uppspelningen inte synkar riktigt. Chaplins stumfilmer var medvetet inspelade med en speciell hastighet för att uppnå just denna komiska effekt.

I gamla journalfilmer var det meningen att talet skulle ge lite glädje vid visningen. Man summerade händelser och kommenterade dem. Ljudkvaliteten förbättrades med tiden.

Du kan få LP-skivor att låta som de vore inspelade på en fonograf-rulle genom att spela med en synål fäst vid en pappstrut eller balong. :)

Marquis skrev:
Är det fler som tycker att gamla fotografier visar ett lugn och en enkelhet som inte finns idag??
Sant men det beror nog på mer än dåtidens oskyldighet. Idag är vi uppväxta med rörliga bilder och snabba klipp och jag tycker att det syns i många fotografier. Dessutom tror jag att vi fotograferar på ett annat sätt med dagens smidiga kameror än med dåtidens mekaniska underverk. Även en sådan enkel sak som vördighet kan nog spela in. Förr förtjänade kameran en viss vördnad om inte för andra orsaker så för prisets skull. Idag finns det billga engångskameror. Det är klart att man använder dem på olika sätt.

Marquis skrev:

tveklöst finns det en stor charm med gamla fotografier..har sett otaligt med moderna försök att efterlikna fotografier av gammalt snitt, tycker sällan att det lyckats särskilt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar