Annons

Formel för att räkna ut brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)
Ptja... Om vi bortser från att din MF är 4/3 och småbild är 2/3..

Diametern på din MF är 61,2 mm

Diametern på småbild är 43mm

Således en FOV Crop på 1,42x

Fast nu var det mer på andra hållet, om jag räknat rätt så blir det 0.7x

Om jag har räknat rätt ja :)

Men jag tolkar avsaknaden av kommentarer som ett bekräftande att så är fallet. Det låter dessutom rimligt, då 80mm oftast brukar betecknas som en normalbrännvidd på MF 6x4.5

mikaelleijon.se skrev:
Ok tack! Så jag tar mellanformatsbrännvidden t ex 80mm x 0,7 = 56mm på småbild?
Brännvidden är en egenskap hos objektivet och ändras inte av att formatet på filmrutan/sensorn ändras. Hur kan objektivets linser veta vilken storlek filmrutan/sensorn har?

Det som ändras när filmrutans/sensorns storlek ändras är bildvinkeln. Om diagonalen på filmrutan/sensorn minskar med en faktor 0,7 så minskar också bildvinkeln med en faktor 0,7.

Resultatet är exakt samma som om du tar bilden med en mellanformatskamera och senare i mörkrummet beskär bilden till småbildsformat.

Göran Larsson skrev:

Resultatet är exakt samma som om du tar bilden med en mellanformatskamera och senare i mörkrummet beskär bilden till småbildsformat.

Mjo, det har du naturligtvis rätt i. Man ska inte svara när man sitter på jobb och inte har fokus på det man säger. Rätt är ju naturligtvis att det blir en beskärning (eftersom småbild är mindre). Så 1.42x beskärning av bildvinklen (om vi ska prata i korrekta termer, även om vissa föredrar brännvidd, eftersom de vet hur många mm som ger ett visst utsnitt).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar